بررسی رابطة عدالت سازمانی و تنبلی اجتماعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، دانشکدة اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، ، ایران

2 دانشجوی دکتری منابع انسانی، مرکز تحصیلات تکمیلی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

3 دانشجوی دکتری مدیریت تکنولوژی، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

چکیده

هدف این پژوهش بررسی رابطة عدالت سازمانی و تنبلی اجتماعی در بین کارکنان بانک ملت استان مازندران است. جامعة آماری این تحقیق را همة 1100 نفر کارکنان شاغل در شعب این بانک ‌در استان مازندران تشکیل می‌دهد. بر اساس جدول کرجسی و مورگان (1970)، حداقل حجم نمونه برای اجرای این پژوهش 285 نفر است. روش نمونه‌گیری پژوهش حاضر تصادفی سیستماتیک و ابزار تحقیق پرسشنامه است. از 366 پرسشنامة توزیع‌شده، 292 پرسشنامة مناسب تحلیل به دست آمد. این بررسی به روش توصیفی از نوع همبستگی، و تحلیل داده‌ها به روش مدل معادلات ساختاری انجام گرفته است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد عدالت سازمانی با تنبلی اجتماعی کارکنان رابطة منفی و معنادار دارد،. همچنین، از بین مؤلفه‌های عدالت سازمانی، عدالت مراوده‌ای مهم‌ترین عامل در عدم بروز تنبلی اجتماعی کارکنان بانک ملت استان مازندران است

کلیدواژه‌ها


  1.  

     

    1. جوادی یگانه، محمدرضا؛ فولادیان، مجید (1390). « تنبلی اجتماعی و عوامل مؤثر بر آن». مجلة جامعه‌شناسی ایران، زمستان 1390، دورة 12، شمارة 4، صفحات 137-109.
    2. سیدجوادین، سیدرضا؛ فراحی، محمدمهدی؛ طاهری عطار، غزاله (1387). «شناخت نحوة تأثیرگذاری ابعاد عدالت سازمانی بر جنبه‌های گوناگون رضایت شغلی و سازمانی». مدیریت بازرگانی، دورة اول، شمارة اول، صفحات 70-55.
    3. فضایلی، احمد (1392). «جایگاه جهانی ایران اسلامی از نظر تنبلی اجتماعی بررسی گزارش‌ها و تحقیقات مربوط به تنبلی اجتماعی در ایران». راهبرد فرهنگ، دورة 6، شمارة 21، صفحات 77-57.
    4. نعامی، عبدالرضا؛ شکرکن، حسین (1383). «بررسی روابط ساده و چندگانة عدالت سازمانی با خشنودی شغلی در کارکنان یک شرکت صنعتی». مجلة علوم تربیتی و روان‌شناسی، دورة یازدهم، شماره‌های 1 و2 (ویژه‌نامة روان‌شناسی)، صفحات 70-57.
    5. یعقوبی، مریم؛ سقاییان‌نژاد اصفهانی، سکینه؛ ابوالقاسم گرجی، حسن؛ نوروزی، محسن؛ رضایی، فاطمه (1388). «رابطة عدالت سازمانی با رضایت شغلی و تعهد سازمانی در بین کارکنان بیمارستان‌های منتخب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان». مدیریت سلامت، دورة 12، شمارة 35،  صفحات 32-25.
    6. Bies, R. J.; Moag, J. S. (1986). “Interactional Justice: Communication Criteria of Fairness”. In RJ Lewicki, BH Sheppard and MH Bazerman (Eds), Research on Negotiation on Organization, 1, 43-55. Greenwich, CT, JAI Press.

    7. Brewer, N. (1995). “The effects of monitoring individual and group performance on the distribution of effort across tasks”. Journal of Applied Social Psychology, 25(9), 760-777.

    8. Brickner, M. A.; Harkins, S. G.; Ostrom, T. M. (1986). “Effects of personal involvement: Thought-provoking implications for social loafing”. Journal of Personality and Social Psychology, 51, 763-769.

    9. Camgoz, S. M.; Karapinar, P. B. (2011). “Managing Job Satisfaction: The Mediating Effect of Procedural Fairness”. International Journal of Business and Social Science, 2(8), 234-243.

    10. Chidambaram, L.; Tung, L. L. (2005). “Is out of sight, out of mind? An empirical study of social loafing in technology-supported groups”. Information Systems Research, 16(2), 149-168.

    11. Coetzee, M. (2004). The Fairness of Affirmative Action: An Organizational Justice Perspective. PhD Thesis, Faculty of Economic and Management science, University of Pretoria, Pretoria.

    12. Cropanzano, R.; Folger, R. (1991). “Procedural justice and worker motivation. In RM Steers & LW Porter (Eds). Motivation and work behavior, 5, 131-143.

    13. Duffy, M. K.; Shaw, J. D. (2000). “The Salieri syndrome: Consequences of envy in groups”. Small Group Research, 31, 3-23.

    14. Fields, D.; Pang, M.; Chiu, C. (2000). “A comparative field study of the effects of distributive and procedural justice in Hong Kong”. Journal of Organizational Behaviour, 21(5), 547-562.

    15. Folger, R.; Cropanzano, R. (1998). Organizational Justice and Human Resource Management Sage, Thousand Oak, CA.

    16. Folger, R.; Greenberg, J. (1985). “Procedural justice: An interpretative analysis of personnel systems”. In K Rowland & G Ferris (Eds). Research in personnel and human resource management, 3,141-183. Greenwich. CT, lA1 Press.

    17. Folger, R.; Konovsky, M. A. (1989). “Effects of Procedural and Distributive Justice on Reaction to Pay Raise Decision”. Academy of Management Journal, 32, 115-130.

    18. George, J. M. (1992). “Extrinsic and intrinsic origins of perceived social loafing in organizations”. Academy of Management Journal, 35(1), 191-202.

    19. Giap, B. N.; Hachermeier, X. J.; Wagdarikar, S. J. (2005). Organizational Citizenship and Perception of Organizational Justice in Student Jobs. Psychology of Excellence, M. A. Ludwing-Maximilians-University Munich.

    20. Greenberg, J. (1987). “Reactions to procedural injustice in payment distributions: do the means justify the ends?“. Journal of Applied Psychology, 72(1), 55-61.

    21. Greenberg, J. (1990). “Looking Fair versus being Fair: Managing Impressions of Organizational Justice”. In Staw BM and Cummings LL (Eds), Research in Organizational Behavior, JAI Press, Greenwich, CT, 111-157.

    22. Hardin, G. (1968). “The tragedy of the commons”. Science, 162, 1243-1248.

    23. Harkins, S. G. (1987). “Social loafing and social facilitation”. Journal of Experimental Social Psychology, 23, 1-18.

    24. Harkins, S. G.; Petty, R. E. (1982). “Effects of task difficulty and task uniqueness on social loafing”. Journal of Personality and Social Psychology, 43(6), 1214-1229.

    25. Harkins, S. G.; Petty, R. E. (1983). Social context effects in persuasion: The effects of multiple sources and multiple targets. In Basic group processes (pp.149-175). Springer New York.

    26. Harkins, S. G.; Szymanski, K. (1988). “Social loafing and self-evaluation with an objective standard”. Journal of Experimental Social Psychology, 24(4), 354-365.

    27. Ingham, A. G.; Levinger, G.; Graves, J.; Peckham, V. (1974). “The Ringelmann Effect: Studies of group size and group performance”. Journal of Experimental Social Psychology, 10, 371-384.

    28. Kerr, N. L. (1983). “Motivation losses in small groups: A social dilemma analysis”. Journal of Personality and Social Psychology, 45, 819-828.

    29. Karau, S. J.; Williams, K. D. (1993). “Social loafing: A meta-analytic review and theoretical integration”. Journal of Personality and Social Psychology, 65(4), 681-706.

    30. Karau, S. J.; Williams, K. D. (1995). “Social loafing: Research findings, implications, and future directions”. Current Directions in Psychological Science, 4, 134-140.

    31. Krejcie,. R. V.; Morgan, D. W. (1970). ”Determining sample size for research activities“. Educational and Psychological Measurement, 30, 607-610.

    32. Kravitz, D. A.; Martin, B. (1986). ”Ringelmann rediscovered: The original article“. Journal of personality and social psychology, 50, 936-941.

    33. Lam, S. S. K.; Schaubroeck, J.; Aryee, S. (2002). ”Relationship between organizational justice & employee work outcomes: a cross-national study”. Journal of Organizational Behavior, 23(10).1002/job.131

    34. Liden, R. C.; Wayne, S. J.; Jaworski, R. A.’ Bennett, N. (2004). ”Social loafing: A field investigation“. Journal of Management, 30(2), 285–304.

    35. Lind, E. A.; Tyler, T. R. (1988). The Social Psychology of Procedural Justice. Plenum Press, New York.

    36. Muchinsky, P. M. (2000). Psychology applied to work: An introduction to industrial & organizational psychology. (6th ed), Belmont, CA: Wadsworth/Thomas Learning. 275-284.

    37. Murphy, S. M.; Wayne, S. J.; Liden, R. C.; Erdogan, B. (2003). “Understanding social loafing: The role of justice perceptions & exchange relationships”. Human Relations, 56(1), 61–84.

    38. Nadiri, H.; Tanova, C. (2010). “An investigation of the role of justice in turnover intentions, job satisfaction, & organizational citizenship behavior in hospitality industry”. International Journal of Hospitality Management, 29, 33-41.

    39. Niehoff, B. P.; Moorman, R. H. (1993). “Justice as a mediator of the relationship between methods of monitoring & organizational citizenship behavior”. Academy of Management journal, 36(3), 527-556.

    40. Rawls, J. (1971). A theory of justice. Harvard University Press, Cambridge, MA.

    41. Ridings, C. Gefen, D.; Arinze, B. (2006). “Psychological barriers: Lurker and poster motivation and behavior in online communities”. Communications of AIS, 18, 329–354.

    42. Shiang-Lih, C. M.; Henry, T.; Nicholas, B. (2010). “Organizational justice, employees’ ethical behavior, and job satisfaction in the casino industry”. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 22, 992–1009.

    43. Szymanski, K.; Harkins, S. G. (1993). “The effect of experimenter evaluation on selfevaluation within the social loafing paradigm”. Journal of Experimental Social Psychology, 29(3), 268-286.

    44. Tyler, T. R.; Bies, R. J. (1990). “Beyond Formal Procedures: The Interpersonal Context of Procedural Justice”. In JS Carroll (Eds), Applied Social Psychology and Organizational Settings, 77-98. Hillsdale. NJ: Erlbaum.

    45. Williams, K.; Harkins, S. G.; Latané, B. (1981). “Identifiability as a determinant to social loafing: Two cheering experiments”. Journal of Personality and Social Psychology, 40(2), 303.

    46. Williams, K. D.; Karau, S. J. (1991). “Social loafing and social compensation: The effects of expectations of co-worker performance”. Journal of Personality and Social Psychology, 61(4), 570-581.

    47. Williams, K. D.; Nida, S. A.; Baca, L. D.; Latan´e, B. (1989). “Social loafing and swimming: Effects of identifiability on individual and relay performance of intercollegiate swimmers”. Basic and Applied Social Psychology, 10, 73-81.

    48. Zaccaro, S. J. (1984). “Social loafing: The role of task attractiveness”. Personality and Social Psychology Bulletin, 10, 99-106.

    49. Zainalipour, H.; Sheikhi, F. A. A.; Mirkamali, S. M. (2010). “A study of relationship between organizational justice and job satisfaction among teachers in Bandar Abbas middle school”. Procedia Social and Behavioral Sciences, 5, 1986-1990.