توسعه یادگیری سازمانی در دانشگاه‌ها مبتنی بر رهبری قدرشناسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار پردیس قم دانشگاه تهران

2 عضو هیات علمی دانشکدگان فارابی

10.22059/jomc.2025.389266.1008762

چکیده

هدف: امروزه دانشگاه‌ها با شرایط فزاینده پیچیده‌ای روبه‌رو هستند که نیازمند شیوه‌های جدید رهبری سرمایه انسانی به منظور آزادسازی پتانسیل و استعدادهای سرمایه انسانی آنها و توسعه یادگیری سازمانی است. هدف این پژوهش شناسایی چگونگی توسعه یادگیری سازمانی مبتنی بر رهبری قدرشناسی است.

روش: این پژوهش به روش کیفی با استفاده از استراتژی گراندد تئوری، رویکرد ظاهر شونده (گلیزر) و با ماهیت اکتشافی اجرا شده است. جامعه آماری پژوهش، اعضای هیات علمی خبره و صاحبنظر و مدیران دانشگاه‌های دولتی هستند. داده‌های پژوهش به روش نمونه‌گیری هدفمند و فن گلوله برفی و بر اساس مصاحبه‌های عمیق با 18 نفر جمع‌آوری شده و با روش تحلیل مضمون مورد تحلیل قرار گرفته است.

یافته‌ها: نتایج به دست آمده از کدگذاری‌ها، به شناسایی 55 مقولۀ فرعی و 21 مقولۀ اصلی در قالب 3 محور توسعه یادگیری سازمانی بر اساس چیستی، چگونگی و در نهایت نتایج توسعه یادگیری مبتنی بر رهبری قدرشناسی انجامید.

نتیجه‌گیری: برای توسعه یادگیری سازمانی مبتنی بر رهبری قدرشناسی، نیاز به توجیه و تبیین وضعیت امروز دانشگاه‌ها توسط مدیران وجود دارد. پس از نیل به این مرحله، پیشبرد یادگیری سازمانی با 3 مرحله برخورداری از چیستی لازم، اشراف بر چگونگی رفتار و ملاحظه نتایج حاصل شده عملیاتی خواهد شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات