Management according to culture to the Iranian organization based on Hofstede's cultural index (Case Study: the Main Headquarters of Telecommunication in the Main Provinces of Iran)

Document Type : Research Article

Authors

1 MSc. Student, Faculty of Management, Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch, Isfahan, Iran

2 Assistant Professor, Faculty of Management, Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch, Isfahan, Iran

Abstract

The aim of this study was to evaluate management according to culture to the Iranian organization based on Hofstede's cultural indices into the telecommunications company of main provinces of Iran. The purpose of this research perspective and from the perspective of applied nature of the cross – correlation. The research Statistical Society of research personnel`s Telecommunication Center of main provinces of Iran in 1392, the number of 4000 patients were reported. According to Table of Morgan, Sample size obtained 351 people. Inventory Questionnaire consolidated Questionnaire`s Moghimi(1388) and developed by the researchers based on Hofstede's theory (2011). The validity was confirmed by factor analysis and the factor of 6 is about 51/945 % of the total variance explained. The reliability calculated by Cronbach's for the questionnaire culture obtained 0.795 that showed acceptable reliability of the questionnaire culture. The results of this study showed that there are subcultures based on geographic and cultural differences between the organizations of provinces country and finally, practical suggestions for managers and supervisors were expressed with regard to cultural differences.
 
 
 

Keywords

Main Subjects


  1. آشوری داریوش (1380). تعریف‏ها و مفهوم فرهنگ. چاپ اول(ویراست سوم)، تهران: انتشارات آگاه.
  2. ابزری، مهدی، عباسی، عباس، رنجبر، مریم و رزمجویی، قدرت‏اله (1390). مدیریت رفتار سازمانی بین‌الملل. چاپ اول، تهران: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی.
  3. اشنایدر، سوزان سی و بارسو، ژان لوئی (1379). مدیریت در پهنة فرهنگ‏ها. ترجمة محمد اعرابی و داود ایزدی، چاپ اول، تهران: انتشارات دفتر پژوهش‏های فرهنگی.
  4. اعتباریان، اکبر و ترکی نجف‏آبادی، امیر (1389). فرهنگ کار. ماهنامة موج عصر، سال 2، شماره‌های 11و12، صفحات 65-59.
  5. الوانی، سید مهدی (1389). مدیریت عمومی. چاپ سی و هشتم. تهران: نشر نی.
  6. حیدرآبادی، یعقوب (1389). بررسی رابطة بین فرهنگ سازمانی و بهره‏وری نیروی انسانی در شرکت‏های خدمات انرژی در استان کردستان. پایان‏نامة کارشناسی‌ارشد، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج.
  7. دهکردی، شهرزاد (1391). م‍طالعة‌ ت‍طب‍ی‍ق‍ی‌ ف‍ره‍ن‍گ‌ ک‍ار در س‍ازم‍ان‌ه‍ای‌ دول‍ت‍ی‌ م‍راک‍ز اس‍ت‍ان‌ اص‍ف‍ه‍ان‌ و خ‍وزس‍ت‍ان‌ ب‍راس‍اس‌ م‍دل‌ اب‍ع‍اد ف‍ره‍ن‍گ‍ی‌ ه‍اف‍س‍ت‍د. پایان‏نامة کارشناسی ارشد، دانشکدة علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان.
  8. رابینز، استیفن پی (1386). مبانی رفتار سازمانی. ترجمة علی پارسائیان و محمد اعرابی. چاپ پانزدهم. تهران: انتشارات دفتر پژوهش‏های فرهنگی.
  9. رضائیان، علی (1391). تیم‏سازی در قرن بیست و یکم (مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته). چاپ چهارم، تهران: سمت.
  10. زمینی، سهیلا، حسینی‏نسب، داوود، زمینی، سمیرا و زارعی، پروین (1390). بررسی رابطة فرهنگ سازمانی با رضایت شغلی و فرسودگی شغلی در میان کارکنان دانشگاه تبریز. فصل‌نامة سلامت کار ایران، دورة 8، شمارة 1، صفحات40-30.
  11. سرلک، محمدعلی، منتظر، راحله و حبیبی، فاطمه (1387). ارزیابی تأثیر تفاوت‌های فرهنگی بر استفاده از فناوری اطلاعات در محیط چندفرهنگی رسانة ملی. نشریة مدیریت فردا، سال 6، شمارة 20، صفحات 56-46.
  12. کاووسی، اسماعیل (1389). فرهنگ و حهانی‌شدن (1). چاپ اول، تهران: انتشارات مجمع تشخیص مصلحت نظام، مرکز تحقیقات استراتژیک.
  13. مجتهدزاده، هدا (1388). ارتباط سبک‏های رهبری با کجروی اداری. نشریة تدبیر، شمارة 212، صفحات 44-41.
  14. مقیمی، سید محمد، سلیمی، سعیدباقر و نوری، روح‏اله (1385). مدیریت تطبیقی، چاپ اول، تهران: انتشارات نگاه دانش.
  15. مقیمی، سید محمد (1388). سازمان و مدیریت: رویکردی پژوهشی. چاپ دوم، تهران: انتشارات ترمه.
    1. Gallagher, T.J. (2001). Understanding other cultures: The value orientations method. Presented at the Association of Leadership Educators Conference, Minneapolis, Minnesota, July 19-21, 1-12.
      1. Friedman, H., Glover, J., Sims, E., Culhane, E., Guest, M. & VanDriel, M. (2013). Cross-cultural competence: Performance-Based assessment and training. Organization Development Journal, 31(2), 18-30.
      2. Hills, M.D. (2002). Kluckhohn and Strodtbeck's values orientation theory. Online Readings in Psychology and Culture, 4(4). Available from: http://www.dx.doi.org/10.9707/2307-0919.1040, [Accessed 1 August 2002].
      3. Hofstede, G. (1980). Culture's Consequences: International Differences in Work-Related Values. Beverly Hills, CA: SAGE.
      4. Hofstede, G. (1984). Cultural dimensions in management and planning. Asia Pacific Journal of Management, 1(2), 81-99.
      5. Hofstede, G. (2011). Dimensionalizing cultures: The Hofstede model in Context. Online Readings in Psychology and Culture. Available from: http://www.dx.doi.org/10.9707/2307-0919.1014, [Accessed 1 December 2011].
      6. Krejcie, R.V. & Morgan, D.W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30, 607-610.
      7. Manohar, U. (2008). What are the Elements of Culture? Available at: http://www.buzzle.com/articles/what-are-the-elements-of-culture.html.
      8. Rafferty, J. (2013). Fons Trompenaars: Seven dimensions of culture. Management Practice Continuous Assessment. X00074410, 1-9.
      9. Trompenaars, F. Hampden-Turner, C. (1998). Seven dimensions of culture. Available from: http://www.provenmodels.com/580/seven-dimensions-of-culture/charles-hampden-turner--fons-trompenaars [Accessed 2012].
      10. Uthap, T. (2008). The elements of cultural forces in world politics: redux. Institute of Global Cultural Studies, 7(1), 9-10.
      11. Warner, G. (2013). Beyond a literature review of Hall’s context dimension: Scale development, validation and empirical findings within a Norwegian study. International Journal of Business and Management, 8(10), 27-40.