The Study of Organizational Culture in Islamic Republic of Iran Broadcasting (IRIB)

Document Type : Research Article

Authors

1 Ph.D. Student , Faculty of Management & Economics, Science and Research branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

2 Professor, Faculty of Management & Economics, Science and Research branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

Abstract

This article studies organizational culture in IRIB based on Denison model. The main objective of the research is recognize organizational culture features and dimensions in IRIB.To do this the survey method is applied. To test reliability, Cronbach's Alpha was calculated 0.924. The statistical community of the research comprises All Employees in IRIB .After application of sampling formula to a small community, 352 participants have been selected and tested according to simple Classification and random sampling. For data analysis, Binomial test showed that Involvement, Consistency and Adoptability are not a proper state and are lower than the average state but Mission is the average state.According to Friedman test, respondents view Mission as the most important organizational culture features in IRIB.
 

Keywords

Main Subjects


  • چامپوکس، جوزف ای (1384). رفتار سازمانی. ترجمة: فخرالدین معروفی وعزیز سلیمان‌زاده، سنندج، پرتو بیان.
  • دفت، ریچارد ال (1377). تئوری و طراحی سازمان. ترجمة علی پارسائیان و سیدمحمد اعرابی، تهران، دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
  • دوست‌محمدی، محمدعلی (1386). بررسی فرهنگ سازمانی و رابطة آن با عملکرد کارکنان در معاونت صدای جمهوری اسلامی ایران. پایان‌نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه صداوسیما، تهران.
  • رابینز، استیفن پی (1374). مدیریت رفتار سازمانی. ترجمة علی پارسائیان و سیدمحمد اعرابی، تهران، مؤسسة مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی.
  • رابینز، استیفن پی (1378). رفتار سازمانی مفاهیم، نظریه‌ها، کاربردها، ترجمة علی پارسائیان و سیدمحمد اعرابی، ویرایش دوم، تهران، دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
  • رحیم‌نیا، فریبرز؛ علیزاده، مسعود (1388). «بررسی ابعاد فرهنگ سازمانی بر اساس مدل دنیسون از نظر اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد». مطالعاتتربیتیوروان‌شناسیدانشگاهفردوسی، دورة دهم، شمارة اول،
  • رعنایی کردشولی، حبیب‌الله (1386) . «مدیریت فرهنگ سازمانی: طراحی مدلی بر مبنای چارچوب ارزش‌های رقابتی». فصل‌نامةعلوممدیریتایران، دورة دوم، شمارة ششم،
  • زارعی‌متین، حسن (1382). مبانی سازمان و مدیریت: رویکرد اقتضایی. ویرایش دوم، تهران، دانشگاه تهران.
  • سعیدی، پرویز (1382). بودجهوبودجه‌ریزی دولتی. چاپ اول،تهران.، دانشگاه آزاد اسلامی.
  • سی شنایدر، سوزان؛ لوئی بارسو، ژان (1382). مدیریت بر پهنة فرهنگ‌ها. ترجمة سیدمحمد اعرابی و علی پارسائیان، ویرایش دوم، تهران، دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
  • شاین، ادگار (1383). فرهنگ سازمانی. ترجمة محمدابراهیم محجوب، تهران، فرا.
  • فرهنگی، علی‌اکبر . «ارزش‌ها و فرهنگ سازمانی در عصر دانایی». صنعت خودرو. صفحه .
  • قاسمی، احمدرضا (1380). «تحول فرهنگ سازمانی و استراتژی‌های کنترل». مجلةتدبیر، شماره115 .
  • گودرزی، اکرم؛ گمینیان، وجیهه (1381). اصول، مبانی و نظریه‌های جو و فرهنگ سازمانی. ویرایش اول، اصفهان، جهاد دانشگاهی، واحد اصفهان.
  • گودرزی، محمود؛ ابوترابی، مجتبی؛ دستی‌گردی، مهدی؛ دستی‌گردی، کاظم (1388). «ارتباط فرهنگ سازمانی با مدیریت دانش مدیران ستادی سازمان تربیت بدنی». مدیریت ورزشی، پائیز 1388. شماره 2.
  • ممی‌زاده، جعفر (1373). «مدیریت فرهنگ سازمانی».فصلنامةمدیریتدولتی، شمارة 25.
  • منوریان، عباس؛ بختایی، امیر (1386). «شناخت فرهنگ سازمانی بر اساس مدل دنیسون (مورد مطالعه: سازمان مدیریت صنعتی)». تهران، چهارمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت.
  • میرسپاسی، ناصر (1377). «مشکلات مردم‌شناسی فرهنگی در مدیریت رفتار سازمانی». مجلةعلمی-پژوهشیاقتصادو مدیریت، شماره 29.
  • Barbosa, I.; Cardoso, C. C. (2007). “Managing diversity in academic organization: a challenge to rganizational culture“. Journal of Woman in management Review
  • Brown, Andrew (1995). Organizational culture. London, Pitman pulishing.
  •  Denison, D. R.; life, C. (2005). How family business culture is different published in Unconventional wisdom: Counterintuitive Insights for family business success. Edited by ward, J. L., Chichester, John Wiley and Sons.
  • Denison, D. R.; Mishra, A. K. (1995). "Toward a Theory of Organizational Culture and Effectiveness". Organization Science, 6(2),
  • Denison, D.; Cho, H. J.; Young, J. (2000). Diagnosing Organizational Culture: a model and method, Working paper, International for management development.
  • 16. Fey , C.; Denison, D. R. (2003). “Organizational culture and effectiveness : Can American Theory Be Applied in Russia?”. Organization Science, 14(6).
  • Gillespie, A. M.; Denison, D.; Haaland, S.; Smerek, R.; Neale, W. (2008). "Linking organizational culture and customer satisfaction. Result from two companies in different industries”. European Journal of work and organizational psychology.
  • Gordon, R. J. (1996). Organizational behavior: A diagnostic approach. (5th ed). Englewood Cliffs, Hall.
  • Gordon, G. (1999). "Predicting Corporate Performance from Organizational Culture". Journal of Management Studies,26(6),
  • Hofsted, G. (1997). Cultures and organization. New York, Mc Graw Hill.

http://192.192.169.230/edu_paper/data_image/g0000970/0n13/20070400/p0000041.pdf

  • James, C. R. (2003). "Designing Learning Organization". Organizational Dynamics, 32(1).
  • Kinicki, A.; Kreitner, R. (2007). "Organizational Behavior". Third Edition, New York, McGraw-Hill.
  • LaCasse, A. J. (2010). A Multi Method Organizational Culture Analysis. Requirements for the Degree of Doctor of Philosophy in Education, USA: Minnesota University.
  • Lucas, C.; Kline, T. (2008). "Understanding the Influence of Organizational Culture and Group Dynamics on Organizational Change and Learning". The Learning Organization, 15(3).
  • Marquardt, M. J. (1996). Building The Learning Organization. New York, Mc Graw-Hill.
  • Mobley, H.; Wang, L.; Fang, K. (2005). Organizational culture: Measuring and developing it in your organization, Harvard Business Review China.
  • Morris, M.R. (1992). "Effective organization at cultures is key to companys long-term success". Industrial Management, 11.
  • Schein, E. H. (2004). Organizational culture and Leadership. (3rd edition) John Wiley & Sons, Inc., ISBN: 0-7879-6845-5.7
  • Tsui, A. S.; Zhang, Z.; Wang, H.; Xin, K. R.; Wu, J. B. (2006). "Unpacking the relationship between CEO leadership behavior and organizational culture". The Leadership Quarterly, 17.
  • Yilmaz, C.; Ergan, E. (2008). "Organizational culture and firm effectiveness: An examination of relative effects of culture traits and the balanced culture hypothesis in an emerging economy". Journal of World Business.
  • Yiing, L. Y.; Bin Ahmad, K. Z. (2009).“The Moderating Effects of Organizational Culture on the elationships Between Leadership Behavior and Organizational Commitment and Between Organizational Commitment and job Satisfaction and Performance”. Leadership & Organization Development Journal, 30(1)