Constructing and Validating Organizational Dutifulness Test and its Relation with Service Orientation

Document Type : Research Article

Authors

1 Associate Professor, Faculty of Economics and Social Sciences, University of Bu-Ali Sina, Hamedan, Iran

2 MSc, Faculty of Economics and Social Sciences, University of Bu-Ali Sina, Hamedan, Iran

3 Ph.D. Student, Faculty of Economics and Social Sciences, University of Bu-Ali Sina, Hamedan, Iran

Abstract

In this study, the authors report on constructing an organizational dutifulness test and its relation to service-orientation. The authors describe the development of the dutifulness scale and present data on reliability, content, and structural validity of dutifulness test scores in samples of Iranian workers. After confirming the content validity, the final 20-item questionnaire was given to 1176 responders. Service-orientation test was also given to them. The factor analysis findings show that the test measures three factors naming: responsibility, high expectations, and self-evaluation. Besides, the test has a high meaningful correlation with a service-orientation test as an estimate of criterion validity. The dutifulness test reliability was 0.81 by using Cronbach's alpha coefficients. Moreover, the test mean and standard deviation were 87.17 and 14.03. Generally, the results show that dutifulness test is a valid and reliable test for measuring the range of the focus that people have on their duties and responsibilities, especially in working situations. 

Keywords

Main Subjects


  1. ال لیج، نانسی و کارن سی. بارت، جورج ای. مورگان (1387). گزارش‌نویسی و تفسیر نتایج SPSSدر پژوهش، ترجمة بهرام یوسفی و کمیل دشتی و وریا طهماسبی، انتشارات دانشگاه رازی کرمانشاه، ص 119.
  2. امانی، احمد و زهرا جها‌ن‌بخشی، مهدی نامداری پژمان، حجت اسفندیاری، سیروس قنبری (1391). «نقش رگه‌های شخصیت در تکوین تضاد شغلی کارمندان اداری ادارة کل آموزش‌وپرورش استان کردستان»، مشاورة شغلی و سازمانی، 4 (13)، صص 9 ـ 26.
  3. حاجلو، نادر و نادر صبحی قراملکی، سمیه باقری (1390). «رابطة خلاقیت، وظیفه‌شناسی، جنبه‌های انگیزشی و نگرشی زمان با مدیریت زمان»، دانش و پژوهش در روان‌شناسی کاربردی، 12 (4)، صص 26 ـ 32.
  4. حاجلو، نادر و نادر صبحی قراملکی، سمیه باقری (1391). «رابطة کمال‌گرایی، خودکارآمدی، وظیفه‌شناسی، و استرس با به تعویق انداختن امور»، علوم رفتاری، 6 (4)، صص 307 ـ 314.
  5. دلاور، علی (1374). مقدمه‌ای بر نظریه‌های اندازه‌گیری، تهران، سمت.
  6. رشید، خسرو (1391). ساخت زمونهای روانشناختی شغلی برای مشاغل کلیدی بانک مسکن. اداره پژوهش و برنامه­ریزی بانک مسکن.
  7. رضائیان، علی و محمدجواد نائینچی (1388). «اثرات هیجان‌پذیری و شخصیت بر رضایت شغلی، مطالعه‌ای در صنعت نفت ایران»، چشم‌انداز مدیریت، ش 33، صص 49 ـ 66.
  8. گروسی فرشی، میرتقی (1380). رویکرد نوین در ارزیابی شخصیت (کاربرد تحلیل عاملی در مطالعات شخصیت)، تبریز، نشر دانیال و جامعه‌پژوه.
  9. نعیمی، رامین (١٣93). «بررسی رابطة بین وظیفه‌شناسی کارکنان و رضایت ارباب‌رجوع در سازمان صنعت و معدن تجارت استان قم»، پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نراق.

10. Biderman, M. D, Nguyen, N. T, Sebren, J. (2007). Time –on-task mediates the conscientiousness-performance relationship.Personality and individual Difrences, 44, pp. 887-897.

11. Bouffard, L., Lens, W., & Nuttin, J. R. (1983). Extension of Future Time Perspective in Relation to Frustration. International Journal of Psychology, 18: pp. 429-442.

12. Byrne, Z. S., Stoner, J., Thompson, K. R., Hochwarter, W. (2005) The interactive effects of conscientiousness, work effort, and psychological climate on job performance. Journal of Vocational Behavior, 66, pp. 326–338.

13. Hagger-Johnson, G., Sabia, S., Nabi, H., Brunner, E., Kivimaki, M., Shipley, M., Singh –Manoux, A. (2012). Low conscientiousness and risk of all-cause, cardiovascular and cancer mortality over17 years: Whitehall II cohort study. Journal of Psychosomatic Research, 73, pp. 98–103.

14. Hagger-Johnson G., Whiteman, M. (2007). Conscientiousness facets and health behaviors: A latent variable modeling approach. Personality and Individual Differences,43:1235–1245.

15. Hoseinifar, J., Siedkalan, M., Zirak, S. R., Nowrozi, M., Shaker, A., Meamar, E., & Ghaderi, E. (2011). An Investigation of The Relation Between Creativity and Five Factors of Personality In Students. Procedia Social and Behavioral Sciences, 30, pp. 2037–2041.

16. Jackson, J. J., Wood, D., Bogg, T., Walton, K. E., Harms, P. D., Roberts, B. W. (2010). What do conscientious people do? Development and validation of the Behavioral Indicators of Conscientiousness (BIC). Journal of Research in Personality, 44, pp. 501–511.

17. Kelly, W. E., Johnson, J. L. & Miller, M. J. (2003). Conscientiousness and the prediction of task duration. North American Journal of Psychology, 5, pp. 443-450.

18. MacCann, C., Duckworth, A. L., & Roberts, R. D. (2009). Empirical identification of the major facets of conscientiousness. Learning and Individual Differences, 19: pp. 451- 458.

19. Maynihan, L. & Peterson, R. (2001). A contingent Confignration approach to understanding the role of personality in organizational graups, Research in organizational, 23, 2001, pp. 327- 338.

20. Organ, D. W. (1997). Organizational citizenship behavior: It’s construct clean-up time, Human Performance, 10 (2): pp. 85-97.

21. Podskoff, P. M., Mackenzie, S., Moorman, R., & fetter, R. (1990). Transformational leader behaviors and their effects on organizational behaviors, The leadership Quarterly, 1, pp. 107-142.

22. Raynor, J. & Entin, E. (1983). The Function of Future Orientation as A Determinant Of Human Behavior in Step-Path Theory of Actio. International Journal of Psychology, 18, pp. 463-487.

23. Vollarth, M. (2001). Personalityand stress.scand j psycho. 42(4): pp. 335-47.

24. ilkoxon, L. & Chatham, R. (2006). Testing the Accuracy of the Stereotype: Profiling IT Managers Personality and Behavioral Characteristics; Journal of Information and Management, vol. 43, pp. 697-705.

25. William, K. E. & Johnson, J. L. (2005). Time use efficiency and the five-factor model of personality. Education, 125, pp. 511-516.

26. Witt, L. A. (2002). The Interactive Effects of Extraversion and Conscientiousness on Performance. Journal of Management, 28 (6), pp. 835-851.