Training Needs Assessment of Managers/ Administrators of Hajj Caravans

Document Type : Research Article

Authors

1 Ph.D. Student in Public Administration, Collage of Farabi, University of Tehran, Qom, Iran

2 M.Sc., Collage of Farabi, University of Tehran, Qom, Iran

Abstract

Hajj and Pilgrimage is the most important source of providing human resource for pilgrimage caravans. Without a doubt, the heads of this organization need to be trained. Based on this need, this study seeks to identify and rank the training needs of Hajj caravan actors. The population of this study includes all the managers/administrators of Hajj caravans in 2013.A sample of 222 managers/administrators was selected based on the two-stage sampling method and 25 training experts in Hajj and pilgrimage organization were selected as the sample through judgmental method. The research instrument was questionnaires and documents. The results demonstrate that the training classes have been useful and effective in action for the trainees. Result show that Arabic conversation is the first priority in all courses. Beside, Delphi results suggest that first; the following are the required courses of elementary level: Arabic conversation1and2, computer operator, hajj travel preparation, geography, map reading, and Saudi Arabia regulation system. Second; regarding re-training, Arabic conversation4, commandments and rituals of Hajj, exchange of successful experiences, regulation system of Saudi Arabia, safety during travel, communication skills, English learning, job description, executive instructions, health, safety, first aid, and introduction to Islamic fields were believed to be essential. Other suggested classes were removed out of the headlines.
 
 
 

Keywords

Main Subjects


  1. ابطحی، حسین (1383). آموزش و بهسازی سرمایه­های انسانی. چاپ اول، تهران: پویند.
  2. احمدی، عبدالصمد و احمدی، علی (1389). تأثیر آموزش ضمن خدمت بر عملکرد مدیران و کارکنان. اطلاعات علمی، شمارة 1، صفحات 25-22.
  3. احمدی، غلامرضا و هاشمی فشارکی، دیبا (1379). بررسی نیازهای آموزشی مدیران شهرداری اصفهان. دانش و پژوهش، شمارة 6، صفحات 42-21.
  4. بهرامی، سوسن (1381). بررسی الگوی نیازسنجی موجود و کاربرد آن در سیستم بهداشت و درمان استان اصفهان در سال 1381. پایان­نامة کارشناسی ارشد، علوم تربیتی (گرایش برنامه­ریزی آموزشی)، دانشگاه اصفهان.
  5. جوادی آملی، عبدالله (1377). صهبای حج. قم: مرکز نشر اسراء.
  6. دستورالعمل، ضوابط و شرایط انتخاب عوامل اجرایی کاروان­های حج تمتع (1392). معاونت حج، عمره و عتبات، ادارة کل فنی و امور کارگزاران.
  7. سرمد، زهره، بازرگان، عباس و حجازی، الهه (1386). روش­های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگاه.
  8. سعادت، اسفندیار (1385). مدیریت منابع انسانی. تهران: سمت، چاپ دهم.
  9. شریف­زاده، فتاح و عبدی، فاطمه (1387). تبیین نیازهای آموزشی و آثار آموزش ضمن خدمت بر یادگیری کارکنان مخابرات رستة اداری مالی ادارة کل منطقة دو تهران. پژوهش­های مدیریت، سال 1، شمارة 1، صفحات 70-41.
  10. عباس­زادگان، سید محمد و ترک­زاده، جعفر (1379؛ 1381). نیازسنجی آموزشی در سازمان­ها. تهران: شرکت سهامی انتشار.
  11. عباسی اسفجیر، علی­اصغر ورضایی قلعه، هما (1390). نیازسنجی توسعة آموزش­های فنی و مهارتی مجازی در آموزش و پرورش استان مازندران. فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، سال 1، شمارة 3، صفحات 143-113.
  12. عباسیان، عبدالحسین، سلیمی، قاسم و آذین، رضا (1387). ارزیابی کیفیت آموزش­های مهندسی؛ مطالعة موردی بررسی اثربخشی دورة آموزشی جوش مقاومتی براساس مدل کرک پاتریک. فصل­نامة آموزش مهندسی ایران، دورة 10، شمارة 39، صفحات 62- 37. 
  13. فتحی واجارگاه، کوروش (1375). نیازسنجی آموزشی در برنامه­ریزی آموزشی و درسی (روش­ها و فنون). تهران: ادارة کل تربیت معلم و آموزش نیروی انسانی.
  14. فتحی واجارگاه، کوروش (1377). اصول برنامه­ریزی درسی. تهران: انتشارات ایران زمین.
  15. فتحی واجارگاه، کوروش (1386). برنامه­ریزی آموزش ضمن خدمت کارکنان. تهران: انتشارات سمت.
  16. فضل­اللهی، سیف­اله و ملکی توانا، منصوره (1390). رویکردی جامع به روش­ها و فنون مهم نیازسنجی آموزشی. روش­شناسی علوم انسانی، دورة 17، شمارة 68، صفحات 83-75.
  17. کاظمی، بابک (1380). مدیریت امور کارکنان. تهران: مرکز آموزش مدیریت.
  18. کاظمی، مهدی و همراهی، مهرداد (1388). آسیب­شناسی دوره­های آموزش ضمن خدمت براساس مدل سیپ.پژوهش­های مدیریت، شمارة 4، صفحات 130-113.
  19. محمدی زنجیرانی، داریوش، اشتیاقیان، ندا و رازنهان، فیروز (1391). رویکرد چندمعیاره و تلفیقی نیازسنجی آموزشی بر مبنای تحلیل شایستگی­های کارکنان. رویکردهای نوین آموزشی، سال 7، دورة 15، شمارة1، صفحات 136-107.
  20. مردانی کتکی، لیلا (1388). بررسی رابطة بین آموزش­های ضمن خدمت و اثربخشی کارکنان. پایان­نامة کارشناسی ارشد، پردیس قم، دانشگاه تهران.
  21. مؤمنی، منصور (1389).تحلیل‌های آماری با استفاده از SPSS. تهران: کتاب نو.
  22. مهرمحمدی، محمود (1381). برنامه­ریزی درسی: نظرگاه­ها، رویکردها و چشم­اندازها. مشهد: به­نشر.
  23. میرکمالی، سیدمحمد (1377). آموزش ضمن خدمت اساسی­ترین عامل بهسازی سازمان. مدیریت در آموزش و پرورش، شمارة 17، صفحات 11-5.
  24. نیکوکار، غلامحسین، علیدادی، یاسر و رایج، حمزه (1388). تدوین مؤلفه­های اصلی آسیب­شناسی سازمانی مرکز ملی فرش ایران با بررسی نقش آن در صادرات. نشریة مدیریت بازرگانی، دورة 1، شمارة 3، صفحات 184- 165.
    1. Altun, A. & Gok, B. (2010). Determining in service training programs characteristics given to teachers by conjoint analysis. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 1710-1714.
    2. Chen, G. & Klimoski, R. J. (2007). Training and development of human resources at work: Is the state of our science strong?. Human Resource Management Review, 17, 180-190
    3. Cline, E. & Seibert, P. (1993). Help for first time needs assessors. Training & Development, 47(5). p.99.
    4. Hughes, G., O’Connell, P. & Williams, J. (2004). Company training and low-skill consumer-service jobs in Ireland. International Journal of Manpower, 25 (1), 17-35.
    5. Brown, J. (2002). Training need assessment: a must for developing an effective training program. Public Personnel Management, 31(4), 569-578.
    6. Ludwig, L. (2005). Library as place: results of a Delphi study. Journal of the Medical Library Association, 93(3), 315-326.
    7. Michigan State University (2005). Program manager/ supervisor training needs assessment. MFCF Supervisor Training Assessment, Findings from Survey of Federation Member Agencies (September 2003)..
    8. Sahinidis, A.G. & Bouris, J. (2008). Employee perceived training effectiveness relationship to employee attitudes. Journal of European Industrial Training, 32(1), 63-76.
    9. Sezer, C. (2009). Analysis on relations between implementation of training activities and HRM organization in service businesses. Procedia Social and Behavioral Sciences, 1(1), 2385-2389.
    10. Soltani, E. & Liao, Y. (2010). Training interventions: Fulfilling managerial ends or proliferating invaluable means for employees?, Training Interventions. Europaen Business Review, 2, 128-152.
    11. Tok, T.N. & Tok, S. (2009). Opinions of teachers on effectiveness of IST programs, Procedia Social and Behavioral Sciences, 1, 124-128.