Nowadays, E-commerce has caused tremendous changes in business relations and customer and a major share to be allocated of business transactions. The problem marketing and selling products and commodities is one of the old problems in the agriculture sector. The other hand much difference between farm gate prices and consumer prices is another problem for agricultural products market in Iran. The development of electronic commerce in agriculture is one of the solutions to fix the problems. This study has been done the aimed to investigate the factors influencing the adoption of e-commerce in the agricultural sector. The research, applied research and in terms of nature and method is survey -correlation. The statistical population is active members of the sales site "large agricultural market". A total of 300 people were working in department of sales. The results show that the variables of perceived usefulness, risks (security, operational, financial, time) are significant predictors of attitudes willing to accept toward e-commerce. Work colleagues also significant predictors to be willing to accept of subjective norms. Based on the findings perceived ease of use and adaptability does not affect attitudes in the use of e-commerce in the agricultural sector.
ابراهیمی، عبدالحمید؛ دهدشتی شاهرخ، زهره؛ مهدیه، امید (1389). «بررسی عوامل مؤثر و مشکلات شرکتها در بهکارگیری تجارت الکترونیک». ماهنامة علمی- پژوهشی دانشگاه شاهد، سال 17، شمارة 44، صفحات 416-396.
امیرخانی، امیرحسین؛ طالعیفر، رضا؛ فقیه، محمدباقر؛ فاضلی کبریا، حامد (1391). «تحلیل و رتبهبندی عوامل مؤثر بر پذیرش تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط صنایع غذایی و آشامیدنی». فصلنامة مطالعات مدیریت فناوری اطلاعات، سال اول، شمارة دوم، صفحات 146-123.
بامداد صوفی، جهانیار؛ علیشیری، بهرام؛ عبداللهی، حمیده (1390). «بررسی عوامل مؤثر بر استقرار تجارت الکترونیک در شرکت مفتول چشمه کرمان». پژوهشنامة علوم و فناوری اطلاعات، سال دوم، شمارة اول، صفحات 76-67.
رضایی، مسعود (1388). «نظریههای رایج دربارة پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات». فصلنامة پژوهشهای ارتباطی، شمارة چهارم، صفحات 93-63.
رضایی دولتآبادی، حسین؛ خزایی پول، جواد؛ شعبانی نفت چالی، جواد (1391). «بررسی تمایل به خرید الکترونیکی بر اساس بسط مدل پذیرش تکنولوژی». فصلنامة علمی-پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، سال دوم، صفحات110-93.
زنجیرچی، سیدمحمود؛ کنجکاو منفرد، امیررضا؛ حاتمینسب نوری، ابوالفضل؛ ستارزاده، هادی (1391). «مدل پذیرش تکنولوژی توسعهیافته جهت اثربخشی مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیک». مجلة مدیریت بازاریابی، شمارة 16، صفحات 16-1.
سایت بازار بزرگ کشاورزی ایران (1392). «نقش تجارت الکترونیک در بخش کشاورزی». بازیابیشده در 24 آبان 1392 برگرفته از http://www. bbk-iran.com.
شیخشعاعی، فاطمه؛ علومی، طاهره (1386). «بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری اطلاعات توسط کتابداران کتابخانههای دانشکدههای فنی دانشگاههای دولتی شهر تهران». کتابداری و اطلاعرسانی، دورة دهم، شمارة سوم، صفحات 71-58.
عبدالوند، محمدعلی؛ رشادتجو، حمیده؛ عبدالعظیمی، مجید (1391). «بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش بانکداری اینترنتی از تلفیق مدل پذیرش تکنولوژی با ریسک ادراکشده توسط مصرفکننده». مدیریت بازاریابی، شمارة 15، صفحات 14-1.
غفاری آشتیانی، پیمان؛ زنجیردار، مجید؛ شعبانی، رضا (2012). «بررسی تأثیر اعتماد و ریسک ادراکشده بر پذیرش خدمات بانکداری اینترنتی در بین مشتریان بانکهای شهرستان اراک». مدیریت بازاریابی، شمارة هفتم، صفحات 61-40.
کفاشپور، آذر؛ دهنوی، محمدحسین (1389). «تأثیر فرهنگ بر تجارت الکترونیک». دانش و فناوری، سال دوم، شمارة سوم، صفحات 127-110.
موسایی، محسن؛ عمانی، احمدرضا (1389). «عوامل مؤثر بر نگرش جوانان روستایی استان کهگیلویه نسبت به اشتغال در بخش کشاورزی». پژوهشهای ترویج و آموزش کشاورزی، سال سوم، شمارة دوم، صفحات50-37.
نعیمی، امیر؛ پزشکیراد، غلامرضا؛ چیذری، محمد؛ حسینی، فاطمه (1390). «چالشهای توسعة تجارت الکترونیک در بخش کشاورزی از دیدگاه کارشناسان ستادی وزارت جهاد کشاورزی». پژوهشهای ترویج و آموزش کشاورزی، سال چهارم، شمارة چهارم، صفحات 41-29.
نوذری، نیو؛ رحیمی بدر، بیتا؛ سعیدائی، هانیا (1391). «تجارت الکترونیک و توسعة بخش کشاورزی». بازیابیشده در 27 اردیبهشت 1391، برگرفته ازhttp://www. ebtekarco. com
یزدانی زنگنه، مریم؛ خسرویپور، بهمن (1389). «مؤلفههای مؤثر بر پذیرش تجارت الکترونیک از سوی بنگاههای کوچک و متوسط در بخش کشاورزی». فصلنامة تخصصی پارکها و مراکز رشد، سال هفتم، شمارة 25، صفحات 64-59.
Aldás-Manzano, J.; Lassala-Navarré, C.; Ruiz-Mafé, C.; Sanz-Blas, S. (2009). “The role of consumer innovativeness and perceived risk in online banking usage”. International Journal of Bank Marketing, 27(1), 53-75.
Bazgosha, G.;, Eizi, N.; Nawaser, K.; Parhizgar, M. M. (2012). “Technology of e-banking: perspective of costumers' perceived risk and uncertainty”. Indian Journal of Science & Technology, 5(2), 2200-2208.
Ducey, A. J. (2013). Predicting Tablet computer use: an extended technology acceptance model. Doctoral dissertation, University of South Florida.
Featherman, M. S.; Pavlou, P.A. (2003). “Predicting e-services adoption: a perceived risk facets perspective”. International Journal of Human-computer Studies, 59(4), 451-474
Eskandarpour, B.; Khiavi, P.K.; Amiri, M.; Tohidi, A. (2012). “Survey of effective factors on the acceptance of E-commerce by the managers of agricultural cooperatives of Moghan region”. International Journal of Agronomy and Plant Production, 3(11), 468-474.
Gebauer, J. , Kline, D. M.; He, L. (2011). “Password security risk versus effort: An exploratory study on user-perceived risk and the Intention to use online applications”. Journal of Information Systems Applied Research, 4(2), 52.
King, W. R.; He, J. (2006). “A meta-analysis of the technology acceptance model”. Information & Management, 43(6), 740-755.
Lee, Y. H.; Hsieh, Y. C.; Hsu, C. N. (2011). “Adding Innovation Diffusion Theory to the Technology Acceptance Model: Supporting Employees' Intentions to use E-Learning Systems”. Educational Technology & Society, 14(4), 124-137.
Li, Y.; Fu, Z. T.; Li, H. (2007). “Evaluating factors affecting the adoption of mobile commerce in agriculture: An empirical study”. New Zealand Journal of Agricultural Research, 50(5), 1213-1218.
Li, Y. H.; Huang, J. W. (2010). “Applying theory of perceived risk and technology acceptance model in the online shopping channel”. World Academy of Science, Engineering and Technology, 53(1), 919-925.
Lim, N. (2003). “Consumers’ perceived risk: sources versus consequences”. Electronic Commerce Research and Applications, 2(3), 216-228.
Manouselis, N.; Konstantas, A.; Palavitsinis, N. Costopoulou, C.; Sideridis, A. B. (2009). “A survey of greek agricultural e-markets”. Agricultural Economics Review, 10(1),97-112.
Sadi, A. H. M. ; Noordin, M. F. (2011). “Factors influencing the adoption of M-commerce: An exploratory Analysis,492-499.
Shah Alam, S.; Ali, M. Y.; Mohd. Jani, M. F. (2011). “An empirical study of factors affecting electronic commerce adoption among SMEs in Malaysia”. Journal of Business Economics and Management, 12(2), 375-399.
Sridhar, G. (2007). “Consumer involvement in product choice: role of perceived risk”. Decision (0304-0941), 34(2).
Wen, W. (2007). “A knowledge-based intelligent electronic commerce system for selling agricultural products”. Computers and Electronics in Agriculture, 57(1), 33-46
Zhang, J.; Zhang, X.; Mu, W.; Zhang, J.; Fu, Z. (2009). “Farmers 'information usage intention in china based on the technology acceptance model”. In Computer and Computing Technologies in Agriculture II, Volume 3 (pp.1845-1853). Springer US.
Amiri, A., Jafari, S. M. B., & Aboali, M. H. (2016). Factors Influencing the Adoption of E-Commerce in the Iranian Agricultural Sector. Organizational Culture Management, 14(2), 541-565. doi: 10.22059/jomc.2016.57628
MLA
Alinaghi Amiri; Seyed Mohmmad Bagher Jafari; Msoume Hosseini Aboali. "Factors Influencing the Adoption of E-Commerce in the Iranian Agricultural Sector", Organizational Culture Management, 14, 2, 2016, 541-565. doi: 10.22059/jomc.2016.57628
HARVARD
Amiri, A., Jafari, S. M. B., Aboali, M. H. (2016). 'Factors Influencing the Adoption of E-Commerce in the Iranian Agricultural Sector', Organizational Culture Management, 14(2), pp. 541-565. doi: 10.22059/jomc.2016.57628
VANCOUVER
Amiri, A., Jafari, S. M. B., Aboali, M. H. Factors Influencing the Adoption of E-Commerce in the Iranian Agricultural Sector. Organizational Culture Management, 2016; 14(2): 541-565. doi: 10.22059/jomc.2016.57628