Educational organization culture model (Case Study: Education Department of birjand)

Document Type : Research Article

Authors

1 Ph.D student, Farabi Campus University of Tehran, Qom, Iran

2 Associate Prof, University of Tehran, Tehran, Iran

3 Assistant Prof, Faculty of Education & Psychology, University of Birjand, Birjand, Iran

Abstract

The purpose of this study is to design of education organizational culture model. This study is descriptive and practical which has been done by a quantitative method. This study was done with a research question to determine the components of organizational culture of the education department with inductive approach and method of Multi Grounded theory, using a problem-based interview and applying the Schein’s model on culture evaluation. The considering the research question, the findings of the study resulted in predicting components and designing organizational culture pattern. this pattern with 12 cultural index in three dimensions ‘ external adaptation’ ; ‘ internal integratoin’ and ‘human relationship’ concentrating religious teachings ‘Hayat-e-Tayyebeh’ and was confirmed as the ultimate pattern for education organizational culture.

Keywords

Main Subjects


 
ایمان، محمد­تقی و محمدیان، منیژه(1387).«روش­شناسی نظریه بنیادی». فصلنامه علمی - پژوهشی روش­شناسی علوم انسانی،سال چهاردهم، شماره پنجاه و شش صفحات 54-31.
ایران­زاده، سلیمان (1377). مدیریت فرهنگ سازمان. تهران: انتشارات نیکنام.
پویا، علیرضا و طباطبایی، حسنیه(1390). «راهبرد کیفی پژوهش نظریه مفهوم­سازی بنیادی: مفهوم، پارادایم، ویژگی­ها و مباحث تکمیلی»، دوماهنامه توسعه انسانی پلیس، دوره 8 شماره 37، صفحات11-38.
جوینت، پت و ملکم، وارنر(1385). مدیریت در عرصه فرهنگ­ها: مباحث و دیدگاهها. ترجمه محمد تقی نوروزی، تهران: سمت، چاپ اول.
حقیقی، محمد­علی و دیگران(1380). مدیریت رفتار سازمانی، تهران: نشر ترمه.
دانایی­فرد، حسن؛ امامی، سیّد مجتبی(1386).« استراتژی­های پژوهش کیفی. تأملی بر نظریه­پردازی داده­بنیاد». اندیشه مدیریت، شماره 2، صفحات97-69.
دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش(1390).
رابینز، استیفن پی(1381). رفتار سازمانی: مفاهیم، نظریه و کاربردها. ترجمه علی پارساییان و سید محمد اعرابی، تهران: دفتر پژوهش­های فرهنگی.
رابینز پی، استیفن(1374). مدیریت رفتار سازمانی. ترجمه علی پاسائیان و سید محمد اعرابی، تهران: مؤسسه چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه.
زارعی متین، حسن(1377). «تبیین الگوی فرهنگ سازمانی مبتنی بر ارزش اسلامی در محیط کار و اثر آن بر رضایت شغلی»، مجله مجتمع آموزش عالی قم، شماره 1، صفحات138-119.
سلطانی، محمدرضا(1391).« تحلیل وضعیت و طراحی الگوی فرهنگ سازمانی یکی از سازمان­های نیرو­های مسلح مبتنی برمبانی دینی و ارزش­های انقلاب اسلامی» دو فصلنامه علمی- پژوهشی مدیریت اسلامی، سال 20، شماره 1، صفحات122-99.
شاه­آبادی، محمد­مهدی و عابدی جعفری، حسن(1390). «درآمدی بر روش بررسی ابعاد فرهنگ سازمانی با نگاه به قرآن کریم»، فصل­نامه علمی- پژوهشی روش­شناسی علوم انسانی، شماره 66، صفحات 116-97.
شاین، ادگار(1383). فرهنگ سازمانی. مترجم محمد­ابراهیم محجوب. تهران: فرا.
عسکری وزیری، علی؛ زارعی متین، حسن و امیری، علینقی(1391).« ارائه الگوی مؤلفه­های فرهنگ سازمانی با رویکرد اسلامی مبتنی بر نهج البلاغه»، مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، سال 3، شماره 3. صفحات 401-422.
علی­احمدی، علیرضا؛ علی احمدی، حسین؛ مالکی، ناصر؛ نصراصفهانی، محمد و ذبیهی، علی(1383). شناخت فرهنگ، فرهنگ سازمانی و مدیریت بر آن، تهران: تولید دانش.
فلیک، اووه(1387). درآمدی بر تحقیق کیفی. ترجمه هادی جلیلی، تهران: نشر نی.
مشبکی، اصغر و روحانی محمد­حسین(1386). مدیریت رفتار سازمانی. تهران: اقبال.
ماتسوشیتا، کونوسوکی(1372). نه‌ برای‌ لقمه‌ای‌ نان‌. ترجمه‌ محمدعلی­طوسی‌، تهران: نشر شباویز.
موحدی، مسعود(1389).« ابعاد فرهنگ سازمانی در سازمان­های صنعتی بزرگ ایران». فصلنامه پژوهش­های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین، سال 2، شماره 2، شماره پیایی 6، صفحات115-91.
مورهد، گریفین(1374). رفتار سازمانی، مترجمان: مهدی الوانی و غلامرضا معمار زاده، تهران: انتشارات مروارید.
میرکمالی، محمد(1384). روابط انسانی در آموزشگاه، تهران: نشر یسترون.
هومن، حیدرعلی(1385). راهکارهای عملی پژوهش کیفی. تهران: سمت.

منابع انگلیسی:

Cooke, R. A., & Lafferty, J. C. (1987). The Organizational Culture Inventory. Plymouth, MI: Human Synergistics.
 Denison, D. (1990). Corporate Culture and Organizational Effectiveness. New York: john Wiley & Sons.
Dauber, D. ; Fink, G. ; yolles, Y. (2012) A configuration model of organizational culture .Retrieved January 12, 2013, at: http://sgo.sagepab.com.pp1-16.
Delobbe, N., Haccoun, R. R., & Vandenberghe, C. (2002). Measuring core dimensions of organizational culture: A review of research and development of a new instrument. Unpublished manuscript, Universite catholique de Louvain, Belgium.
French .w. ; bell . c .h . (1984).Organization development. behavioral scicnce cliffs interventions for organization improvement third edition. New jersey englwood p.p.18.25.
Fey, C. F., & Denison, D. R. (2003). Organizational culture and effectiveness: can American theory be applied in Russia?. Organization science14(6), 686-706.
Hofstede, G.;Neuijen, B.; Ohayv, D. ; Saders, G. (1990). Measuring Organizational Cultures: A Qualitative and Quantitative S tidy Across Twenty Cases. Administrative Science Quarterly. (VOL. 354,NO.2, PP.286-316).
Khan, I.; Usoro, A.; & Majewski, G. (2010). An Organizational Culture Model for Comparative Studies: A Conceptual View. International Journal of Global Business, 3 (1), 53-82.
Maecillo, p. & graces, I.(2010).The cultural organization model: A review of the organizational culture  literature. Retrived at:www.pateiciomorcillo.com/otras.html.
Macintosh, E. W.; Doherty, A. (2010). The influence of organizational culture gob satisfaction and intention to leave sport management association of Australia and New Zealand. 13, 106-117.Retrieved January 12, 2013, at: http:// www.sciencedirect.Com/science.journal/144413523.
Ouchi, w. g. (1981) .Theory Z : how American business can meet the Japanese challenges . Reading. Mass: Addison- Wesley.
Peters.T.J, waterman.R.H.(2009).in search of excellence:lessons from America'sbest-run companies,new York:Collins business essentials.
Schein, E. H. (1992). Organizational culture and leader ship. San Francisco: goosey-Bass.