بررسی نقش میانجی انعطاف ‏پذیری استراتژیک در رابطة رهبری توزیع‌شده و نوآوری مدل کسب‌وکار، با تأکید بر نقش تعدیل ‏کنندة پویایی محیط

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه استراتژی و سیاست گذاری کسب و کار، دانشکده مدیریت کسب و کار، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 کارشناس ارشد مدیریت استراتژیک، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران.

چکیده

هدف: هدف اصلی این مقاله بررسی نقش میانجی انعطاف‏پذیری استراتژیک در رابطة رهبری توزیع‌شده و نوآوری مدل کسب‏و‏کار با تأکید بر نقش تعدیل‏کنندگی پویایی محیط است. بر مبنای رویکرد قابلیت‏های پویا به دنبال این هستیم که در یک محیط پویا و متلاطم تأثیرات الگوهای رهبری توزیع‌شده از طریق انعطاف‏پذیری استراتژیک بر نوآوری مدل کسب‌وکار را بررسی کنیم.
روش: این پژوهش از منظر هدف توصیفی و جهت‏گیری اصلی آن کاربردی است. استراتژی پژوهش پیمایشی و مبتنی بر پارادایم اثبات‏گرایی است. رویکرد پژوهش قیاسی و نوع پژوهش کمّی است. جامعة آماری پژوهش شامل مدیران ارشد شرکت‏های پذیرفته‌شده در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به تعداد 240 نفر بود و با استفاده از روش نمونه‏گیری تصادفی ساده داده‏ها از حجم نمونة استاندارد بر اساس جدول مورگان جمع‏آوری شد. داده‏های جمع‏آوری‌شده با استفاده از روش مدل معادلات ساختاری و با استفاده از نرم‌افزار اسمارت پی‌ال‌اس 3 مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته‏ها: تحلیل داده‏ها نشان داد رهبری توزیع‌شده تأثیر قابل توجهی بر نوآوری مدل کسب‌وکار دارد. از سوی دیگر نقش میانجی انعطاف‏پذیری در تأثیر رهبری توزیع‌شده بر نوآوری مدل کسب‌وکار نیز مورد تأیید قرار گرفت. پویایی‏هایی محیطی به عنوان یک متغیر تعدیل‏کننده نیز تأثیر مثبتی بر تأثیر رهبری توزیع‌شده بر انعطاف‏پذیری استراتژیک دارد.
نتیجه: این مقاله تأثیر قابل توجهی در غنی‏سازی و توسعة مطالعات حوزة نوآوری مدل کسب‏و‏کار دارد و به شناسایی پیشایندهای مبتکرانه‏ای پرداخته است. در محیط پویا و متلاطم امروزی الگوهای رهبری توزیع‌شده می‏توانند سبب انعطاف‏پذیری استراتژیک شرکت‏های مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران شوند که این امر می‏تواند محرک نوآوری در مدل کسب‏و‏کار این شرکت‏ها باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


مظلومی، نادر و هرندی، عطاءاله . (1393). تبیین نقش هوشمندی راهبردی در عملکرد نوآورانه: با تأکید بر نقش میانجی سرعت تصمیم‌گیری راهبردی. فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی، 5(20)، 129-148.
رحمان سرشت، حسین و هرندی، عطاءاله . (1396). بررسی اثر کنترل راهبردی حاکمیت شرکتی بر راهبری اثربخش شرکت‌های پذیرفته‌‌شده در بورس اوراق بهادار. مدیریت بازرگانی، 9(3)، 485-506.
هرندی، عطاءاله . (1396). بررسی تاثیر هوشمندی استراتژیک بر استراتژی سازی مبتنی بر بداهه و عملکرد چابک در شرکت‌های دانش بنیان حوزه فناوری اطلاعات. مدیریت توسعه فناوری، 5(2)، 147-169.
کفاش پور، آذر؛ هرندی، عطاءاله و فاطمی، سیده زهرا . (1393). نقش ارزش برند مبتنی بر مشتری در تاثیر تبلیغات بر پاسخ مصرف کننده. کاوش‌های مدیریت بازرگانی، 6(12)، 137-148.
Andreeva, T. & Ritala, P. (2016). What are the sources of capability dynamism? Reconceptualizing dynamic capabilities from the perspective of organizational change. Baltic Journal of Management, 11(13), 238-259.
Angelle, P. S., Nixon, T. J., Norton, E. M., & Niles, C. A. (2015). Increasing organizational effectiveness: An examination of teacher leadership, collective efficacy, and trust in schools. Paper presented at the annual meeting of the University Council for Educational Administration.
Badaracco, J.L. Jr (2001). We don't need another hero. Harvard Business Review, 79)8), 120-126.
Beraha, A., Bingol, D., Ozkan-Canbolat, E., & Szczygiel, N. (2018). The effect of strategic flexibility configurations on product innovation. European Journal of Management and Business Economics, 27(2), 129-40.
Boardman, M. (2014). The value of shared leadership: Tasmanian teachers’ and leaders’ differing views. International Studies in Educational Administration, 29, 2–10.
Cannatelli, B., Smith, B., Giudici, A., Jones, J., & Conger, M. (2016). An expanded model of distributed leadership in organizational knowledge creation. Long Range Planning, 50(5), 582-602.
Chesbrough, H. (2010). Business model innovation: opportunities and barriers. Long Range Planning, 43(2-3), 354-363.
Christensen, C.M., Bartman, T., & Van Bever, D. (2016). The hard truth about business model innovation. MIT Sloan Management Review, 58(1), 31.
Foss, N. & Stieglitz, N. (2014). Business model innovation: the role of leadership.
Foss, N.J. & Saebi, T. (2017). Fifteen years of research on business model innovation: how far have we come, and where should we go?. Journal of Management, 43(1), 200-227.
Gerasymenko, V., Clercq, D.D., & Sapienza, H.J. (2015). Changing the business model: effects of venture Capital firms and outside CEOs on portfolio company performance. Strategic Entrepreneurship Journal, 9)1), 79-98.
Harandi, A. (2017). Investigating the Effects of Strategic Intelligence on Strategic Improvisation and Agility in IT Knowledge-Based Firms. Journal of Technology Development Management, 5(2), 147-169. (in Persian)
Harandi, A. & Mirzaeiankhamseh, P. (2023). Can Perceived Overqualification lead to increased Cyberloafing? An Emphasis on Mediating Role of Emotional Exhaustion. Iranian Journal of Management Studies.
KaffashPoor, A., Harandi, A. O., & Fatemi, S. (2014). The role of customer based brand equity in the effect of advertising on consumer response. Journal of Business Administration Researches, 6(12), 137-148. (in Persian)
Kamasak, R., Yavuz, M., Karagulle, AO., & Agca, T. (2016). Importance of strategic flexibility on the knowledge and innovation relationship: an emerging market study. Procedia-Social and Behavioral Sciences,229, 126-132.
Kortmann, S. (2014). Linking strategic flexibility and operational efficiency: The mediating role of ambidextrous operational capabilities. Journal of Operations Management, 32(7-8), 475-490.
Leih, S., Linden, G., & Teece, D. (2014). Business model innovation and organizational design: a dynamic capabilities perspective.
Liao, S., Liu, Z., Fu, L., & Ye, P. (2019). Investigate the role of distributed leadership and strategic flexibility in fostering business model innovation. Chinese Management Studies, 13)1), 93-112.
Mazloomi, N. & Harandi, A. (2015). Explaining the Role of Strategic Intelligence in Innovation Performance: Focused the Intermediation Role of Strategic Decision-Making Speed. Journal of Strategic Management Studies, 5(20), 129-148. (in Persian)
Prasertratana, S., Sanratana, W., & Somprach, K.O. (2014). Distributed Leadership: Structural Equation Model. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 1610-1614.
Rahmanseresht, H. & Harandi, A. O. (2017). Examining the impact of corporate governance strategic control on the effectiveness governance of corporation in stock market. Journal of Business Management, 9(3), 485-506. (in Persian)
Roundy, P. T. & Fayard, D. (2019). Dynamic capabilities and entrepreneurial ecosystems: the micro-foundations of regional entrepreneurship. The Journal of Entrepreneurship, 28(1), 94-120.
Sosna, M., Trevinyo-Rodríguez, R.N., & Velamuri, S.R. (2010). Business model innovation through trial-and-Error Learning: the naturhouse case. Long Range Planning, 43(2/3), 383-407.
Takahashi, A. R. W., Bulgacov, S., Bitencourt, C. C., & Kaynak, H. (2017). Expanding the dynamic capabilities view: Special contributions. Revista de Administração de Empresas, 57(3), 209-214.
Teece, D.J. (2014). A dynamic capabilities-based entrepreneurial theory of the multinational enterprise. Journal of International Business Studies, 45(1), 8-37.
Teece, D.J. (2016). Dynamic capabilities and entrepreneurial management in large organizations: Toward a theory of the (entrepreneurial) firm. European Economic Review, 86, 202-216
Weiblen, T. & Chesbrough, H. W. (2015). Engaging with startups to enhance corporate innovation. California Management Review, 57(2), 66-90.
Zhang, Y., Shukuan, Zh., & Xiaobo, X. (2016). Business model innovation: an integrated approach based on elements and functions. Information Technology and Management, 17(3), 303-310.
Zott, C. & Amit, R. (2007). Business model design and the performance of entrepreneurial firms. Organization Science, 18(2), 181-199.