Identification, Validate and Prioritize "Employer Brand Attractiveness" (Case: Job Seekers in the City of Qom)

Document Type : Research Article

Authors

1 Assistant Professor, Farabi Campus, University of Tehran, Iran

2 MSc. Student, Farabi Campus, University of Tehran, Iran

Abstract

A large part of the proposed values by employers in the labor market are provided through a special kind of brand called "Employer Brand" which leads to the creation of an attractive image of the employer and appliance for a job by job seekers. This research intends to prioritize the employer brand attractiveness to offer suggestions on employer branding. This is a survey descriptive research of which its data has been collected from a random sample of 273 job seekers in the city of Qom. The survey instrument is a questionnaire including the 'employer attractiveness' scale developed by Breton et al. (2005). Data has been analyzed by exploratory factor analysis in SPSS software. The results show that 21 items of the employer brand attractiveness are included six dimensions. These dimensions are innovation values, educational values, personal development values, human-oriented values, social values and economical values. These dimensions are ranked in terms of the Friedman test. Analyses results shows significant differences between the perceived importance levels of employer attractiveness dimensions. Respondents attribute the highest importance to economical values and the least importance to human-oriented values.
 
 
 

Keywords

Main Subjects


.ابوالعلایی، بهزاد (1390). شرکت‌های موفق جهان چگونه استخدام می‌کنند: راهنمای مدیران برای جذب و استخدام بهترین‌ها. چاپ اول، تهران، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی.
2. حافظ‌نیا، محمدرضا (1392). مقدمه‌ای بر روش تحقیق در علوم انسانی (تجدید نظر اساسی با اضافات). چاپ نوزدهم، تهران، انتشارات سمت.
3.رحیمیان، اشرف (1392). برند کارفرما؛ راهبردی نوین مدیریت سرمایه‌های انسانی. دوفصل‌نامة پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، شمارة دوم، صفحات 150-127.
4.زارعی‌متین، حسن (1393). مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته. چاپ اول، ویراست دوم، تهران، نشر آگه.
5. طهماسبی، رضا؛ قلی‌پور، آرین؛ جواهری‌زاده، ابراهیم (1391). «مدیریت استعدادها: شناسایی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر جذب و نگهداشت استعدادهای علمی». پژوهش‌های مدیریت عمومی، دورة پنجم، شمارة 17، صفحات 26-5.
6.قلی‌پور، آرین؛ آغاز، عسل (1393). مدیریت منابع انسانی پیشرفته (2): سیستم حقوق و مزایا. چاپ اول، تهران، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی.
7.مقیمی، سیدمحمد (1393). مبانی سازمان و مدیریت. چاپ اول، تهران، انتشارات نگاه دانش.
8. Alnıaçık, Esra; Alnıaçık, Omit (2012). "Identifying dimensions of attractiveness in employer branding: effects of age, gender, and current employment status". Procedia-Social and Behavioral Sciences, 58, 1336-1343.‏
9.Ambler, T.; Barrow, S. (1996). "The employer brand". Journal of Brand Management, 4(3), 185-206.
10. Backhaus, K.; Tikoo, S. (2004). “Conceptualizing and researching employer branding”. Career development international, 9(5), 501-517.
11..Berthon, P.; Ewing, M.; Hah, L. L. (2005). "Captivating company: dimensions of attractiveness in employer branding". International Journal of Advertising, 24(2), 151-172.     
12. Heilmann, P.; Saarenketo, S.;, Liikkanen, K. (2013). "Employer branding in power industry". International Journal of Energy Sector Management, 7(2), 283-302.
13.Kuşçu, A.; Yolbulan Okan, E. (2010). "An exploratory study on the dımensıons of employer brandıng". Temmuz, 34(9), 119-130.‏
14.Schlager, T.; Bodderas, M.; Maas, P.; Cachelin, J. L. (2011). "The influence of the employer brand on employee attitudes relevant for service branding: an empirical investigation". Journal of Services Marketing, 25(7), 497-508.
15.Sivertzen, A. M.; Ragnhild Nilsen, E.; H. Olafsen, A. (2013). "Employer branding: employer attractiveness and the use of social media". Journal of Product & Brand Management, 22(7), 473-483.‏