Study the effect of Job Characteristics on Organizational Indifference of Employees with a mediator of Person – Organization Fit (Case: Gas Company of Isfahan Province)

Document Type : Research Article

Authors

1 Assistant Professor of Management, University of Isfahan, Isfahan, Iran

2 Professor of Management, University of Isfahan, Isfahan, Iran

3 Masters of Business Management, University of Isfahan, Isfahan, Iran

Abstract

Since the staffing are the most important and valuable assets in organization, and achieving organizational goals depends on the commitment and expertise of its human capital, the identification and analysis of issues that impede the flourishing of this valuable asset and led them to be indifference; has a special importance. The aim of this study was analysis of the effect of job characteristics on organizational indifference of employees with a mediator of person-organization fit. This investigation is a practical research. The samples of the study consisted of 340 employees in the gas company of Isfahan province which selected with classification method. Of these samples, 271 questionnaires were returned. The John Wagneer, Scroggins and Danaie fard questionnaires were used for data collection. Analysis of data showed that the model of current study had a good fitness and reported the fitness indexes in results. Results showed that job characteristics had an indirect and positive effect on person-organization fit and negative effect on organizational indifference. Person-organization fit had a negative effect on organizational indifference.
 
 
 



 

Keywords

Main Subjects


ابزری، مهدی ؛ عباسی، عباس(1385). بررسی روابط میان تناسب فرد- سازمان و فرهنگ سازمانی در اجرای مدیریت کیفیت جامع ، هفتمین کنفرانس بین­المللی مدیران کیفیت، تهران.
ابزری، مهدی؛ عباسی، عباس؛ حق­شناس، اصغر و انصاری، محمداسماعیل(1389).  بررسی تأثیر تناسب فرد- سازمان و فرهنگ سازمانی بر رفتار سازمانی اعضای هیئت علمی دانشگاه­ها- مطالعه موردی: دانشگاه شهید باهنر کرمان ، فصلنامه پژوهش­های مدیریت، سال چهاردهم، شماره66، صفحات21-1 .
ایزدی­یزدان­آبادی، احمد ؛ نوشه­ور، حدیث­سادات(1390). «ویژگی­های شغلی دبیران و رابطه­ی آن با توانمندسازی»، فصلنامهیپژوهشهایمدیریتمنابعانسانیدانشگاهجامعامامحسین(ع)، سال دوم، شماره­ی سوم و چهارم، صفحات 167- 187.
بختیارنصرآبادی، حسنعلی؛ رجایی­پور، سعید؛ قربانعلی، سلیمی؛ طاهرپور، فاطمه و پرتوی، محمد ( 1388). بررسی رابطه بین ماهیت شغل و رضایت شغلی، پژوهشنامه­ی مدیریت اجرایی، سال نهم، شماره اول، صفحات 57-77.
جمشیدی، مهدی و بخشی، نبی(1389). از بی­توجهی تا بی­تفاوتی: تبیین تئوریک مسئله بی­تفاوتی سازمانی ، همایش ملی چالش­های مدیریت و رهبری در سازمان­های ایرانی، اصفهان.
جهانشاهی، میثم(1389). بی­تفاوتی سازمانی: بررسی نشانه­ها، علل وپیامدها به روش گراندد تئوری، هشتمین کنفرانس بین المللی مدیریت، تهران.
 چلبی، مسعود(1389). جامعه­شناسی نظم: تشریح و تحلیل نظری نظم اجتماعی، چاپ پنجم، تهران: نشر نی.
چهرازی، ابراهیم(1350). سلامت فکر، چاپ اول، تهران: نشر میهن.
دانایی­فرد، حسن ؛ اسلامی، آذر(1390).کاربرد استراتژی پژوهشی نظریه داده بنیاد در عمل؛ ساخت نظریه بی­تفاوتی سازمانی، چاپ اول، تهران: دانشگاه امام صادق (ع).
رضائیان، علی (1392). مبانی سازمان و مدیریت، چاپ شانزدهم، تهران: انتشارات سمت
شرمرهورن، جان­آر؛ هانت، جیمز جی و ازبورن، ریچارد ان.(1386). مدیریت رفتار سازمانی، ترجمه: مهدی ایران­نژادپاریزی؛ محمدعلی بابایی زکلیکی و مهمدعلی سبحان­اللهی. چاپ سوم، تهران: موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت.
شیعه­زاده، الهه(1390)، ارتقای حضور زنان در سطوح مدیریتی، شکستن سقف شیشه­ای، فصلنامه عصر کیفیت، شماره بیست و یکم، صفحات 45-51
طبائیان، شیرین (1381). «بررسی حیطه­های بی­تفاوتی دبیران دبیرستان­های شهر اصفهان نسبت به دستورات مدیران از دیدگاه دبیران»، پایان­نامه­ی کارشناسی ارشد مدیریت، مرکز علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تهران ، ایران.
 فرجی، عبیدالله؛ ولیئی، سینا؛ مریدی، گلرخ؛ رمضانی، عباس­علی و رضایی فریمانی، مصطفی ( 1390). «بررسی رابطه ویژگی­های شغلی و سطح استرس شغلی در پرستاران بیمارستان­های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کردستان»، پژوهش پرستاری، شماره بیست و پنجم، صفحات 63-54.
کشاورز حقیقی، مهدی(1391). «ارایه­ی الگوی مدیریت بی­تفاوتی سازمانی کارکنان(مورد مطالعه یک بانک خصوصی) »، دوفصلنامه­ی پژوهش­های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، سال چهارم، شماره­ی دوم، صفحات 183-202.     
مسعودنیا، ابراهیم(1380). «تبیین جامعه­شناختی بی­تفاوتی شهروندان در حیات اجتماعی وسیاسی»، مجله اطلاعات سیاسی- اقتصادی، شماره صد و شصت و هفت، صفحات 152- 165.
نادری، حمدالله؛ بنی فاطمی، حسین و حریری اکبری، محمد(1389). «الگوسازی ساختاری رابطه­ی بین بیگانگی و بی­تفاوتی اجتماعی»، دو فصلنامه علوم اجتماعی دانشکده­ی ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، سال ششم، شماره دوم، صفحات 29-59.
هومن، حیدرعلی(1390)، تحلیل داده­های چندمتغیری در پژوهش رفتاری، چاپ سوم، تهران: پیک فرهنگ.
Danaee Fard‚ H. & Eslami‚ A.(2010). Discovering Theory of Organizational Indifference: A Grounded Theory Strategy. European Journal of Scientific Research، Vol.40، No.3، pp. 450-460.
Gardner¸W. L.; Reithel¸ B. J.; Cogliser¸C. C.; Walumbwa¸ F. O. & Foley¸ R. T.(2012). Matching Personality and Organizational Culture: Effects of Recruitment Strategy and Five- Factor Model on Subjective Person- Organization Fit.Managment Communication Quarterly¸ Vol. 26¸ No. 4¸ PP. 585-622.
Griffin, M. L. ; Hogan, N. L. & Lambert, E. G.(2012). Doing “people work” in the prison setting An Examination of the job characteristics model and correctional staff Burnout. Criminal Justice and Behavior،Vol. 39، No. 9 pp.1131-1147.
Hackman, J. R., & Oldham, G. R. (1980). Work red sign. Reding, MA: Addison- Wealey..
Horverak¸ J. G.; Bye¸ H. H.; Sandal¸ G. M.& Pallesen¸ S.(2013). Managers’ Evaluations of Immigrant Job Applicants: The Influence of Acculturation Strategy on Perceived Person-Organization Fit (P-O Fit) and Hiring Outcome. Journal of Cross-Cultural Psychology, Vol. 44¸ No. 1¸ pp. 46-60.
Keefe¸ L.(2006). Overcome organizational Indifference¸ Nonprofit World¸ Vol.   24¸ No. 2¸ pp. 14-15.
Kim¸ H.; Knight¸ D. K. & Crutsinger¸ C.(2009). Generation Y employeesˈ retail work experience: The mediating effect of job characteristics. Journal of Business Research¸ Vol. 62¸ No. 2¸ pp. 548-556.
Krasman¸ J.(2012). Putting Feedback- Seeking into Context: Job Characteristics and Feedback- Seeking Behaviour. Personnel Review¸ Vol. 24¸ No.1¸ pp. 11-20.
Kim¸ H.; Knight¸ D. K. & Crutsinger¸ C.(2009). Generation Y employeesˈ retail work experience: The mediating effect of job characteristics. Journal of  Business Research¸ Vol. 62¸ No. 2¸ pp. 548-556.
Lauver, J. K., Kristof ̦ A. L.(2001). Distinguishing between employees’ perceptions of person–job and person–organization fit. Journal of Vocational Behavior،Vol. 59¸ No. 3¸ pp. 454- 470.
Leander, P, N. (2009).Losing the will: Automatic Reactions to the Indifference Perceived in Others. Unpublished master’s thesis, Duke University.
Shahinpoor¸ N.& Matt¸ B. F.(2007). The Power of One: Dissent and                           Organizational Life. Journal of Business Ethics. Vol. 74¸ No.1¸ pp. 37-48.
Shin¸ Y.(2004). A Person- Environment Fit Model for Virtual Organizations. Journal of Management. Vol. 30¸ No. 5¸ pp.725-743.
Merton¸ R. K.(1968). Social Theory and Social Structure¸ New York: Free press.
Nicol¸ A. M.; Rounding¸ K.& Maclntyre¸ A.(2011). The impact of Social Dominance Orientation and Right-Wing Authoritarianism on the relation between Person–Organization fit with commitment, satisfaction, and turnover intentions. Personality and Individual Differences¸ Vol. 51¸ No.2¸ pp. 893-898.
O'Reilly¸ C. A.; Parlette¸ G. N.& Bloom¸ J. R.(1980). Perceptual measures of task       characteristics. The biasing effects of differing frames of reference and job        attitudes. Academy of  Management Journal¸ Vol. 23¸ No.1¸ pp. 118-131.
Shahinpoor¸ N.& Matt¸ B. F.(2007). The Power of One: Dissent and                           Organizational Life. Journal of Business Ethics. Vol. 74¸ No.1¸ pp. 37-48.
Silva¸ N. D.; Hutcheson¸ J.& Wahl¸ G. D.(2010). Organizational Strategy and Employee Outcomes: A Person–Organization Fit Perspective. The Journal of Psychology: Interdisciplinary and Applied¸Vol. 144¸ No. 2¸ pp. 145-161.
Sun Jung, H & Hyn Hyun, H.(2011). The effects of organizational service orientation on person- organization fit and turnover intent in a deluxe hotel. The Service Industries Journal ¸Vol. 10¸ No. 1¸pp.1-23.
Yen¸ CH. L.; Murrmann¸ S. K.(2011). The Influence of Context Orientation on Job Seeker Perceptions of Recruitment¸ Person- Organization Fit¸ and Job Application Intention in the Hospitality Industry. Journal of Human Resources In Hospitality& Tourism¸ Vol. 10¸ No. 2¸ pp. 315-330.
Verquer.L.M., Beehr.A.T., & Wagner.H.S.(2003). A meta-analysis of relations between person–organization fit and work attitudes. Journal of Vocational Behavior , Vol.63, No. 1¸ pp. 473–489.