بررسی نقش جهت‌گیری استراتژیک و آمادگی صنعت چهارم بر چیره‌دستی سازمانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدة اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

2 گروه مدیریت منابع انسانی، دانشکدة اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

10.22059/jomc.2024.379693.1008686

چکیده

پیشرفت‌ تکنولوژی و فضای رقابتی سازمان‌ها را ناچار به بهره‌برداری هم‌زمان از محصولات و خدمات فعلی و کشف پیوستۀ ارائۀ بهترین‌ها (چیره‌دستی سازمانی) ساخته است تا در عصر صنعتی جدید (چهارم) موفق شوند. در این میان جهت‌گیری استراتژیک به عنوان مبنایی برای اقدامات سازمان شناخته و ابزاری برای تحقق اهداف آن محسوب می‌شود. بنابراین پژوهش حاضر به منظور بررسی نقش جهت‌گیری استراتژیک (بازارمحوری و کارآفرین‌محوری) و آمادگی صنعت چهارم بر چیره‌دستی سازمانی در شعبات شرکت بیمة البرز صورت گرفته است. داد‌ه‌ها به وسیلۀ پرسشنامه‌ گردآوری شده است. پایایی پرسشنامه‌ با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی و روایی آن به وسیلۀ روایی صوری و روایی همگرا مورد تأیید قرار گرفته است. تحلیل داده‌ها نیز به کمک مدل‌سازی معادلات ساختاری و نرم‌افزارSmart PLS  انجام شده است. نتایج آزمون فرضیه‌های پژوهش نشان می‌دهد بازارمحوری، کارآفرین‌محوری، و آمادگی صنعت چهارم تأثیر مثبت و معنادار بر چیره‌دستی سازمانی دارد. در نتیجه به مدیران توصیه می‌شود با تجزیه و تحلیل نیازهای مشتریان (بازارمحوری)، اصلاح فرایندها، و استفادة فعالانه از فرصت‌های بازار (کارآفرین‌محوری) در عین توسعۀ فناوری‌های نوظهور (آمادگی صنعت چهارم) و ترکیب آن‌ها مقدمات چیره‌دستی سازمانی را فراهم آورند.

کلیدواژه‌ها


بهرامی، محمدرضا؛ هاشم‌زاده، غلام‌رضا؛ شاه‌منصوری، اشرف و فتحی هفشجانی، کیامرث (1402). تحلیل مؤلفه‌های مؤثر بر ارزیابی آمادگی صنعت نسل چهارم. چشم‌انداز مدیریت صنعتی، (2)13، 267 ـ 297.
توکلی، سیما؛ خداداد حسینی، سید حمید و سهرابی، شهلا (1399). تأثیر ویژگی‌های هوش‌ تجاری بر رقابت‌پذیری شرکت‌ها با نقش میانجی کارآفرینی‌محوری، بازارمحوری، و نوآوری در کسب‌وکار. راهبردهای بازرگانی، (15)17، 159 ـ 178.
خدامی، سهیلا و فاریابی، نگار (1400). بررسی اثر جهت‌گیری‌های استراتژیک و نقش تقویت‌کنندة دوسوتوانی بر شهرت برند دانشگاهی. مدیریت بر آموزش سازمان‌ها، (3)10، ۱۰۵ ـ ۱۲۹.
طباطباییان، سید حبیب‌الله؛ پورقاسم، محسن و صفردوست‌مرکیه، عاطیه (1401). بررسی رابطۀ فرهنگ سازمانی دوسوتوان و عملکرد سازمانی: تبیین نقش تصمیمات و جهت‏‌گیری‏های استراتژیک دوسویه. مدیریت فرهنگ سازمانی، (2)20، 427 ـ 452.
قلی‌پور، مجید؛ رحمتی، یلدا و شاهرودی، کامبیز (1401). ارائة الگوی بازارگرایی در صنعت خدمات بانکداری ایران. جامعه‌شناسی سیاسی ایران، (7)5، 85 ـ 104.
کیانی، مهرداد؛ عندلیب‌اردکانی، داود؛ زارع‌احمدآبادی، حبیب و میرفخرالدینی، سید حیدر (1402). تحلیلی بر توانمندسازهای مؤثر بر پیاده‌سازی اقتصاد مدور و صنعت 4.0 در زنجیرة تأمین. مطالعات مدیریت صنعتی، (70)21، 1 ـ 43.
مرادی، محمود؛ یاکیده، کیخسرو و مدنی، فاطمه (1394). فرهنگ ‌سازمانی دوسوتوان و عملکرد: نقش حیاتی دوسوتوانی سازمانی. مدیریت فرهنگ سازمانی، (4)13، 1245 ـ 1266.
مظفری‌مهر، محمدسعید و تقوی‌فرد، محمدتقی (1403). طراحی و مدل‏سازی تحول دیجیتال مبتنی بر انقلاب صنعتی نسل چهارم در صنعت خودروسازی. مدیریت صنعتی، (1)16، 148 ـ 174.
ملکی مین‌باش رزگاه، مرتضی؛ امینی خیابانی، غلام‌رضا و خوانساری، یحیی (1398). ارزش‌سازی ظرفیت‌های بازاریابی با تأکید بر کارآفرینی‌محوری و بازارمحوری؛ نقش میانجی نگرش نوآورانه. مدیریت بازرگانی، (1)11، 87 ـ 104.
Adler, R., Hiromoto, T., & Suzuki, H. (2020). Amoeba management and organizational ambidexterity: Similarities, differences, and implications for organizational fit and success. International Journal of Productivity and Performance Management, 69)2(, 405-427. https://doi.org/10.1108/IJPPM-07-2018-0254
Ali, G. A., Hilman, H., & Gorondutse, A. H. (2020). Effect of entrepreneurial orientation, market orientation and total quality management on performance: Evidence from Saudi SMEs. Benchmarking: An International Journal, 27(4), 1503-1531.
Anderson, B. S., Kreiser, P.M., Kuratko, D. F., Hornsby, J. S., & Eshima, Y. )2015(. Reconceptualizing entrepreneurial orientation. Strategic Management Journal, 36(10), 1579–1596.
Bahrami, M. R., Hashemzadeh, Gh., Shahmansouri, A., & Fathi Hefeshjani, K. (2023). Analyzing Effective Components in Industry 4.0 Readiness Assessments. Industrial Management Perspective, 13(2), 267-297. (in Persian)
Blarr, W. H. (2012). Organizational Ambidexterity Implications for the Strategy, Performance Linkage. Gabler Verlag Wiesbaden.
Brix, J. (2019). Ambidexterity and organizational learning: revisiting and reconnecting the literatures. The Learning Organization, 26(4), 337-351. https://doi.org/10.1108/TLO-02-2019-0034
Buli, B. M. (2017). Entrepreneurial orientation, market orientation and performance of SMEs in the manufacturing industry: evidence from Ethiopian enterprises. Management Research Review, 40(3), 292-309.
Castelo-Branco, I., Cruz-Jesus, F., & Oliveira, T. (2019). Assessing Industry 4.0 readiness in manufacturing: Evidence for the European Union. Computers in Industry, 107, 22-32.
Ciampi, F., Demi, S., Magrini, A., Marzi, G., & Papa, A. (2021). Exploring the impact of big data analytics capabilities on business model innovation: The mediating role of entrepreneurial orientation. Journal of Business Research, 123, 1-13. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.09.023.
Demong, N., Melissa, S., Emi Normalina., O., Ramita Abdul., R., & Mornizan, Y. (2021). Industry 4.0 readiness assessment tool: a conceptual framework from social well-being perspective. Romanian Journal of Information Technology and Automatic Control, 31(1), 53-64.
Dranev, Y., Izosimova, A., & Meissner, D. (2018). Organizational Ambidexterity and Performance: Assessment Approaches and Empirical Evidence. Journal of the Knowledge Economy, 11, 676–691. https://doi.org/10.1007/s13132-018-0560
Ed-Dafali, S., Al-Azad, M. S., Mohiuddin, M., & Hassan Reza, N. (2023). Strategic orientations, organizational ambidexterity, and sustainable competitive advantage: Mediating role of industry 4.0 readiness in emerging markets. Journal of Cleaner Production, 401. doi:/10.1016/j.jclepro.2023.136765
Enkel, E., Heil, S., Hengstler, M. & Wirth, H. (2016). Exploratory and exploitative innovation: To what extent do the dimensions of individual level absorptive capacity contribute. Technovation, 60, 29-38.
Friedrich, B. (2023). Leveraging Organizational Structure to Achieve Ambidexterity as a Dynamic Capability in Service Organizations. Master's thesis of university of Turku.
Ghantous, N. & Alnawas, I. (2020). The differential and synergistic effects of market orientation and entrepreneurial orientation on hotel ambidexterity. Journal of Retailing and Consumer Services, 55, 102072.
Gholipour, M., rahmati, Y., & shahroudi, K. (2022). Presenting a market orientation model in the Iranian banking services industry. Political Sociology of Iran, 5(7), 85-104. doi: 10.30510/psi.2022.272329.1519. (in Persian)
Hajipour, B. & Momeni, M. (2009). Recognizing Resource-Based Approach to Organizational Resources and Constant Competitive Advantage (Case Study: Saran Manufacturing Co.). Strategic Management Thought, 3(1), 77-102. doi: 10.30497/smt.2009.124. (in Persian)
Jayashree, S., Reza, M. N. H., Malarvizhi, C. A. N., & Mohiuddin, M. (2021). Industry 4.0 implementation and Triple Bottom Line sustainability: an empirical study on small and medium manufacturing firms. Heliyon, 7(8), e07753.
Jogaratnam, G. (2017). The effect of market orientation, entrepreneurial orientation and human capital on positional advantage: evidence from the restaurant industry. International Journal of Hospitality Management, 60, 104-113.
Kassotaki, O. (2022). Review of Organizational Ambidexterity Research. Sage Open, 12(1). https://doi.org/10.1177/21582440221082127
Keh, H. T., Nguyen, T. T. M., & Ng, H. P. (2007). The effects of entrepreneurial orientation and marketing information on the performance of SMEs. Journal of Business Venturing, 22(4), 592–611.
Khoddami, S. & Faryabi, N. (2021). Investigating the effect of strategic orientations and the role of organizational ambidexterity on academic brand reputation. Journal of managing education in organizations, 10(3), 105-129. URL: http://journalieaa.ir/article-1-239-fa.html. (in Persian)
Kiani, M., Andalib Ardakani, D., Zare Ahmadabadi, H., & Mirfakhraddini, S. H. (2023). An analysis of the enablers effective on the implementation of the circular economy and Industry 4.0 in the supply chain. Industrial Management Studies, 21(70), 1-43. doi: 10.22054/jims.2023.71900.2835. (in Persian)
Kumar, V., Jones, E., Venkatesan, R., & Leone, R. P. (2011). Is market orientation a source of sustainable competitive advantage or simply the cost of competing?. Journal of Marketing, 75(1), 16-30.
Lee, O.-K. (Daniel), Sambamurthy, V., Lim, K. H., & Wei, K. K. (2015). How Does IT Ambidexterity Impact Organizational Agility?. Information Systems Research, 26(2), 398–417. http://www.jstor.org/stable/24700124
Maleki Minbashrazgah, M., Amini Khiabani, G., & Khansari, Y. (2019). Value Creation for Marketing Capacities; Articulating Entrepreneurship Orientation and Market Orientation Interactions: The Mediating Role of Innovative Approach. Journal of Business Management, 11(1), 87-104. doi: 10.22059/jibm.2018.257205.3040. (in Persian)
Mayr, A., Weigelt, M., Kuhl, A., Grimm, S., Erll, A., Potzel, M., & Franke, J. (2018). Lean 4.0 - A Conceptual Conjunction of Lean Management and Industry 4.0, 51st CIRP Conference on Manufacturing Systems, Procedia CIRP 72: 622–628. doi:10.1016/j.procir.2018.03.292.
Moradi, M., Yakideh, K., & Madani, F. (2016). Organizational Culture Ambidexterity and Performance: The Critical Role of Organizational Ambidexterity. Organizational Culture Management, 13(4), 1245-1266. doi: 10.22059/jomc.2016.55436. (in Persian)
Mozafari Mehr, M. S. & Taghavifard, M. T. (2024). Designing and Modeling Digital Transformation in the Automotive Industry: Leveraging the Fourth Industrial Revolution. Industrial Management Journal, 16(1), 148-174. doi: 10.22059/imj.2024.373674.1008135. (in Persian)
Narver, J. C. & Slater, S. F. (1990). The effect of a market orientation on business profitability. Journal of marketing, 54(4), 20-35.
Ogrean, C. (2016). Solving Strategic Paradoxes through Organizational Ambidexterity - A Foray into the Literature-. Studies in Business and Economics, 11(2), 97-103. https://doi.org/10.1515/sbe-2016-
O'Reilly, C. A. & Tushman, M. L. (2004). The Ambidextrous Organization. Harvard Business Review, 82(4), 74–81.
----------------------------------------. (2008). Ambidexterity as a dynamic capability: resolving the innovator's dilemma. Research in Organizational Behavior, 28, 185–206.
Patel, P., Messersmith, J., & Lepak, D. (2013). Walking the Tightrope: An Assessment of the Relationship between High Performance Work System and Organizational Ambidexterity. Academy of Management Journal, 56, 1420-1442. http://dx.doi.org/10.5465/amj.2011.0255
Prasetio, A. B., Aboobaider, B. M., & Ahmad, A. (2022). Organizational Ambidexterity as an Outcome of Quality Dimensions and Triple Helix: The Role of Technology Readiness and User Satisfaction. Sustainability, 14(21), 14237. https://doi.org/10.3390/su142114237
Qina, J., Liua, Y., & Grosvenora, R. (2016). A Categorical Framework of Manufacturing for Industry 4.0 and Beyond. Procedia CIRP, 52, 173–178.
Rosin, F., Forget, P., Lamouri, S., & Pellerin, R. (2020). Impacts of Industry 4.0 technologies on Lean principles. International Journal of Production Research, (58)6, 1644-1661. DOI: 10.1080/00207543.2019.1672902
Sahi, G. K., Gupta, M. C., & Cheng, T. C. E. (2020). The effects of strategic orientation on operational ambidexterity: a study of indian SMEs in the industry 4.0 era. International Journal of Production Economics, 220, 107395.
Scholz, V. & Castro, J. (2022). Organizational Ambidexterity in Practice (An Exploratory Study to Examine the Implementation of Selected Individual-Level Design Dimensions). Master degree, Nova School of Business and Economics.
Severgnini, E., Vieira, V., & Galdamez, E. (2018). The indirect effects of performance measurement system and organizational ambidexterity on performance. Business Process Management Journal. https://doi.org/10.1108/BPMJ-06-2017-0159
Shakiba, H., Pazhouhan, A., Amiri, S., & Sakhdari, K. (2023). Inclusive urban entrepreneurial ecosystem: An exploration of factors affecting organizational ambidexterity. Annals of Public and Cooperative Economics.
Song, L. & Jing, L. (2017). Strategic orientation and performance of new ventures: empirical studies based on entrepreneurial activities in China. International Entrepreneurship and Management Journal, 13, 989–1012. https://doi.org/10.1007/s11365-017-0433-z
Stentoft, J., Wickstrøm, K. A., Philipsen, K., & Haug, A. (2021). Drivers and barriers for Industry 4.0 readiness and practice: empirical evidence from small and medium-sized manufacturers. Production Planning & Control, 32(10), 811-828. DOI: 10.1080/09537287.2020.1768318
Tabatabaeian, S. H., Pourqasem, M., & Safardoust Markiyeh, A. (2022). An Investigation of the Relationship between Ambidextrous Organizational Culture and Organizational Performance: Explaining the Role of Strategic Ambidextrous Decisions and Orientations. Organizational Culture Management, 20(2), 427-452. doi: 10.22059/jomc.2021.329465.1008342. (in Persian)
Tavakoli, S., Khodadad Hosseini, S. H., & sohrabi, S. (2020). The Impact of Business Intelligence Characteristics on Competitiveness of Companies with the Mediating Role of Entrepreneurship, Market Orientation and Business Innovation. Commercial Strategies, 17(15), 159-178. doi: 10.22070/cs.2020.3217. (in Persian)
Tirtayasa, S. & Rahmadana, M. (2023). Mediating Effect of Product Innovation on Market Orientation and Marketing Performance of SME’S During the COVID-19 Pandemic in Indonesia. International Journal of Sustainable Development and Planning, 18(2), 393-399.
Tortora, A. M., Maria, A., Valentinac, D. P., Iannone, R., & Pianese, C. (2021). A survey study on Industry 4.0 readiness level of Italian small and medium enterprises. Procedia Computer Science, 180, 744-753.
Trieu, H., Van Nguyen, P., Nguyen Thuong, T. M., Vu, H., & Tran, K. (2023). Information technology capabilities and organizational ambidexterity facilitating organizational resilience and firm performance of SMEs. Asia Pacific Management Review, 28, 544-555.
Wales, W. J., Kraus, S., Filser, M., Stockmann, C., & Covin, J. G. (2021). The status quo of research on entrepreneurial orientation: conversational landmarks and theoretical scaffolding. Journal of Business Research, 128, 564–577.
Wang, S., Wan, J., Li, D., & Zhang, C. (2016). Implementing Smart Factory of Industrie 4.0: An Outlook. International Journal of Distributed Sensor Networks, 12(1), 3159805. doi:10.1155/2016/3159805.
Wolf, T., Cantner, U., Graf, H., & Rothgang, M. (2019). Cluster Ambidexterity towards Exploration and Exploitation: Strategies and Cluster Management. The Journal of Technology Transfer, 44(6), 1840–1866. doi:10.1007/s10961-017-9617-5.
Zabiegalski, E. (2019). The Rise of the Ambidextrous Organization: The Secret Revolution Happening Right Under Your Nose. Business Research Consulting.