Study of Barriers for the Successful Implementation of Knowledge Management in Universities and Providing Guidelines

Document Type : Research Article

Authors

1 M.Sc. College of Farabi, University of Tehran, Qom, Iran

2 Assistant Professor, College of Farabi, University of Tehran, Qom, Iran

3 Professor, Faculty of Management & Accounting, Allameh Tabataba’i, University, Tehran, Iran

Abstract

As universities are at the top of the institutions producing Knowledge, and the Knowledge, similar to other resources of an organization, must to be managed, it is expected that the universities make their initiative role to achieve the competitive privilege of the Knowledge management and establish its mechanisms. For this aim, the prerequisite is to assess the level of the university capability to establish the Knowledge management. This research by 38 Items, based on survey method, using questionnaire measure, has examined restrictions (elements) preventing the implementation of Knowledge management in the selected universities (Tehran-Qom paradise, holy Masoomeh (S), Qom university) of Qom county. The sample volume contains 261 individuals selected within the faculty and expertise of the universities by the stratified random sampling method. The validity of the research has assessed to be up to 95% by using content validation methods, as well as the research Justifiability by using Cronbach's alpha coefficient. The findings suggest that these universities’ factors of Infrastructures of IT (all of the elements), structure (decentralization and informality elements), and the factor of human resources (the element of IT staff) for implementing the Knowledge management have a pleasant condition now. All elements of the management factors, other staff's element of the human resources factor, Team structure element of the structure factor, however, have an unpleasant conditions and appear as an obstacle in front of implementing the Knowledge management. By regarding to the results, eventually, some proposals are made to improve the conditions of these factors and elements in the universities.

Keywords

Main Subjects


  1. 1.الوانی، سید مهدی، و دانایی‌فرد، حسن (1380). گفتارهایی در فلسفة تئوری سازمان­های دولتی. چاپ اول، تهران: انتشارات صفار.

    2.بابازاده، علی (1386). امکان‌سنجی کاربرد مدیریت دانش در دانشگاه شهید بهشتی. پایان‌نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.

    3.جهانگیر فیض­آبادی، مصطفی (1387)، مطالعه و بررسی مدیریت دانش در دانشگاه­ها و ارائة پیشنهادات مناسب. طرح پژوهشی، دانشگاه فردوسی مشهد

    4.درَی، بهروز و طالب‌نژاد، احمد (1387). بررسی وضعیت عوامل راهبردی دانش‌آفرینی در دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. فصل‌نامة پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، دورة 14، شمارة 49، صفحات 21-1.

    5.ربیعی، علی، و معالی، مهناز (1391). بررسی موانع زیرساختی اعمال مدیریت دانش و ارائة الگوی بهبود در مراکز آموزش عالی. فصل‌نامة علمی- پژوهشی سیاست علم و فناوری، سال 5، شمارة 1، صفحات 16-1.

    6.عباسی، مریم (1388). ارزیابی میزان آمادگی دانشگاه تهران جهت پیاده­سازی مدیریت دانش. پایان‌نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.

    7. عسگری، ناصر، خیراندیش، مهدی، غلامی، مهرداد، و خلعتبری معظم، مریم (1392)، تأثیر توانمندسازی روان‌شناختی کارکنان بر توسعة ظرفیت خلق دانش در سازمان. مدیریت فناوری اطلاعات، دورة 5، شمارة 1، صفحات 126-107.

    8.فضل‌الهی، سیف‌الله، و کریمیان، حسین (1391). وضعیت استقرار مدیریت دانش در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم از دیدگاه اعضای هیئت علمی. فصل‌نامة پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، سال 5، شمارة 17، صفحات 96-77.

    9.قاید، محمد (1390). مطالعه و بررسی چگونگی پیاده‌سازی مدیریت دانش در شرکت گاز استان بوشهر و ارائة راهکارها. پایان­نامة کارشناسی ارشد دانشگاه تهران – پردیس قم.

    1. قربانی­زاده، فرج‌الله، و خالقی­نیا، شیرین (1388). نقش انتقال دانش ضمنی در توانمندسازی کارکنان، فصل‌نامة پژوهش­های مدیریت منابع انسانی. دانشگاه جامع امام حسین (ع)، سال 1، شمارة 2، صفحات 105-85.
    2. قلی‌زاده، حسن، و هاشمی، سیده سوده (1392). شناسایی موانع پیاده‌سازی مدیریت دانش در دانشگاه (مطالعة موردی دانشگاه مشهد). نامة آموزش عالی، دورة جدید، سال 6، شمارة 21، صفحات 51-49.
    3. محمدی فاتح، اصغر، امیری، ایوب، شرفی‌نژاد، نورالدین، و نظری، مرتضی (1393). شناسایی موانع پیاده‌سازی مدیریت دانش در دانشگاه امام علی (ع) یک پژوهش آمیختة تحلیل اکتشافی متوالی. فصل‌نامة مدیریت انتظامی، سال 14، شمارة 56، صفحات 142-114.
    4. مشبکی، اصغر، و زارعی، عظیم (1384). مدیریت دانش با محوریت نوآوری. فصل‌نامة مدیریت و توسعه، شمارة 16، صفحات 53-16.
      1. Bloodgood, J. M., & Salisbury, W. D. (2001). Understanding the influence of organizational change strategies on information technology and knowledge management strategies. Decision Support Systems, 31, 55–69.
      2. Brand, A. (1998). Knowledge management and innovation. Journal of Knowledge Management, 2(1), 17–22.
      3. Brand, A. (1998). Knowledge management and innovation at 3M. Journal of Knowledge Management, 2(1), 17-22.
      4. Chung, J. Ch., & Jing, W. H. (2007). How organizational climate and structure affect knowledge management—the social interaction perspective. International Journal of Information Management, 27, 104–118.
      5.  
      6.  Farzin, M. R., Safari, K. M., Hesan, M., & Khalouei, A. (2014). A survey of critical success factors for strategic knowledge management implementation: applications for service sector. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 109, 595 – 599.
      7. Finn, Olav Bjrnson & Torgeir, Dingsoyr (2008), Knowledge management in software engineering: A systematic review of studied concepts. Information and Software Technology, 50(11), 1055–1068.

    Bahrami, H. R., Esfahani, M. J., & Arani, Z. M. (2012). Feasibility of implementing knowledge management based on the basic model of knowledge building: A case study in Payam-e Noor University, Iran. Innovations Development,1(7), 11506-11511.

    Gaffoor, S. (2008). Assessing readiness for the implementation of knowledge management in local government: The case of Stellenbosch Municipality. Master Thesis, Commerce at Stellenbosch University, School of Public Management and Planning, Faculty of Economic and Management Sciences.

    1.  Holt, D. T., Bartczak, S. E., Clark, S. W., & Trent, M. N. (2007). The development of an instrument to measure readiness of knowledge management. Knowledge Management Research & Practice, 75-92, Available at: www.palgrave-journals.com/kmrp.

    Holt, D. T., Bartczak, S. E., Clark, S. W., & Trent, M. R. (2007). The development of an instrument to measure readiness for knowledge management. Knowledge Management Research & Practice, 5(2), 75-92.

    1. Jafari, M., & Maleki, M. (2013), Organization structural dimensions effects on knowledge management: a review. International Journal of Information, Business and Management, 5(2), 249-262.
    2. Mohamed Jalaldeen, M. R., Abdul Karim, N., & Mohamed, N. (2009). Organizational readiness and its contributing factors to adopt KM processes: a conceptual model. Communications of the IBIMA, 8(17), 128-136.
    3. Kant, K. R., & Sing, M. D. (2008). Knowledge management implementation: modeling the barriers. Journal of Information & Knowledge Management, 7(4), 141–150.

    Rowley, J. (2000). Is higher education ready for knowledge management?. The International Journal of Educational Management Bradford, 14(1), 325-333.

    1.  

    Rusli, A., Selamat, M. H., Azmi, J., & Salfarina, A. (2008). An empirical study of knowledge management system: Implementation in public Higher Learning Institution. IJCSNS International Journal of Computer Science and Network Security, 8(1), 281-290.

    1. DeTienne, K. B., Dyer, G., Hoopes, Ch., & Harris, S. (2004). Toward a model of effective knowledge management and directions for future research: culture, leadership, and CKOs. Journal of Leadership & Organizational Studies, 10(4), 26-43.
    2. Lee, H., & Choi, B. (2003). Knowledge management enablers, processes , and organizational performance : an integrative view and empirical examination. Journal of Management Information Systems, 20(1), 179-228.
    3. Rossi, R. (2010). The governance of university-industry knowledge transfer. Innovation  Management, 13(2), 155-171.
    4. Siemieniuch, C. E., & Sinclair, M. A. (2004). A framework for organizational readiness for knowledge management. Interactional Journal of Operations & Production Management, 24(1), 79-98.
    5.   Taleghani, M., & Talebian, Z. (2013). Investigation of relationship between knowledge management and organizational culture in the National Bank Branches of Mazandaran province. Journal of Basic and Applied Scientific Research, 3(3), 532-536.

    Taylor, W. A., & Wright, G. H. (2004). Organizational readiness for successful knowledge shairing: challenges for public sector managers. Information Resources Management Journal (IRMJ), 17(2), 22-37

    1. Trivella, L., & Dimitriosb, N. K. (2015). Knowledge management strategy within the higher education the case of Greece. International Conference on Strategic Innovative Marketing, IC-SIM 2014, September 1-4, 2014, Madrid, Spain, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 175, 488 – 495.
    2. Wetherbe, J. C., Turban, E., Leidner, D. E., & McLean, E. R. (2007). Information technology for management: Transforming organizations in the digital economy. New York: Wiley.
    3. Tian, J., Nakamori. Y., & Wierzbicki, A. P. (2009). Knowledge management and knowledge creation in academia: A study based on surveys in a Japanese, research university. Knowledge Management, 13(2), 76-92.
    4. Yeh, Y. J., Lai, S. Q., & Ho, C. T. (2006). Knowledge management enablers: a case study. , Industrial Management & Data Systems, 106(6), 793-810.

    31.  Davenport, T. H., & Prusak, L. (1998). Working knowledge. Boston: Harvard Business School Press.