The Organizational Creativity Stimulator Factors based on Society Perceptions (Case: Persian Gulf University)

Document Type : Research Article

Authors

1 Assistant Professor, Persia Gulf University, Boshehr, Iran

2 MSc, Persian Gulf University, Boshehr, Iran

Abstract

Today’s organizations especially University and other educational institutes face a rapidly changing environment where they must continuously innovate in order to remain competitive. However, this cannot occur unless a plentiful supply of rich ideas and solutions from an organizational creativity’s process. This study was conducted with purpose of identifying organizational creativity’s stimulator factors in Persian Gulf University. In order to achieving this purpose, investigational subject has been researched under the subject of creativity literature investigation in organization. This study can be classified as an “applied research” while as for data gathering, it can be classified as a “descriptive” study with “correlation” strategy. For data acquisition, scholar made questionnaire was used that filled in by students and teachers at Persian Gulf University. The reliability of it was calculated by using of Cronbach’s alpha. Gathering data has been analyzed by using the path and linear regression analysis. The result of this study is achievement to a conceptual model that includes four main organizational creativity dimensions as dependent variable, and individual factors, group factors and organizational factor as independent dimensions. The results also indicate that the individual and organizational factors directly and the group factors both directly and indirectly influence the organizational creativity.
 
 
 

Keywords

Main Subjects


  1. ابارشی، احمد؛ حسینی، سید یعقوب (1391). مدل‌سازی معادلات ساختاری. تهران، انتشارات جامعه‌شناسان.
  2. 2.                   حسن‌بیگی، محسن (1389). ارائة مدل عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش به منظور افزایش خلاقیت و یادگیری سازمانی در شرکت فرودگاه­های کشور. پایان­نامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور تهران.
  3. 3.                   حسینی، معصومه؛ صادقی، طاهره (1389). «عوامل مؤثر بر خلاقیت و نوآوری اعضای هیئت علمی و ارایۀ راهکار به منظور ارتقا». راهبردهای آموزش، دورة سوم، شمارة اول، صفحات 6-1.
  4. داودآبادی فراهانی، روح‌اله؛ شهیدی، محمدنقی؛ رضائیان، علی (1373). «بررسی و تبیین عوامل مؤثر در تشویق، بروز و نهادی ساختن خلاقیت و نوآوری در واحدهای تولیدی کشور».پایان­نامه کارشناسی ارشد.
  5. رمضانی، علی؛ یبلوئی، حجت اله (1384). «10 عامل مهم شکست نوآوری». مجلة تدبیر، شمارة 160، صفحات 45-48.
  6. صادقی مال‌امیری، منصور؛ نیکنام، علی اصغر (1389). «بررسی تأثیر تئوری­های سازمان بر خلاقیت». نشریة توسعة انسانی پلیس، دورة هفتم، شمارة 28، صفحات 76-47.
  7. صادقی مال‌امیری، منصور؛ لطف‌الله‌زاده، سعید (1389). «بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر خلاقیت». نشریة توسعة انسانی پلیس، دورة هفتم، شمارة 27، صفحات 105-121.
  8. صادقی، منصور (1384). «طراحی و تبیین الگویی برای تحلیل متغیرهای گروهی مؤثر بر خلاقیت». فصل‌نامة مدرس علوم انسانی، دورة دهم، شمارة چهارم، صفحات 111-134.
  9. صالحی، امیرمسعود؛ فیض‌بخش، سیدعلیرضا؛ سیدحسینی، سیدمحمد (1382). شناسایی عوامل و شاخص­های اولویت­دار جهت دستیابی به سازمان­های کارآفرین در کشور. پایان­نامة کارشناسی ارشد، رشتة مدیریت اجرایی، دانشگاه علم و صنعت.
  10. فخریان، سارا؛ تنعمی، محمدمهدی؛ دیواندری، علی (1381). بررسی رابطة خلاقیت و نوآوری کارشناسان ستادی با عوامل سازمانی. پایان­نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.

11.فیضی، مهدی (1388). «بررسی تأثیر سبک­های مدیریت (سنتی، متعادل و مشارکتی) بر خلاقیت دبیران: مطالعة موردی دبیرستان­های شهر سنندج». نشریة آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، دورة دوم، شمارة هشتم، صفحات 30-7.

  1. محمدی، ناهید (1384). «خلاقیت در مدیریت». مجلة تدبیر، شمارة161، صفحات 18-14.
    1. Alves, J.; Marques, M.; Visser, M. (2007). Stimulation of Creativity And Innovation In A Small Multidisciplinary NPD Team.
    2. Amabile, T. (1998). “How to kill creativity”. Henry, 18-24.
    3. Bledow, R.; Frese, M.; Mueller, F. (2011). “Ambidextrous leadership for innovation: the influence of culture”. Advances In Global Leadership, 6, 41-69.
    4. Bontje, M.; Musterd, S. (2009). “Creative industries, creative class and competitiveness: expert opinions critically appraised”. Geoforum, 40(5), 843-852.

18. Brennan, A.; Dooley, L. (2005). “Network creativity: a structured management framework for stimulating innovation”. Technovation, 25, 1388-1399.

19. C. Naranjo-Valencia, J.; Jime´nez-Jime´nez, D.; Sanz-Valle, R. (2011). “Innovation or imitation? the role of organizational culture”. Management decision, 49(1), 55-72.

20. Cohen-Meitar, R.; Carmeli, A.; A. Waldman, D. (2009). “Linking meaningfulness in the workplace to employee creativity: the intervening role of organizational identification and positive psychological experience”. Creativity Research Journal, 21(4), 361-375.

21. Diliello, T.; Houghton, J.; Dawley, D. (2011). “Narrowing the creativity gap: the moderating effects of perceived support for creativity”. The Journal of Psychology, 145(3), 151-172.

22. Gumusluoglu, L.; Ilsev, A. (2007). “Transformational leadership, creativity and organizational innovation”. Journal of Business Research, 62(4), 461-473.

23. Heinze, T.; Shapira, P.; Rogers, J.; Senker, J. (2009). “Organizational and institutional influences on creativity in scientific research”. Research Policy, 38(4), 610-623.

24. Lee, K.; Rho, S.; Kim, S.; Ju Jun, G. (2007). “Creativity-innovation cycle for organisational exploration and exploitation: lessons from neowiz - a korean internet company”. Long Range Planning, 40(4), 505-523.

25. León de la Barra, C.; Crawford, B. (2007). “Fostering creativity thinking”. In Agile Software Development. 415–426.

26. Maimone, F.; Sinclair, M. (2010). “Affective climate, organizational creativity, and knowledge creation: case study of an automotive company. In Emotions And Organizational Dynamism, 6, 309-332.

27. Martins, E.; Terblanche, F. (2003). “Building organisational culture that stimulates creativity and innovation”. European Journal of Innovation Management, 6(1), 64-74.

28. Rasulzada, F.; Dackert, I. (2009). “Organizational creativity and innovation in relation to psychological well-being and organizational factors”. Creativity Research Journal, 21(2-3), 191–198.

29. Schepers, P.; T. van den Berg, P. (2007). “Social factors of work-environment creativity”. Journal of Business and Psychology.

30. Seidel, S. (2009). “Toward a theory of managing creativity-intensive processes: a creative industries study”. Organizational Article.

31. Shalley, C.; Gilson, L. (2004). What Leaders Need To Know:A Review Of Social And Contextual Factors That Can Foster Or Hinder Creativity? Georgia Institute Of Technology.

32. Stojanova, B. (2010). “Development of creativity as a basic task of the modern educational system”. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 3395-3400.

33. VanTassel-Baska, J.; MacFarlane, B. (2009). “Enhancing creativity in curriculum”. International Handbook On Giftedness.

34. Wong, S. (2003). “Motivators to creativity in hotel industry”. Tourism Manage, 24(5) 551-559.