Studying the Effect of Organizational Culture Components on Knowledge Management in Agricultural Consulting, Technical and Engineering Services Ventures in Zanjan Province

Document Type : Research Article

Authors

1 Associate Professor, Faculty of Agriculture, University of Zanjan, Zanjan, Iran

2 MSc. Graduate, Faculty of Agriculture, University of Zanjan, Zanjan, Iran

Abstract

The main purpose of this descriptive- correlative research was to study of the effect of organizational culture components on knowledge management in Agricultural Consulting, Technical and Engineering Services Ventures (ACTESV). The statistical population of the research consisted of all experts in the ACTESV in Zanjan Province (N= 301). According to the Bartlett, et al. (2001), a sample size of 207 was selected using the stratified random sampling technique. The standard questionnaires were used to collect data. The content validity of the questionnaire was confirmed by a panel of experts. The construct validity and the composite reliability of the research instrument were satisfied after making necessary corrections. The results showed that four components of organizational culture including mission, adaptability, involvement and consistency explained totally 41 percent of variances of knowledge management in the ACTESV in Zanjan Province. Based on the findings, it can be concluded that reinforcing organizational culture directly results in developing knowledge management in the ACTESV.
 

Keywords

Main Subjects


  1. ابطحی، سیدحسن؛ آغاز، عسل (1390). «تأثیر فرهنگ سازمانی بر مدیریت دانش (مورد مطالعه: وزارت صنایع و معادن)». دوماهنامة دانشگاه شاهد، سال هیجدهم، شمارة یک، صفحات 276- 265.
  2. امین بیدختی، علی‌اکبر؛ مکوند حسینی، شاهرخ؛ احسانی، زهرا (1390). «بررسی رابطة بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش در سازمان آموزش‌وپرورش شهرستان سمنان». فصل‌نامة راهبرد، سال بیستم، شمارة 59، صفحات 216- 191.
  3. حقیقت منفرد، جلال؛ هوشیار، آیلر (1389). «بررسی رابطة بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش (مطالعة موردی: شرکت ملی نفت ایران)». فصل‌نامة مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت، سال چهارم، شمارة یازدهم، صفحات 87- 65.
  4. حیدری، مهدیه؛ مقیمی، سیدمحمد؛ خنیفر، حسین (1392). «بررسی عوامل حیاتی موفقیت در پیاده­سازی مدیریت دانش». فصل‌نامة مدیریت فرهنگ سازمانی، سال یازدهم، شمارة یک، صفحات 184- 149.
  5. رابینز، استیفن پی (1384). مدیریت رفتار سازمانی. ترجمة فرزاد امیدواران، تهران، انتشارات مؤسسة کتاب مهربان.
  6. رحیمی، محمدکاظم؛ زرافشانی، کیومرث؛ نوری، مجتبی؛ عباسی­زاده قنواتی، صادق؛ رستمی، فرحناز (1391). «ارزیابی عملکرد شرکت­های خدمات مشاوره­ای، فنی و مهندسی کشاورزی استان­های کرمانشاه و زنجان»، فصل‌نامة پژوهش­های روستایی، سال سوم، شمارة چهارم، صفحات 240- 215.
  7. رسولی آذر، سلیمان؛ فعلی، سعید؛ پزشکی­راد، غلامرضا (1389). «اثربخشی خدمات مشاوره­ای کشاورزی کارشناسان ناظر طرح گندم به کشاورزان تحت پوشش در استان آذربایجان غربی». فصل‌نامة علوم کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، سال چهارم، شمارة چهاردهم، صفحات 79- 65.
  8. رضائی، روح­اله؛ قلی­فر، احسان؛ غلامی، حسام­الدین (1392). «بررسی عوامل تأثیرگذار بر رضایت کشاورزان از شرکت­های خدمات مشاوره­ای، فنی و مهندسی کشاورزی در شهرستان زنجان». فصل‌نامة تحقیقات اقتصاد و توسعة کشاورزی ایران، سال چهل و چهارم، شمارة دوم، صفحات 234- 221.
  9. سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان (1390). ارزشیابی اثربخشی شرکت­های خدمات مشاوره­ای، فنی و مهندسی کشاورزی در استان زنجان. گزارش طرح پژوهشی، سازمان جهاد کشاورزی، استان زنجان.

10. شافعی، رضا؛ لاوه، شبنم (1390). «مطالعة میزان تأثیر پذیری مدیریت دانش از فرهنگ سازمانی و رابطة آن با پرورش کارکنان دانشی در سازمان­های دولتی استان آذربایجان غربی». فصل‌نامة پژوهش­های مدیریت در ایران، سال شانزدهم، شمارة سوم، صفحات 151-131.

11. کشاورزی، علی‌حسین؛ رمضانی، یوسف (1389). «بررسی رابطة بین فرایند مدیریت دانش و شاخص­های فرهنگ سازمانی از دیدگاه رابینز». فصل‌نامة چشم­انداز دولتی، شمارة سوم، صفحات 46- 25.

12. نیک­پور، امین؛ سلاجقه، سنجر (1389). «رابطة بین مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان». فصل‌نامة فراسوی مدیریت، شمارة چهاردهم، صفحات 18-7.

13. Alavi, M.; Leidner, D. (2001). “Knowledge management and knowledge management systems: Conceptual foundations and research issues”. MIS Quarterly, 25(1), 107- 136.

14. Anderson, R. (2007). Agricultural advisory services, A Background Paper for Innovating through Science and Technology. Chapter 7 of the World Development Report 2008.

15. Balthazard, P.; Cooke, R. (2004). “Organizational culture and knowledge management success: Assessing the behavior- performance continuum”. Proceedings of the 37th Annual Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS'04), Washington, 5-8 Jan., 235- 243.

16. Bartlett, J.; Kotrlik, J.; Higgins, C. (2001). “Organizational research: Determining appropriation sample size in survey research”. Information Technology, Learning, and Performance Journal, 19(1), 5- 43.

17. Bhatt, G. (2001). “Knowledge management in organizations: Examining the interaction between technologies, techniques and people”. Journal of Knowledge Management, 5(1), 68- 75.

18. Cameron, K.; Quinn, R. (2006). Diagnosing and changing organizational culture: Based on the competing values framework. John Wiley & Sons Press, USA.

19. Denison D. (2000). Organizational culture: Can it be a key lever for driving organizational change? The Handbook of Organizational Culture and Climate, USA.

20. Fong, P.; Kwok, C. (2009). “Organizational culture and knowledge management success at project and organizational levels in contracting firms”. Journal of Constr. Eng. Manage., 135(12), 1348- 1356.

21. Hair, J.; Black, C.; Babin, J.; Anderson, E. (2010). Multivariate data analysis. Prentice Hall Publisher, USA.

  1. 22.  Hashemi, M.; Hedjazi, Y. (2011). “Factors affecting members’ evaluation of agri-business ventures’ effectiveness”. Evaluation and Program Planning, 34(1), 51- 59.

23. Jones, M. (2009). Organizational culture and knowledge management: An empirical investigation of U.S. manufacturing firms. Ph.D. Dissertation, Nova Southeastern University.

24. Leidner, D.; Alavi, M.; Kayworth, T. (2006). “The role of culture in knowledge management: A case study of two global firms”. International Journal of e-Collaboration, 2(1), 17- 40.

25. Manuel, J.; Francisco, J.; Felix, A. (2009). “Exploring the impact of individualism and uncertainty avoidance in web-based electronic learning: An empirical analysis in European higher education”. Comp Educ, 52(3), 588- 598.

26. Mohamad Karimi, P.; Soltanpanah, H.; Khosravi, A.; Shafei, R. (2011). The effects of internal marketing on knowledge management and learning. Proceedings of Conference on Technology and Business Management, United Arab Emirates, March 28-30, pp. 708-713.

27. Nielsen, A. (2006). “Understanding dynamic capabilities through knowledge management”. Journal of Knowledge Management, 10(4), 59- 71.

28. Paswan, A. (2009). Confirmatory factor analysis and structural equations modeling: An introduction. Research Report, Dept. of Marketing and Logistics, COB, University of North Texas, USA.

29. Ranjit B. (2004). “Knowledge management metrics”. Industrial Management & Data Systems, 104(6), 457- 468.

30. Sharifuddin, O.; Ikhsan, S.; Rowland, F. (2004). “Knowledge management in a public organization: A study on the relationship between organizational elements and the performance of knowledge transfer”. Journal of Knowledge Management, 8(2), 95 – 111.

31. Tilchin, O.; Essawi, M. (2013). “Knowledge management through organizational culture change”. International Journal of Business Administration, 4(5), 121- 132.