Investigating to Relationship between Quality of Work Life and Organizational Identity of Faculty Members

Document Type : Research Article

Author

Assistant Professor, Department of Educational Administration, Zanjan Branch, Islamic Azad University, Zanjan, Iran

Abstract

The purpose of this study was to investigate the relationship between quality of work life and organizational identity of faculty members in Islamic Azad University of Zanjan Branch. For this purpose, in addition to theoretical and literature studies, data were collected through Walton (quality of work life) and Mael & Ashforth (organizational identity) questionnaires that the reliability was% 91 and %87 respectively. The statistical population consisted of 280 full-time faculty members of Islamic Azad University of Zanjan Branch, which 98 were selected through stratified random sampling. The research method was «applied research» in term of purpose and so it was «correlation research» in term of data collecting method. Analyzing data using descriptive and inferential statistical, findings showed that the mean of quality of work life among faculty members was equal to the assumed mean and organizational identity are higher than assumed mean. So there are the positive and significant relationship between quality of work life and organizational identity. Therefore it can be concluded that the higher the quality of work life of faculty members are more the organizational identity and vice versa.

Keywords


  1. آراسته، حمیدرضا (1382). رضایت شغلی اعضای هیئت علمی دانش‌آموختة خارج از کشور در ایران.فصل‌نامةپژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، سال 9،شمارة 1، پیاپی 27، صفحات 126-97.
  2. پرداختچی، محمدحسن، قهرمانی، محمد، و گلدوست جویباری، یاسر (1394).کیفیت زندگی کاری (ضرورت بالندگی کارکنان در سازمان‌ها).تهران: نشر یاد عارف.
  3. خورشید، صدیقه (1388). مطالعة رابطة بین هویت سازمانی و تعهد سازمانی کارکنان بانک‌های دولتی شهر کرمان. پژوهش‌های مدیریت.سال 2، شمارة 6، صفحات 158-125.
  4. دولان، شیمون ال.، و شولر، راندال اس. (1390). مدیریتامورکارکنانومنابعانسانی.ترجمة محمدعلی طوسی و محمد صایبی، تهران: مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی.
  5. رﺣﻴﻢ‌نیا، ﻓﺮﻳﺒﺮز، و ﻧﻴﻜﺨﻮاه ﻓﺮﺧﺎﻧﻲ، زﻫﺮا (1390). ﺗأﺛﻴﺮ ﺟﻮ اﺧﻼﻗﻲ ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺮ ﻫﻮﻳﺖ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ و ﺗﻤﺎﻳﻞ ﺑﻪ ﺗﺮک ﺧﺪﻣﺖ ﻓﺮوﺷﻨﺪﮔﺎن. فصل‌نامة اﺧﻼق در ﻋﻠﻮم و فناوری، ﺳﺎل 6، شمارة 4، صفحات 81-71.
  6. رستگار، عباسعلی، جانقلی، محمود، حیدری، فائزه، و حیدری، حامد (1391). بررسی نقش رهبری معنوی در هویت‌یابی سازمانی. فصل‌نامة پژوهش‌های مدیریت عمومی، سال 5، شمارة 16، صفحات 63-39.
  7. ﻗﻠﻲ‌ﭘﻮر، آرﻳﻦ (1390). ﺗﺒﻴﻴﻦ ﻋﻮاﻣﻞ درون‌ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ و ﺑﺮون‌ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ ﺳﺎﺧﺖ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﻫﻮﻳﺖ در ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎی دوﻟﺘﻲ. فصل‌نامة مدیریت دولتی، دورة 3، شمارة 7، صفحات 166- 149.
  8. کامینگز، توماس جی.، و ورلی، کریستوفر جی. (1385). تحول و توسعةسازمان. ترجمة عباس محمدزاده، تهران: انتشارات فرازاندیش سبز.
  9. محمدزاده، زهرا، رحمان‌سرشت، حسین، و کوشازاده، علی (1392). اثر اعتماد شناختی و عاطفی به رهبر بر هویت سازمانی: نقش میانجی اعتماد به سازمان. فصل‌نامة رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال 4، شمارة 3، پیاپی 15، صفحات20-1.
  10. مورهد، گریگوری، و گریفین، ریکی (1393). رفتار سازمانی. ترجمة سید مهدی الوانی و غلامرضا معمارزاده، تهران: انتشارات مروارید.
  11. نصر اصفهانی، علی، و آقاباباپور دهکردی، طاهره (1392). بررسی رابطة هویت سازمانی با سکوت سازمانی کارکنان: مورد مطالعه کارکنان دانشگاه اصفهان. مجلة جامعه‌­شناسی کاربردی، سال 24، شمارة 4، پیاپی 52، صفحات 162-139.
    1. Ashforth, B. E., & Mael, F. (1996). Organizational Identity And Strategies a Context for the Individual. Advances in Strategic Management, 13, 19-64.
    2. Cornelissen, J. P. (2002). On the organizational identity metaphor. BritishJournal of Management, 13, 259-268.
    3. Dutton, J. E., Dukerich, J. M., & Harquail, C. V. (1994). Organizational images and member identification. Administrative Science Quarterly, 39, 239-263.
    4. Hatch, M. J., & Shultz, M. (2004). Organizational identity. Oxford:  Oxford University.
    5. Mael, F. A., & Ashforth, B. E. (1992). A Partial Test of the reformulated model of organizational identification. Journal of Organizational Behavior, 13, 103-123.
    6. Moingeon, B., & Soenen, G. B. (2003). Corporate and organizational identities, integrating strategy, marketing, communication and organizational perspectives. Taylor & Francis e-Library.
    7. Schermerhorn, J., Hunt, J., & Osborn. R. N. (1998). Basic organizational behavior. Second Edition, New York: John Wiley & Sons Inc,
    8. Witting, M. (2006). Relations betweenorganizational identity, identification andorganizational objectives: An empirical study in municipalities. Student Thesis, University of Twente.