Designing and Validating Educational Organization Culture Questionnaire (EOCQ) (Case: Birjand’s Education Center)

Document Type : Research Article

Authors

1 Ph.D. Student in Educational Management, Collage of Farabi, University of Tehran, Qom, Iran

2 Assistant Professor, Faculty of Education & Psychology, University of Birgand, Iran

3 Associate Professor, Faculty of Education & Psychology, University of Birgand, Iran

4 M.Sc. of Educational Management, Collage of Farabi, University of Tehran, Qom, Iran

Abstract

This study aims at designing and validating educational centers’ organizational culture. This research is applied and the research method is descriptive – correlational. Primary 66 questionnaire statements were designed according to theoretical studies of educational centers’ organizational culture pattern obtained qualitatively by the researchers. In experimental step, five statements were omitted because of lacking correlational coefficient (0.2). Finally, the questionnaire consisting of 66 statements was administered among population including 189 personnel of South Khorasan Education Center. Factorial Analysis was justified by KMO=0.798 and Bartlet Test’s significant results (P=0.0001). Questionnaire reliability was tested through internal homogeneity and Cronbach's alpha estimation through SPSS software. Good fitness of questionnaire structure and its sub-components were carried through estimating verifying factorial analysis coefficients through AMOUS software (18th version). Finally, statements’ correlational coefficient of overall questionnaire and factorial coefficients were taken as the omission criteria of inappropriate statements. Moreover, five statements with correlational coefficient less than 0.4 and two related to time index were also omitted because of the decrease in the number of index statements and lack of factorial analysis appropriacy. As indicated by the results, a questionnaire consisting of 54 statements and Cronbach's alpha of 0.977 is appropriately reliable. Verifying factorial analysis represents good questionnaire structure fitness and final pattern (GFI=0.895, RMSEA=0.08).

Keywords

Main Subjects


  1. آرباکل، جیمز ال (1392). آموزش گام‌به‌گام آموس. ترجمة علی عسگری، مشهد: سیمرغ خراسان.
  2. رابینز، استیفن پی (1374). مدیریت رفتار سازمانی. ترجمة علی پارساییان و سید محمد اعرابی، جلد سوم، تهران: مؤسسة چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه.
  3. زارعی‌متین، حسن (1377). تبیین الگوی فرهنگ سازمانی مبتنی بر ارزش اسلامی در محیط کار و اثر آن بر رضایت شغلی. مجلة مجتمع آموزش عالی قم، دورة 1، شمارة 1، صفحات 138 ـ 119.
  4. سلطانی، محمدرضا (1391). تحلیل وضعیت و طراحی الگوی فرهنگ سازمانی یکی از سازمان­های نیروهای مسلح مبتنی بر مبانی دینی و ارزش­های انقلاب اسلامی. دوفصل‌نامة علمی- پژوهشی مدیریت اسلامی، دورة 20، شمارة 1، صفحات 122-99.
  5. شاه­آبادی، محمد­مهدی، و عابدی جعفری، حسن (1390). درآمدی بر روش بررسی ابعاد فرهنگ سازمانی با نگاه به قرآن کریم. فصل­نامة علمی- پژوهشی روش­شناسی علوم انسانی. دورة 7، شمارة 66، صفحات 116-97.
  6. شاین، ادگار (1383). فرهنگ سازمانی. ترجمة محمد­ابراهیم محجوب، تهران: فرا.
  7. عسکری وزیری، علی، زارعی‌متین، حسن، و امیری، علی‌نقی (1391). ارائة الگوی مؤلفه­های فرهنگ سازمانی با رویکرد اسلامی مبتنی بر نهج‌البلاغه. مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، دورة 3، شمارة 3، صفحات 422-401.
  8. علی­احمدی، علیرضا، علی‌احمدی، حسین، مالکی، ناصر، نصراصفهانی، محمد، و ذبیهی، علی (1383). شناخت فرهنگ، فرهنگ سازمانی و مدیریت بر آن. تهران: تولید دانش.
  9. قدسیان، نرگس، درانی، کمال، پورشافعی، هادی، و اسدی یونسی، محمدرضا (1392). الگوی فرهنگ سازمانی سازمان‌های آموزشی (EOCM)، مورد مطالعه آموزش‌وپرورش شهر بیرجند»، فصل‌نامة مدیریت فرهنگ سازمانی، دورة 13، شمارة 2، صفحات 365-341.
  10. مشبکی، اصغر، و روحانی، محمد­حسین (1386). مدیریت رفتار سازمانی. تهران: اقبال.
  11. موحدی، مسعود (1389). ابعاد فرهنگ سازمانی در سازمان­های صنعتی بزرگ ایران. فصل‌نامة پژوهش­های مدیریت منابع انسانی، دورة 2، شمارة 2، صفحات 115-91.

12.هومن، حیدرعلی (1381). تهیه و استانداردساختن مقیاس سنجش رضایت شغلی. تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی.

13. Cooke, R. A., & Lafferty, J. C. (1987). Organizational culture inventory Plymouth. MI: Human Synergistics.

14. Clark, M. C., Belcheir, B., Strohfus, P., & Springer, P. J. (2012). Development and description of the culture/climate assessment scale. Journal of Nursing Education,51(2), 75-80.

15. Pamela Strohfus DNP, R. N. (2012). Development and description of the culture/climate assessment scale. Journal of Nursing Education, 51(2), 75.

16. Denison, D. (1990). Corporate culture and organizational effectiveness. New York: john Wiley & Sons.

17. Delobbe, N., Haccoun, R. R., & Vandenberghe, C. (2002). Measuring core dimensions of organizational culture: A review of research and development of a new instrument. Unpublished manuscript, Universite catholique de Louvain, Belgium.

18. French, W., & Bell, C. H. (1984). Organization development, behavioral science cliffs interventions for organization improvement third edition. New Jersey: Englwood.

19. Fey, C. F., & Denison, D. R. (1998). Organizational culture and effectiveness: The case of foreign firms in Russia.

20. Hofstede, G., Neuijen, B., Ohayv, D., & Saders, G. (1990). Measuring organizational cultures: A qualitative and quantitative stidy across twenty cases. Administrative Science Quarterly, 354(2), 286-316.

21. MacIntosh, E. W., & Doherty, A. (2010). The influence of organizational culture on job satisfaction and intention to leave. Sport Management Review, 13(2), 106-117.

22. Ouchi, W. G. (1981). Theory Z: How American business can meet the Japanese challenges. Reading. Mass: Addison- Wesley.

23. Peters.T. J.,& Waterman, R. H. (2009). In search of excellence: Lessons from America'sbest-run companies. New York: Collins Business Essentials.