Why Don't Competent Individuals Act Competently Within Organizations? Reasons for the Conscious Underutilization of Potential by Competent Employees

Document Type : Research Article

Authors

1 Department of Public Administration, Faculty of Management and Accounting, University of Tehran, College of Farabi, Qom, Iran

2 Department of Public Administration, Faculty of Management and Accounting, Toloue Mehr University, Qom, Iran

10.22059/jomc.2024.385516.1008731

Abstract

Method: The present research was applied in terms of purpose and qualitatively. The research population was all employees of Qom University of Medical Sciences. A sample of 16 people was selected using the available method. The research tool was semi-structured interview. Thematic analysis and coding methods were used to analyze the data. Findings: Based on the results, in total, 31 causes were identified, which were categorized into two main themes and six sub-themes. The main theme of organizational causes includes six sub-themes of causes related to organizational culture, causes related to performance evaluation system, causes related to service compensation, managerial causes, causes related to job, and weak human resources development. The main theme of individual causes includes two sub-themes of contextual causes and behavioral/psychological causes. Conclusion: The current research has tried to show that the mere existence of competencies in the organization and among employees is not enough, and the application of these competencies is important for improving individual and organizational performance. Therefore, organizations should help to manage and solve these causes by identifying the causes of employees not using these competencies.

Keywords

Main Subjects


اردلان، محمدرضا؛ عرفانی‌زاده، فریبرز و سلطان‌زاده، وحید (۱۳۹۸). آمادگی برای تغییر: تبیین نقش تعهد سازمانی، تعهد شغلی و روابط اجتماعی در مکان کاری. مدیریت تحول، 22، 185 ـ 206.
باباجانی محمدی، سعیده و تک‌روستا، حسین (1393). اهمیت شایسته‌سالاری در سازمان‌های دولتی. کنفرانس بین‌المللی توسعه و تعالی کسب‌وکار. تهران.
پورکریمی، جواد؛ موسوی، سید مهسا و موسوی، سید حسین (1397). شناسایی عوامل مؤثر بر اهمال‌کاری کارکنان. مطالعات روان‌شناسی صنعتی و سازمانی، 2(5)، 183 ـ 200.
تیمورزاده، امیر؛ زمانی‌مقدم، افسانه و میرسپاسی، ناصر (1400). ارائة مدلی برای ارتقای شایستگی حرفه‌ای اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران (رویکردی جهت ارتقای بهره‌وری). مدیریت بهره‌وری (فراسوی مدیریت)، 15(3)، 185 ـ 208.
تیرگر، هدایت و اخوتی، امیر (1396). بررسی ارتباط‌سنجی بلوغ کارکنان با اهمال‌کاری و تعلق سازمانی در شعب مؤسسة اعتباری ثامن‌الحجج استان کرمان. پژوهش‌های کاربردی در مدیریت و حسابداری، 6، 47 ـ 57.
حسینی، میرزاحسن؛ رحمانی، زین‌العابدین و حبیبی، فتانه (1388). شناسایی و اولویت‌بندی شاخص‌های تناسب شغل و شاغل در جذب نیروی انسانی متخصص. مدیریت توسعه و تحول، 25 ـ 34.
خنیفر، حسین (1394). درآمدی بر استانداردسازی در آموزش و پرورش. تهران: آثار معاصر.
دانایی‌فرد، حسن؛ جندقی، غلام‌رضا؛ الوانی، مهدی و بیک‌رفتار، طیبه (1389). الگوهای ذهنی خبرگان در مورد چالش‌های دولت افقی در ایران. چشم‌انداز مدیریت دولتی، 3، 9 ـ 24.
سامانی، علی؛ درویش، حسن؛ عابسی، سعید و صفرزاده، حسین (1396). طراحی الگوی طفره‌روی سازمانی و تأثیر آن برعملکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات. پژوهش‌های مدیریت عمومی، 10(35)، 241 ـ 265.
درخشان، مژگان و زندی، خلیل (1397). طراحی الگوی شایستگی‌های مدیران گروه‌های آموزشی. مدیریت و برنامه‌ریزی در نظام‌های آموزشی، 11(3)، 105 ـ 126.
رضایی، شمس‌الدین و منظمی، امیرحسین (1399). طفره‌روی سازمانی: مفاهیم، عوامل مؤثر و پیامدهای روان‌شناختی آن در سازمان‌های ورزشی. مطالعات روان‌شناسی ورزشی، 9(34)، 145 ـ 170.
شیخ‌بگلو، زین‌العابدین (1392). بررسی توانمندسازی کارکنان بر شایسته‌سالاری در وزارت بهداشت، درمان، و آموزش پزشکی. پایان‌نامة کارشناسی‌ارشد دانشگاه آزاد اسلامی. واحد تهران مرکزی.
صفاری‌نیا، مجید و امیرخانی رازلیقی، زهرا (1396). ساخت و استانداردسازی مقیاس اهمال‌کاری سازمانی. مطالعات روان‌شناسی صنعتی و سازمانی، 27، 37 ـ 52.
طاهری گودرزی، حجت و نظامی، سرور (1401). طراحی الگوی شایستگی‌های حرفه‌ای منابع انسانی با رویکرد کرامت انسانی در اسلام. مطالعات راهبردی بسیج، 25(2)، 5 ـ 32.
عابدینی، هاجر؛ رهنورد، فرج‌الله و قهرمانی گلوزان، علی‌اکبر (1400). طراحی مدل شایستگی‌های حرفه‌ای کارکنان دانشی سازمان‌های دانش‌بنیان در بخش دولتی. مطالعات منابع انسانی، 11(4)، 1 ـ 21.
مصطفی‌نژاد، حسن (1391). بررسی عوامل مؤثر بر تعهد شغلی کارکنان فاتب. مطالعات مدیریت انتظامى، 7(2)، 238 ـ 252.
مقیمی فیروزآباد، معصومه و حمداللهی، هاتف (1401). طراحی الگوی شایسته‌سالاری در بخش عمومی در راستای حکمرانی خوب، مطالعة کیفی با رویکرد چندزمینه‌ای. جامعه‌شناسی سیاسی ایران، 5(3)، 263 ـ 283.
نادری قمی، محمدمهدی (1398). بررسی شایسته‌سالاری در نظام سیاست‌گذاری جمهوری اسلامی ایران در تئوری عمل (با تأکید بر قوة مقننه و مجریه). حکومت اسلامی، 24(4)، 156 ـ 184.
نیرومند، پوراندخت؛ رنجبر، محبوبه و بامداد صوفی، جهان‌یار (1390). شایستگی‌های حرفه‌ای مدیران و توسعة پایدار منطقة ویژة اقتصادی انرژی پارس (ارائة یک چارچوب پیشنهادی). مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت، 83، 73 ـ 101.
ونوس، داور و دانایی‌فرد، حسن (1387). فرهنگ جامعة مدیریت. تهران: صفار.
کاکاوندی، طیبه؛ زارعی‌متین، حسن و مولوی، زینب (1403). شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های شایستگی مدیران در مراکز خدمات جامع سلامت مناطق روستایی و شهرهای زیر بیست‌هزار نفر شهرستان قم. مجلة دانشگاه علوم پزشکی قم، 18(133)، 1-12.
جلیلیان، سهیلا؛ عظیم‌پور، احسان؛ نجاتی، وجیهه و شهری، آذر (1401). شناسایی ابعاد اساسی بی‌تفاوتی سازمانی معلمان: پژوهشی ترکیبی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 13(1)، 49-31.
عبدالهی، ایوب، بامری، الهام و عبدالهی، حاتم (1398). شایسته‌سالاری از دیدگاه اسلام و غرب. فصلنامه روانشناسی، علوم اجتماعی و علوم تربیتی، 3(1)، 146- 132.
Abdollahi, A., Bamari, E., & Abdollahi, H. (2019). Meritocracy from the Perspective of Islam and the West. Quarterly Journal of Psychology, Social Sciences, and Educational Sciences, 3(1), 132–146 (in Persian).
Jalilian, S., Azimpour, E., Nejati, V., & Shahri, A. (2022). Identify the basic dimensions Of Organizational in Difference in Teachers: A Mixed Research. Journal of New Approaches in Educational Administration, 13(1), 49-31. doi: 10.30495/jedu.2022.24424.4898 (in Persian).
Abedini, H. , Rahnavard, F. and Ghahremani Gelozan, A. A. (2022). Designing the Professional Competencies Model of Knowledge Workers in the Public Sector Knowledge-Based Organizations. Journal of Human Resource Management, 11(4), 1-24. doi: 10.22034/jhrs.2022.143761. (in Persian)
Ahmad, A., Jamshid, S., & Rehman, K. (2018). Emergence of social loafing and employee performance in services sector: empirical investigation of telecom sector. International Journal of Management Research and Emerging Science, 8(1), 119-126.
Ardalan, M. R., Erfanizadeh, F., & Sultanzadeh, V. (2018). Readiness for change: explaining the role of organizational commitment, job commitment and social relations in the workplace. Change Management, 22, 185-206. (in Persian)
Askari, N. (2018). Designing a competency model and developing the competencies of sales managers in the broadcasting industry. Business Management, 11(3), 485-504. (in Persian)
Babajani Mohammadi, S. & Tak-Roosta, H. (2014). The importance of meritocracy in government organizations, international conference on business development and excellence. Tehran. (in Persian)
Bayarystanova, E., Arenova, A., & Nurmuhametova, R. (2014). Education system management and professional competence of managers. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 140, 427-431.
Budyartini, D. & Snayini, Y. (2024). PT. XYZ. Indonesia: An analysis of the impact of individual characteristics on job satisfaction and its effect on organizational commitment. International Journal of Religion, 5(7), 110-118.
Chung, F. F. O. (2021). Emotionally Intelligent Leadership: A Workshop to Train AG Hong Kong Ministers for Relational and Ministry Effectivesness. Doctoral dissertation, Assemblies of God Theological Seminary.
Cohen, DJ. (2015). HR past, Present and Future: A Call for Consistent Practices and a Focus on Competencies. Human Resource Management Review, 25, 205-215.
Danaei Fard, H., Jandaghi, Gh., Alwani, M., & Beyk Behavat, T. (2009). Mental patterns of experts on the challenges of horizontal government in Iran. Public Management Perspective, 3, 9-24. (in Persian)
Derakhshan, M. & Zandi, K. (2017). Designing a competency model for managers of educational groups. Management and Planning in Educational Systems, 11(3), 105-126. (in Persian)
Ekafadly-Jusuf, R. A., Wardanengsih, E., Lating, Z., Yusriadi, Y., & Nugraheni, K. S. (2021). The influence of motivation and competence on employee performance through organizational commitment at regional general hospitals in majene regency. Proceedings of the International Conference on Industrial Engineering and Operations Management, Sao Paulo, Brazil, 1-7.
García‑Sierra, A. (2023). The dark side of meritocratic beliefs: is believing in meritocracy detrimental to individuals from low socioeconomic backgrounds?. Social Justice Research, 36, 385–409.
Griffiths, B. & Washington, E. (2015). Competencies at Work: Providing a Common Language for Talent Management. Ney York: Business Expert Press, LLC.
Hosseini, M., Rahmani, Z. A., & Habibi, F. (2008). Identification and prioritization of job and worker suitability indicators in attracting specialized human resources. Development and Transformation Management Journal, 25-34. (in Persian)
Hwang-Gun, R. & Won-Hyuk, J. (2015). The effect of competence on organizational performance in special hospitals and a study on the special hospital system: Focused on the first special hospitals, The Korean Journal of Health Service Management, 9(1), 1-16.
Kakavandi, T., Zarei Mateen, H., & Molavi, Z. (2024). Identifying the components of competency of the managers of Comprehensive Health Service Centers. Journal of Qom University of Medical Sciences, 18(133), 1-12. (in Persian)
Khanifar, H. (2014). An income on standardization in education. Tehran: Contemporary works. (in Persian)
Moghimi Firozabad, M. & Hamdollahi, H. (2020). Designing a model of meritocracy in the public sector in line with good governance, a qualitative study with a multi-disciplinary approach. Iranian Political Sociology, 5(3), 263-283. (in Persian)
Mukhamadovna, T. M., Sharipovna, H. A., & Supkhonovna, H. N. (2020). The system of development of professional competence in future primary school teachers. System, 7(13), 4184-4189.
Mulaphong, D. (2022). Does meritocracy bring favorable results for public organizations? Results of a global expert survey from 149 Nations. Public Integrity, 25, 578-598.
Mulder, M. (2017). Competence based Vocational and Professional Education. Bridging Worlds of Work Education. Springer.
Mustafa-Nejad, H. (1391). Investigating factors affecting the job commitment of Kanan Fateb. Police Management Studies, 7(2), 238-252. (in Persian)
Naderi Qomi, M. M. (2018). Investigating meritocracy in the policymaking system of the Islamic Republic of Iran in theory of practice (with emphasis on the legislative and executive branches). Islamic Government, 24(4), 156-184. (in Persian)
Nguyen, B., Steel, P., & Ferrari, J. R. (2013). Procrastination's impact in the workplace and the workplace's impact on procrastination. International Journal of Selection and Assessment, 21(4), 388–399.
Niromand, P., Ranjbar, M., & Bammad Sufi, J. (2010). Professional competencies of managers and sustainable development of Pars Energy Special Economic Zone (providing a proposed framework). Quarterly Journal of Management and Human Resources in Oil Industry, 83, 73-101. (in Persian)
Perez-Arostegui, M. N., Bustinza-Sanchez, F., & Barrales-Molina, V. (2015). Exploring the relationship between information technology competence and quality management. Business Research Quarterly, 18, 4-17.
Pourkarimi, J., Mousavi, S. M., & Mousavi, S. H. (2017). Identifying factors affecting employee procrastination, Journal of Industrial and Organizational Psychology Studies, 2(5), 183-200. (in Persian)
Rezaei, Sh. & Mangiri, A. H. (2019). Organizational avoidance: concepts, effective factors and its psychological consequences in sports organizations. Sports Psychology Studies, 9(34), 145-170. (in Persian)
Safarinia, M. & Amirkhani Razliqi, Z. (2016). Construction and standardization of organizational procrastination scale. Journal of Industrial and Organizational Psychology Studies, 27, 37-52. (in Persian)
Samani, A., Darwish, H., Abbasi, S., & Safarzadeh, H. (2016). Designing an organizational evasion model and its effect on the performance of the Ministry of Communications and Information Technology. Public Management Research, 10(35), 241-265. (in Persian)
Sheikh Baglo, Z. A. (2012). Investigating the empowerment of employees based on meritocracy in the Ministry of Health, Treatment and Medical Education. Master's thesis of Islamic Azad University. Central Tehran branch. (in Persian)
Taheri Gudarzi, H. & Nizami, S. (2022). Designing a model of human resources professional competencies with the approach of human dignity in Islam. Basij Strategic Studies, 25(2), 5-32. (in Persian)
Terloxsen, U. (2018). The road to empowerment: Seven questions every leader should consider. Organizational Dynamics, 2(43), 45-76.
Timurzadeh, A., Zamani Moghadam, A., & Mirspasi, N. (2021). Presenting a model for improving the professional competence of faculty members of the Islamic Azad University, Tehran Science and Research Unit (an approach to improve productivity). Productivity Management (Beyond Management), 15(3), 185-208. (in Persian)
Tirgar, H. & Akhoti, A. (2016). Correlation measurement of employee maturity with work procrastination and organizational affiliation in branches of Saman al-Hajjaj credit institution in Kerman province. Applied Researches in Management and Accounting, No. 6, 47-57. (in Persian)
Venus, D. & Danaeifard, H. (2007). Management community culture. Tehran: Safar Publications. (in Persian)
Virtanen, T. (2000). Changing competences of public sector managers: tensions in commitment. The International Journal of Public Sector Management, 13(4), 333-341. Davis, L. L. (1992). Instrument review: Getting the most from a panel of experts. Applied Nursing Research, 5, 194-197.
Lawshe, Ch. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology, 28(4), 563-575.
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101.
Malekzadeh, G. & Golmohammad, M. (2018). Conceptualization of organizational indifference using cognitive mapping. Opción, 34, 110-132. Recuperado a partir de https://produccioncientificaluz.org/index.php/opcion/article/view/24358
حسینی، سید یعقوب،  آرمان، مانی و محمدی زاده، زهرا  (1397). شایستگی و ارتباط آن با عملکرد کارکنان. مطالعات مدیریت بهبود و تحول، 27(88)، 25-50. doi: 10.22054/jmsd.2018.8926
 
Hosseini, S. Y. , Arman, M. and Mohammadizadeh, Z. (2018). Competency and its Relationship with Performance. Management Studies in Development and Evolution, 27(88), 25-50. doi: 10.22054/jmsd.2018.8926 (in Persian)
Molavi, Z. (2024). The Dark Side of Meritocracy in Organization: The Accumulation of Social Inequality through Work. Public Organizations Management, 12(Vol 3 , Series 47), 21-34. doi: 10.30473/ipom.2024.70963.4973 (in Persian)
مولوی، زینب (1403). جنبه تاریک شایسته‌سالاری در سازمان: انباشتگی نابرابری اجتماعی از طریق کار. مدیریت سازمان‌های دولتی، 12 (3)، 21-34. doi: 10.30473/ipom.2024.70963.4973.
سالاری، عاطفه (1394). بررسی میزان و علل بی تفاوتی سازمانی با روش کیفی و تبیین راهکارها برای رفع آن (مطالعه موردی شرکت گاز استان هرمزگان). پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه هرمزگان - دانشکده حسابداری و مدیریت.
Salari, A. (2015). Investigating the Extent and Causes of Organizational Indifference Using a Qualitative Method and Explaining Solutions for Its Elimination (Case Study: Hormozgan Province Gas Company). Master's Thesis, University of Hormozgan – Faculty of Accounting and Management. (in Persian)