The Impact of Modern Political Marketing Tools on Political Participation, Public Trust and National Cohesion (Study: Citizens of Region Six in Tehran, Iran)

Document Type : Research Article

Authors

1 Assistant Prof, Faculty of Management, University of Tehran, Iran

2 MSc. Student, Faculty of Management, University of Tehran, Iran

Abstract

The aim of this paper is to analyze the impact of modern political marketing tools on national cohesion. In this study, researchers sought to study the concept of these variables in case of recognizing the relationship between them. This study has been in done in 6th region of Tehran. For collecting data, a survey method has been used which its construct and content reliabilities were tested. In addition, the validity of questionnaire’s items was verified by researchers, scholars and experts. Liserl software and Factor Analysis were used to assess construct reliability. The conceptual model of research includes modern political marketing tools as independent variables, and national cohesion as dependent and political participation and public trust as nuisance variables. As a result, this paper shows the significant relationship between modern marketing tools and national cohesion.

Keywords


  1. اعتمادی‌فرد، سیدمهدی (1392). «وضعیت اعتماد عمومی اساتید دانشگاه‌ها به کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران». مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، دورة دوم، شمارة دوم، صفحات 78- 57 .  
  2.  پیران‌نژاد، علی (1386). بررسی رابطة بین دولت الکترونیک و اعتماد عمومی.  پایان‌نامة کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه تهران.
  3. خیری، بهرام؛  قاسمی، بهروز؛  میرابی، حمیدرضا؛  قلی‌پور، پویا (1390). «بررسی تأثیر ابزارهای سنتی بازاریابی سیاسی بر رفتار رأی‌دهندگان». مدیریت بازاریابی، شمارة 12، صفحات 14- 1.
  4. خیری، بهرام؛  قلی‌پور، پویا (1391). «بازاریابی سیاسی؛ مفهوم، اهداف، ابزارها». راهبرد، سال پنجم، شمارة هشتم، صفحات 120- 99.
  5. خیری، بهرام؛  عباسعلی‌زاده، منصور (1387). «بازاریابی سیاسی؛ پیش به سوی سازمان‌های سیاسی بازارمحور». مدیریت فرهنگ سازمانی، سال ششم، شمارة 18، صفحات 178- 167.
  6. دانایی‌فرد، حسن (1382). طراحی و تبیین مدل اعتماد عمومی. رسالة دکتری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران.
  7. شایگان، فریبا (1387). «بررسی عوامل تأثیرگذار بر اعتماد سیاسی». دانش سیاسی، سال چهارم، شمارة اول، صفحات 179- 153.
  8. ضیایی، محمدصادق؛ نرگسیان، عباس؛ آیباغی اصفهانی، سعید (1387). «نقش رهبری معنوی در توانمندسازی کارکنان دانشگاه تهران». نشریة مدیریت دولتی، دورة اول، صفحات 86- 67.
  9. عبداله، عبدالمطلب (1388). «سیری در نظریه‌های رفتار رأی‌دهی». رهیافت انقلاب اسلامی، سال سوم، شمارة هشتم، صفحات 104- 87.
  10. مرکز آمار ایران (1392). مقایسة ویژگی‌های جمعیتی و اجتماعی مناطق ٢٢ گانة شهر تهران بر اساس داده‌های سرشماری ١٣٨٥، برگرفته از

http://www.amar.org.ir/Portals/2/fileExcell/16.pdf

  1. استانداری تهران- معاونت برنامه‌ریزی- دفتر آمار و اطلاعات (1391). «همانندسازی اطلاعات جمعیتی استان تهران 90- 1375 بر اساس تقسیمات کشوری سال 1390». شماره(319).
  2. مروت، برزو؛  باغبانیان، مصطفی (1390). «بررسی نگرش دانشجویان منطقة یازده دانشگاه آزاد اسلامی به اتحاد ملی و انسجام ملی». فصلنامة مطالعات ملی، سال دوازدهم، شمارة چهارم، صفحات 114- 94.
  3. منوریان، عباس؛ نرگسیان، عباس؛ فتاحی، مهدی؛ واثق، بهاره (1389). «بررسی رابطة بین پاسخگویی عمومی، مشارکت عمومی و اعتماد عمومی در سازمان‌های حکومتی: مناطق 22گانة شهر تهران». فصل‌نامة مدرس علوم انسانی- پژوهش‌های مدیریت در ایران، دورة چهاردهم، شمارة سوم، صفحات 274- 251.
  4. هرمزی‌زاده، محمدعلی (1388). «عوامل مؤثر بر انسجام ملی». مطالعات بسیج، سال دوازدهم، شمارة 42، صفحات 53-31.
  5. هچ، ماری جو (1391). تئوری سازمان. ترجمة حسن دانایی‌فرد، تهران، مهربان نشر.
  6. یونسی، علی (1386). «وحدت و انسجام اجتماعی ایرانیان، بنیادها و ریشه‌ها».  راهبرد، دورة دوم، شمارة 44، صفحات 43-29.
  7. Ahmed, Mirza Ashfaq; Lodhi, Suleman Azizy; Shahzad, Mirza Navee (2011). "Political Brand: trusting a candidate in the age of mistrust". Journal of Business & Retail Management Research, 5(2), 131-141.
  8. Anndre, Stefanie (2014). "Dose Trust Mean the same for Migrants and Natives? Trusting Measurement Models of Political Trust with Multi- group Confirmatory Factor Analysis". Journal of soc Indic Res,115, 963- 982.
  9. Berg, Linda; Hjerm, Mikael (2010). "National Identity and Political Trust". Perspectives on European Politics and Society,  11(4), 390–407.
  10. Deutsch, Karel (1994). Nationalism and Social Communication, London. Oxford University.
  11. Dickes, Paul; Valentova, Marie (2013). "Construction, Validation and Application of the Measurement of Social Cohesion in 47 European".  Journal of Soc Indic Res, 113, 827- 846.
  12. Ediraras, Dharma Tintri; Rahayu, Dewi A; Natalina, Ary; Widya, Winda. 2013)." Political marketing strategy of Jakarta governor election in the 2012”. Social and behavioral sciences, 81, 584-588.
  13. Henenberg, Stephan; O’Shaughnessy, Nicholas (2007). "Theory and concept development in political marketing". J Polit Market, 6(2), 5–31.
  14. Hughes, Andrew; Dann, Stephen (2006). Political marketing 2006: direct benefit, value and managing The Voter Relationship. Australian National University.
  15. Mitchell, Danken.(1981). "A New Dictionary of Sociology. London, Routledge & Kegan Paul.
  16.  Kotzaivazoglou, Iordanis (2011). "Political marketing in the Greek context: does market orientation exist?." International review on public and nonprofit marketing, 8, 41-56.
  17. Rajulton, Fernando; Ravanera, Zenaiyda; Beaujot, Roderic (2006).  "Measuring social Cohesion: an experimental using the Canadian national survey of giving, volunteering, and participating". Social Indicators Research, 80, 461–492.
  18. savigny, Heather; Wring, Dominic (2009). "An Ideology of Disconnection:  for a Critical Political marketing."  Central European Journal of Communication, 2, 251-265.
  19. United Nations (2005). "Women and elections guide to promotion the participation of women in elections".Department of public information.