Designing an Optimized Model for Knowledge Management System Implementation with a CSF Approach; Case: Bahman Automobile Industry

Document Type : Research Article

Authors

1 Ph.D. Candidate, Faculty of Economy and Management, University of Semnan, Iran

2 Professor, Faculty of Management, Allameh Tabatabaii University, Tehran, Iran

3 Associate Professor, Faculty of Management, Shahid Sattari University, Tehran, Iran

4 Associate Professor, Farabi Campus University of Tehran, Iran

Abstract

In current century, success of organizations is dependent on the correct management of knowledge and also knowledge management (KM) successful implementation relies on its critical success factors (CSFs). Identifying these critical factors can help businesses in planning and implementing knowledge management. Hence, this study aims to propose a conceptual model with the CSFs approach in order to identify and prioritize these factors in automobile industry in Iran and to reduce the probability of knowledge management system implementation failure. After reviewing the research literature and integration and summarization of the factors, 26 indicators were found and categorized in 5 groups. After the endorsement of experts, questionnaires were broadcasted among the population of statistical society in Bahman Automobile Industry. Data analysis showed that all the factors of the model were verified. In the next step, Friedman test results show that the ratings are as follows: 1.organizational culture, 2. Organizational factors, 3. Information technology, 4. Goals and strategies, 5. human resource management.

Keywords


  1. الوانی، سیدمهدی، ناطق، تهمینه؛ فراحی، محمد­مهدی (1386). «نقش سرمایة اجتماعی در توسعة مدیریت دانش سازمانی». علوم مدیریت ایران، سال دوم، شمارة پنجم، صفحات 70-35.
  2. خاکی، غلامرضا (1384). روش تحقیق با رویکردی به پایان‌نامه‌نویسی. چاپ اول، تهران، انتشارات بازتاب.
  3. دانش­فرد، کرم­ا...؛ شهابی­نیا، سعید (1389). «بررسی رابطة بین فرهنگ سازمانی و استقرار مدیریت دانش (مطالعة موردی شرکت توزیع نیروی برق معاونت اجرایی شمال شرق تهران)». فصل‌نامة مدیریت، سال هفتم، شمارة 17، صفحات 10-1..
  4. دانش‌فرد، کرم‌اله و ذاکری، محمد (1390)، مدیریت دانش مبانی، فرایندها و کارکردها. تهران، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی (تهران).
  5. رفیعی، حسین (1388). «پیوند سیستم مدیریت دانش و ارزیابی عملکرد؛ سیستم مؤثر منابع انسانی (بررسی موردی سیستم مدیریت دانش و ارزیابی عملکرد شبکه تحلیل‌گران فناوری ایران)». فصل‌نامة تخصصی پارک­ها و مراکز رشد (رشد فناوری)، شمارة 22، صفحات 18-11.
  6. رهنورد، فرج‌اله؛ محمدی، اصغر (1388). «شناسایی عوامل کلیدی موفقیت سیستم مدیریت دانش در دانشکده­ها و مراکز آموزش عالی تهران». نشریة مدیریت فناوری اطلاعات، دورة اول، شمارة سوم، صفحات 52-37.
  7. طالبی، کامبیز؛ سلیمی ترکمانی، مهدی (1390). «اولویت‌‎بندی عوامل اساسی موفقیت در پیاده‌سازی مدیریت دانش در بنگاه‌های کوچک و متوسط؛ مطالعة موردی شرکت­های قطعه‌سازی ایران‌خودرو». فصل‌نامة اقتصاد و تجارت نوین، شمارة 14، صفحات 17-1.
  8. نیسی، عبدالحسین؛ رنگباری خینی، محمود (1388). «بررسی عوامل مؤثر در استقرار موفقیت‌آمیز مدیریت دانش (مطالعة موردی: سازمان مخابرات استان خوزستان)». چشم‌انداز مدیریت، شمارة 33، صفحات 142-125.
  9. والمحمدی، چنگیز (1388). «تعیین اولویت‌بندی عوامل اصلی اجرای موفقیت‌آمیز مدیریت دانش در سازمان­های کوچک و متوسط کشور». فصل‌نامة مدیریت، سال ششم، شمارة 16، صفحات 104-88.

 

  1. Chong, C.W & Chong SC and Wong KY (2009), “Is the Malaysiantelecommunication industry ready for knowledge managementimplementation?” Journal of Knowledge Management 13(1), 69–87.
  2. Chong CW & Chong SC (2009), “knowledge management process effectiveness: measurement of preliminary knowledge management implementation” knowledge management research and practice 7, 142-151.
  3. Cochran, .G. (1977), sampling techniques (3rd Ed.). New York: john wiley & sons.
  4. Curado, C (2008), “Perceptions of knowledge management and intellectual capital in the banking industry”. Journal of Knowledge Management 12(3), 141–155.
  5. Davenport, T.H. and Prusak, L. (1998), “Working Knowledge: How Organizations Manage What They Know”, Harvard Business School Press, Boston, MA, pp.44-50.
  6. Duffy & Jan, (2000), “KM technology infrastructure”, The Information Management Journal, Vol. 34, No. 2, pp. 62-66.
  7. Ellegard, C. and Grunert, K. (1993) "The Concept of Key Success Factors: Theory and Method". In: Baker, M. (Ed.), Perspectives on Marketing Management, Chichester: Wiley, 245-274.
  8. Gupta B, Iyer L Sand Aronson J E. (2000), “Knowledge management: practices and challenges”, industrial management and data systems; 100, (1-2), pp.47-56.
  9. Hung, Y.C., Huang, S.M Lin, Q. Tsai, M.L (2005). “Critical Factors in Adopting a Knowledge Management System for the Pharmaceutical Industry”, Vol.105, No.2, pp. 164-168.
  10. Lopez, S.V. (2005), “Competitive Advantage and Strategy Formulation”, Management decision, Vol. 43, No. 5, pp. 662-663.
  11. Meso, P. & R. Smith, (2000), “A resource ebased view of organizational knowledge management systems”, Journal of Knowledge Management, Vol. 4, No.3, pp. 224-34.
  12. Moffett .S , Mc Adam .R and Parkinson.S, (2002), “ Developing a model for technology and cultural factors in knowledge management : A factor analysis ,knowledge and process management “ , Published on line in wiley inter science , www.interscience wiley.com ,Vol.9 , No.4 , pp.237-255.
  13. Rigby, D. and Bilodeau, B. (2007), ‘‘Bain’s global 2007 management tools and trends survey’’, Strategy & Leadership, Vol. 35 No. 5, pp. 9-16.
  14. Senge, P (1990), “The Leader’s New Work: Building Learning Organizations” Sloan Management Review, fall 1990, Vol 32, no 1.
  15. Tseng M.L. (2011), “Using a hybrid MCDM model to evaluate firm environmental knowledge management inuncertainty” Applied Soft Computing 11(1), 1340-1352
  16. Valmohammadi, C. (2010), “Identification and prioritization of critical success factors of knowledge management in Iranian SMEs: An experts’ view”. African Journal of Business Management, 4(6), 915-924.
  17. Wong, K.Y. (2005), "Critical Success Factors for Implementing Knowledge Management in Small and Medium Enterprise ", Industrial Management & Data Systems, Vol.105, No.3, pp.261-279.
  18. Wong, K.Y.; Spinwall, E. (2005),"An empirical study of the important factors for knowledge-management adoption in the SME sector", Journal of knowledge Management, Vol. 9 No. 3, pp.64-82.