Effect of Organizational Culture Dimensions on Organizational Innovation in the Agricultural Commercial Ventures (Case: Zanjan Province)

Document Type : Research Article

Authors

1 Associate Professor, Faculty of Agriculture, University of Zanjan, Zanjan, Iran

2 M.Sc., Faculty of Agriculture, University of Zanjan, Zanjan, Iran

3 Manager, Jihad-e- Agriculture Organization, Zanjan, Iran

Abstract

The main purpose of this descriptive- correlative research was to study the effect of organizational culture dimensions on organizational innovation in the Agricultural Commercial Ventures. This research is applied and the research method is descriptive – correlational. The statistical population consisted of 280 experts of the ventures in Zanjan province. According to the Krejcie and Morgan (1970) Table, a sample size of 200 was selected using a proportionate stratified sampling method. The standard questionnaires were used to collect the data. The content validity of the questionnaire was confirmed by a panel of experts. The construct validity and the composite reliability of the research instrument were tested by estimating the measurement model and they were satisfied after making necessary corrections. The data were collected and analyzed using Structural Equation Modeling (SEM) multivariate technique. The results showed that the research hypotheses were confirmed and the four dimensions of organizational culture including engagement, compatibility, mission and versatility had a positive and significant effect on the dependent variable of organizational innovation in the ventures. Based on the findings, it can be concluded that improving organizational culture and its dimensions directly result in reinforcement and development of organizational innovation in the Agricultural Commercial Ventures.

Keywords

Main Subjects


1. اسدی، اسماعیل، و ذاکری، محمد (1392). بررسی تأثیر متغیرهای فرهنگ سازمانی بر نوآوری در سازمان با منطق فازی. فصل‌نامة مدیریت نظامی، شمارة 51، صفحات 136- 107.
2. ایمانی­پور، نرگس، محمدپور، سعیده، و قلی­پور، آرین (1391). نقش مدیریت منابع انسانی الکترونیکی بر نوآوری سازمانی. فصل‌نامة توسعة کارآفرینی، سال 5، شمارة 2، صفحات 105- 87.
3. جبل عاملی، شهریار، گلستان هاشمی، مهدی، و ابراهیم­زاده، رضا (1388). بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر فرایند خلاقیت و نوآوری در سازمان (مطالعة موردی یک شرکت خودروسازی). مجموعه مقالات دومین کنفرانس خلاقیت­شناسی، TRIZ و مهندسی و مدیریت نوآوری در ایران (صفحات 11-1)، تهران، 12 الی 13 آبان‌ماه 1388.
4. جدیدی، مهرداد، عالم­زاده، مهرداد، میرزایی­فر، مهتاب، و میرزایی­فر، مهدیه (1390). بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر نوآوری سازمانی: مورد مطالعه شرکت خزرخرم بروجرد. مجموعه مقالات اولین کنفرانس کارآفرینی (صفحات 21-1)، تهران، 12 شهریورماه 1390.
5. رضائی، روح­اله، قلی­فر، احسان، و غلامی، حسام­الدین (1392). بررسی عوامل تأثیرگذار بر رضایت کشاورزان از شرکت­های خدمات مشاوره­ای، فنی و مهندسی کشاورزی در شهرستان زنجان. فصل‌نامة تحقیقات اقتصاد و توسعة کشاورزی ایران، سال 44، شمارة 2، صفحات 234- 221.
6. سعیدا اردکانی، سعید، و دره‌زرشکی، نعیمه (1389). آسیب‌شناسی فرهنگ سازمانی در شرکت برق منطقه­ای یزد با استفاده از مدل دنیسون. مجموعه مقالات همایش ملی چالش­های مدیریت و رهبری در سازمان­های ایرانی (صفحات 13-1)، اصفهان، 24 تیرماه 13891.
7. شهابی، مریم، و جلیلیان، حمید (1390). بررسی روابط بین اینرسی دانش، یادگیری سازمانی و نوآوری سازمانی (مطالعة موردی: شرکت بهره­برداری نفت و گاز غرب). فصل‌نامة مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت، سال 4، شمارة 15، صفحات 158-137.
8. طبرسا، غلامعلی، محبوب، سیامک، اسمعیلی گیوی، محمدرضا، و اسمعیلی گیوی، حمیدرضا (1389). بررسی تأثیر فرهنگ کارآفرینانه سازمانی بر خلاقیت و نوآوری در نهاد کتابخانه­های عمومی کشور. فصل‌نامة تحقیقات اطلاع­رسانی و کتابخانه­های عمومی، سال 16، شمارة 1، صفحات 22- 5.
9. عسکریان، مصطفی، و طاهری عطار، فتانه (1391). فرهنگ سازمانی و نقش آن در شکل‌گیری رفتار شهروندی سازمانی از دیدگاه کارشناسان حوزة ستادی وزارت آموزش‌وپرورش. فصل‌نامة رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال 3، شمارة 2، صفحات 34-21.
10. فیض­پور، محمدعلی، ده‌موبد، بابک، و عباسعلی­زاده، منصوره (1389). فرهنگ سازمانی؛ چالش مدیریتی در سازمان­های دولتی. مجموعه مقالات همایش ملی چالش­های مدیریت و رهبری در سازمان­های ایرانی (صفحات 16-1)، اصفهان، 24 تیر ماه 1389.
11. مرادی، محمود، یاکیده، کیخسرو، عبداللهیان، فرزانه، و صفردوست، عاطفه (1392). بررسی تأثیر فرهنگ مدیریت خطا بر نوآوری سازمانی. فصل‌نامة مدیریت فرهنگ سازمانی، سال 11، شمارة 2، صفحات 114- 87.
12. نصر اصفهانی، علی، امیری، زینب، و فرخی، مجتبی (1392). تأثیر بازاریابی داخلی بر نوآوری سازمانی: نقش میانجی خودکارآمدی کارکنان (مورد مطالعه: شرکت امرسان). فصل‌نامة توسعة کارآفرینی، سال 6، شمارة 3، صفحات 45- 27.
13. نعامی، عبدالزهرا، نیسی، عبدالکاظم، و تقی­پور، آذین (1389). بررسی رابطة بین فرهنگ سازمانی با انگیزش شغلی، اشتیاق شغلی و رفتارهای نوآورانه با میانجی‌گری توانمندسازی روان‌شناختی در کارکنان شرکت ملی حفاری ایران. مجموعه مقالات همایش ملی چالش­های مدیریت و رهبری در سازمان­های ایرانی (صفحات 14-1)، اصفهان، 24 تیر ماه 1389.
14. نوری، محمود (1391). طراحی ساختاری مناسب برای شرکت­های خدمات توسعة کشاورزی در استان زنجان با تأکید بر تقویت کارآفرینی و اثربخشی. پایان­نامة کارشناسی ارشد توسعة روستایی، گروه ترویج، ارتباطات و توسعة روستایی، دانشکدة کشاورزی، دانشگاه زنجان.
15. والمحمدی، چنگیز، و روشن‌ضمیر، شروین (1392). «بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر مدیریت کیفیت جامع. فصل‌نامة مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، شمارة 72، صفحات 141-119.
16. Amabile, T. (1979). Effects of external evaluation on artistic creativity. Journal of Personality and Social Psychology,37, 221- 233.
17. Bahrami, A., Pezeshki Rad, G., Shabanali Fami, H., & Mahmoodi, M. (2007). A study on the performance of private extension Agencies from the viewpoints of the Public/Private stakeholders and rural beneficiaries in Hamadan province. Journal of Agricultural Science and Technology, 21(1), 23- 31.
18.Balan, P., & Lindsay. N. (2010). Innovation capability and entrepreneurial orientation dimensions for Australian hotels: An empirical study. Research Report, Cooperative Research Centre for Sustainable Tourism.
19. Crossan, M., & Apaydin, M. (2010). A multi-dimensional framework of organizational innovation: A systematic review of the literature. Journal of Management Studies, 47(6), 1154-1191.
20. Damanpour, F., Walker, R. M., & Avellaneda, C. N. (2009). Combinative effects of innovation types & organizational performance: A longitudinal study of service organizations. Journal of Management Studies, 46(4), 650-675.
21.Denison, D. (2000). Organizational culture: Can it be a key lever for driving organizational change?. The International Handbook of Organizational Culture and Climate, USA.
22. Hair, J., Black, C., Babin, J., & Anderson, E. (2010). Multivariate data analysis. USA: Prentice Hall Publisher.
23. Hartmann, A. (2006). The role of organizational culture in motivating innovative behavior in construction firms. Construction Innovation, 6(3), 159- 172.
24. Hashemi, M., & Hedjazi, Y. (2011). Factors affecting members’ evaluation of agri-business ventures’ effectiveness. Evaluation and Program Planning, 34(1), 51- 59.
25. Hogan, S., & Coote, L. (2013). Organizational culture, innovation, and performance: A test of Schein's model. Journal of Business Research, 67(8), 1609–1621.
Kline, R. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. USA: The Guilford Press.26.
27. Lam, A. (2010). Innovative organizations: Structure, learning and adaptation. Innovation Perspectives for the 21st Century, Madrid: BBVA, Spain.
28. Martins, E., & Terblanche, F. (2003). Building organizational culture that stimulates creativity and innovation. European Journal of Innovation Management, 6(1), 64- 74.
29. Paswan, A. (2009). Confirmatory factor analysis and structural equations modeling: An introduction. Research Report, COB, University of North Texas, USA.
30. Peng, J., Zhang, G., Fu, Z., & Tan, Y. (2014). An empirical investigation on organizational innovation and individual creativity. Information Systems and e-Business Management, 12, 465- 489.
31. Sarros, J., Cooper, B., & Santora, J. (2008). Building a climate for Innovation through transformational leadership and organizational culture. Journal of Leadership & Organizational Studies, 15(2), 145-158.
32. Seen, N., Singh, S., & Jayasingam, S. (2012). Organizational culture and innovation among Malaysian employees. The Journal of Human Resource and Adult Learning, 8(2), 147- 157.
33. Steiglitz, N., & Heine, K. (2007). Innovations and the role of complementarities in a strategic theory of the firm. Strategic Management Journals, 28(12), 1-15.
34. Yeşil, S., & Kaya, A. (2012). The role of organizational culture on innovation capability: An empirical study. International Journal of Information Technology and Business Management, 6(1), 11- 25.