Meta-Synthesis Studies on Managers' Ethical Policy with the Perspective of the Islamic lessons

Document Type : Research Article

Authors

1 Ph.D. in Educational Administration, Education Organization of Fars province, Shiraz, Iran

2 Assistant Professor, Faculty of Education and Psychology, University of Shiraz, Shiraz, Iran

3 Associate Professor, Faculty of Education and Psychology University of Shiraz, Shiraz, Iran

Abstract

The main purpose of this study was to conduct meta-synthesis on the studies in the field of ethics policy managers from the perspective of Islamic lessons. The research tools included the inventory studies and documents about managers' ethical policy that were 20 studies. By adopting a qualitative approach to research and using the meta-synthesis method, the data analysis and coding practices were conducted. In this regard, the relevant texts were identified and after evaluation, some of them were selected and analyzed. In the next step, the texts were studied with the aim of extracting examples of ethical policy. The study explored and founded 143 codes of ethical management policy, based on Islamic lessons that covered 5 main categories with 52 sub-categories. The main categories were managerial-leadership, interactive-communicational, behavioral-characteristic, and knowledgeable-analytical. The results of the study can be used for both policymakers and higher education administrator's in the current and future conditions. Furthermore, the findings of this study may be considered as some practical guidelines for managers of higher education. 

Keywords

Main Subjects


  1. القرآن الکریم

    1. احمدی طباطبایی، سیدمحمدرضا (1382). مؤلفه‏های سیاست اخلاقی از دیدگاه امیرالمؤمنین علی(ع)، فصل‏نامة پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع)، 18 و 19: 115ـ۱۳۴.
    2. اکبری معلم، علی (1394). شاخص‏های اندیشة سیاسی امام خمینی(ره)، فصل‏نامة مطالعات انقلاب اسلامی، ۱۲(۴۲): 63ـ80.
    3. بهشتی، احمد و صدریه، پیام (1389). اخلاق سیاسی در نامه‏های نهج‏البلاغه، فصل‏نامة النهج، 30: 11ـ۴۰.
    4. حشمت‏زاده، محمدباقر (1377). مسائل اساسی علم سیاست، تهران: کانون اندیشة جوان.
    5. خالقی، علی (1393). سیاست اخلاقی در اندیشه‏های افضل‏الدین کاشانی، علوم سیاسی،۱۷(۶۵): 117ـ153.
    6. خسروانیان، حمیدرضا و شفیعی رودپشتی، میثم (1390). مطالعة تطبیقی الگوی مدیریت اخلاق در سازمان در مکاتب غربی و آموزه‏های علوی، پژوهش‏نامة اخلاق،۴(۱۲): 145ـ177.
    7. خنیفر، حسین، بزاز، زینب و مولوی، زینب (1394). فلسفة اخلاق در علم مدیریت، فصل‏نامة مدیریت اسلامی، ۲۳(۱): 137ـ158.
    8. درخشه، جلال و شجاعی، جبار (1393). نسبت اخلاق و سیاست در سیرة سیاسی امام سجاد(ع)، فصل‏نامة سیاست، مجلة دانشکدة حقوق و علوم سیاسی، ۴۴(۱): ۱۷۴-۱۵۵.
    9. دوراندیش، روشنک (1388). سیاست اخلاقی در اسلام، فصل‏نامة گزارش، ۱۸(۲۱۰): 14ـ15.
    10. ربی‏پور، محمدعلی و صمدی‏وند، منوچهر (1389). اخلاق مدیریت از منظر آیات و روایات، فراسوی مدیریت، ۴(۱۵): 211ـ228.

    11. رضایی، حسین و سبزی‏کاران، اسماعیل (1390). بررسی اثر فرهنگ اسلامی بر رفتار شهروندی سازمانی: موردکاوی دفاتر پلیس+ 10 شهر تهران، فصل‏نامة پژوهش‏نامة نظم و امنیت انتظامی، ش15.

    1. رفیع، حسین و حلال‏خور، مهرداد (1390). تعامل اخلاق و سیاست در اندیشة امام خمینی(ره)، پژوهشنامة متین، 52: 103ـ۱۲۲.

    13. رفیعی، مجتبی، علی احمدی، علی‏رضا، موسوی، محمد و کرمانی، محمد (1392). رهبری اخلاق‏مدار، ثمرة پارادایم مدیریت اسلامی، پژوهش‏نامة اخلاق،۶(۲۰): 49ـ76.

    14. سلطان‏محمدی، حسین و سلطان‏محمدی، فاطمه (1391). تبیین مؤلفه‏های سیاست اخلاقی امام علی(ع) پس از رسیدن به امامت و حکومت، پژوهش‏نامة علوی، ۳(۱): 91ـ116.

    1. سند اسلامی‏شدن دانشگاه‏ها(1392). مصوب جلسة 735 مورخ 25/4/1391 شورای عالی انقلاب فرهنگی، 1ـ80.

    16. شالباف، عذرا (1388). نگاهی به معضلات و الگوی راهبردی ترویج اخلاق در سازمان‏های آموزشی، فصل‏نامة اخلاق در علوم و فناوری، ۴(۱ و ۲): 93ـ103.

    1. شریفی، عنایت‏الله (1388). اخلاق سیاسی از منظر قرآن کریم، فصل‏نامة خط اول رهیافت انقلاب اسلامی، ۳(۱۱): 97ـ112.
    2. شریفی، عنایت‏الله (1389). اخلاق سیاسی از منظر نهج‏البلاغه، فصل‏نامة رهیافت انقلاب اسلامی، ۴(۱۳): 87ـ104.
    3. غفارزاده، علی (1382). حکومت علوی، الگوی سیاست اخلاقی، فصل‏نامة انقلاب اسلامی، ۴(۹ و ۱۰): 130ـ147.
    4. غلامی، علی‏رضا (1388). اخلاق سازمانی: مشکلات، موانع، و راهکارها، دوماه‏نامة توسعة انسانی پلیس، ۶(۲۵): 65ـ85.
    5. فرامرز قراملکی، احد (1387). درآمدی بر اخلاق حرفه‏ای، تهران: انتشارات سرآمد؛ مؤسسة مطالعات بهره‏وری و مبانی انسانی.
    6. فیوضات، ابراهیم (1383). فرهنگ اخلاق کار و نخبه‏گرایی در ایران، تهران: نشر شادگان.
    7. لک‏زایی، نجف (1383). سیاست اخلاقی در اندیشة صدرالمتألهین، فصل‏نامة علوم سیاسی، دانشگاه باقرالعلوم، 26: 27-52.
    8. لک‏زایی، نجف و لک‏زایی، رضا (1392). نظام اخلاق سیاسی امام خمینی(ره)، پژوهش‏نامة انقلاب اسلامی، ۲(۶): 49ـ72.
    9. محفوظی، عباس (1390). اخلاق اسلامی، درس‏هایی دربارة مبانی اخلاق، تقوا و صفات تقواپیشگان، چ2، قم: مشهور.
    10. مفتح، محمدهادی (1387). اخلاق سیاسی در رفتار پیامبر(ص)، فصل‏نامة علوم حدیث، ۱۳(۲): 100ـ125.
    11. نقیه، محمدرضا و ناجی، علیرضا (1391). سیاست اخلاقی در سیرة امام رضا(ع)، فصل‏نامة اخلاق، ۲(۶): 67ـ86.
    12. نهج‏البلاغه (1383). گردآوری شریف رضی، ترجمة محمد دشتی، قم: آل علی.
    13. وحیدی‏منش، حمزه‏علی (1387). نمایی کلی از سیاست اخلاقی، فصل‏نامة مطالعات انقلاب اسلامی، ۴(۱۲): 77ـ100.

    30. هانری، شارل و کور، دوفوشر (1377). اخلاقیات: مفاهیم اخلاقی در ادبیات فارسی از سدة سوم تا سدة هفتم هجری، ترجمة محمدعلی امیرمعزی و عبدالمحمد روح‏بخشان، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.

    1. یمنی دوزی سرخابی، محمد (1391). کیفیت در آموزش عالی، تهران: سمت.

    32. Adhikari, D.R. (2010). Knowledge management in academic institutions, International Journal of Educational Management, 24(2): 94-104.

    33. Ayer, A.J. (2002). Language, Truth & Logic, First Edition, London: Penguin Books.

    34. Beck, C. (2002). Mothering Multiples: A Meta-Synthesis of the Qualitative Research, MCN, The American Journal of Maternal /Child Nursing, 28(2): 93-99.

    35. Bench, S. and  Day, T. (2010). The user experience of critical care discharges: a meta-synthesis of qualitative research, International journal of nursing studies, 47(4): 487-499.

    36. Brown, M.E. and Trevino, L.K. (2006). Ethical leadership: A review and future directions, The Leadership Quarterly (17): 595-616.

    37. Fisher, J. and Bonn, I. (2007). International Strategies and ethics: exploring the tension between head office and subsidiaries, Management Decision, 45(10): 1560-1572.

    38. Grojean, M.W. et al. (2004). Leaders, Values, and Organizational Climate: Examining and Leadership strategies for Establishing an Organizational Climate Regarding Ethics, Journal of Business Ethics, 55(3): 223-241.

    39. International Congress of Ethics in Education. (2012). Medical University of Tehran, (In Persian), Available at: http://icee. tums. ac. ir. Accessed :9 June, 2012.

    40. Janati, A., Dadgar, E., Tabrizi J.S., Asghari Jafarabadi, M. and GHolamzade Nikjoo, R. (2012). Health system professionals, attitude towards necessary criteria for hospitals managers, performance assessment, 14(3): 91-101.

    41. Sandelowski, M. and Barros, J. (2007). Handbook for Synthesizing Qualitative Research, Springer publishing company Inc.

    42. Sangari, N. and Mirzaeian, R. (2012). Staff moral values of Islam are based on a qualitative content analysis technique, Life Science Journal, 9(4): 3544-3552.

    43. Zimmer, L. (2006). Qualitative meta−synthesis: a question of dialoguing with text, Journal of Advanced Nursing, 53(3): 311-318.