Identifying, Conceptualizing, and Explaining the Process of Whistleblowing in the Organization (Case Study: Gohar-Zamin Iron Ore Company)

Document Type : Research Article

Authors

1 PhD., Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran

2 MSc, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran

Abstract

Immoral, illegal, and corruptive activities are observable in all governmental and non-governmental organizations all over the world. But they are different in their dimensions and aspects. So, it is important to have a regulatory system, which is aware of the organization’s details and structural defects. Henceforth, a controller person with accountability, who delivers so-called organization’s voice to officials, is required. A person with this character is called a whistleblower and her/his movements are called whistle-blowing in an organization. The purpose of this article is to study and discuss this kind of persons and their action and it’s a relation with accountability and job satisfaction in the intended organization. The results showed that the organization has skillful human capital, but the problem is the organization’s culture. Whistle-blowing and defending the whistle-blowers must be made a part of the organization’s culture, after that, constructive criticisms and good performances will become visible in the organization. The final outcome will be a healthy organization with accountable, clever, satisfied, and integrated staff. This construction with these staff will enable the organization to survive in the competitive environment. However, the survival of organizations in today's competitive world necessitates such competitive advantages.

Keywords

Main Subjects


  1. بیگلر، محمود و چترروز، آزاده (1394). فساد و سلامت اداری، تهران: تندیس، ص 104-112.
  2. خدمتی، ابوطالب (1393). مبارزه با فساد اداری با دیدگاه اسلامی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، ص17-18 و 26.
  3. دفت، ریچارد ال. (1378). تئوری و  طراحی سازمان، ترجمة پارسائیان و اعرابی، ج۱، تهران: انتشارات دفتر پژوهش‏های فرهنگی، ص 108.
  4. ذاکر صالحی، غلامرضا (1391). راهبردهای مبارزه با فساد اداری، تهران: انتشارات جنگل و جاودانه. ص 13-81.
  5. رابینز، استیون (1395). مبانی رفتار سازمانی، ترجمة پارسائیان و اعرابی، تهران: انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی، ص 3.
  6. رضاییان، علی (1394 الف). مبانی رفتار سازمانی، تهران: سمت.
  7. رضاییان، علی (1394 ب). مدیریت رفتارهای سیاسی در سازمان، تهران: سمت.
  8. رضائیان، علی (1396). مبانی سازمان و مدیریت. تهران: انتشارات سمت.
  9. رهنمودهای ASOSI برای مقابله با تقلب و فساد (2003).

10. زارعی متین، حسن (1382). مبانی مدیریت و فرهنگ سازی، تهران: آگاه.

11. عباس‏زادگان، محمد (1383). فساد اداری، تهران: انتشارات دفتر پژوهش‏های فرهنگی، ص 15و16.و18.

12. قلی‏پور، آرین (1396). مدیریت رفتار سازمانی ( رفتار فردی)، تهران: سمت، ص 44-49.

13. نجاری، رضا، (1378). علل تخلفات اداری و چگونگی پیشگیری از آنها، مرکز آموزش مدیریت دولتی،  ص6.

14. معدنچیان، ‏ابراهیم (1382). مبارزه با فساد اداری، تهران: انتشارات پژوهشکدة امام خمینی (ره).

15. منصور قناعی، جمشید (1388). بررسی وضعیت قاچاق کالا در ایران و چند کشور متناظر. دو ماهنامة پژوهشی- تحلیلی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ش 8، مرداد و شهریورماه.

16. موسویان، سید رسول (1395). اصول سرپرستی سازمان، تهران: انتشارات ارکان دانش و مؤسسة علمی دانش‏پژوهان برین، ص 102-116و 119-121.

17. فاضلی، محمد (1388). مقدمه‌ای بر سنجش فساد، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، ص141و142.

18. Dahan, Y., Lerner, H. and Milman-Sivan, F. (2013). Shared responsibility and international labor organization, Journal of International Law, 34(4): 688-692.

19. G20. (2012). Anticorruption working group, Protection of whistleblowers, page 6.

20. Hamilton, A. (2002). Whistleblowing: A New Perspective on an Old Issue, New Jersey.

21. Rothwell, G.R. and Baldwin, J.N. (2007). Whistle-blowing and the code of silence in police agencies: Policy and structural predictors, Crime & Delinquency, 53(4): 605-632.

22. Sims, R.L. and Keenan, J.P. (1998). Predictors of external whistleblowing: Organizational and intrapersonal variables, Journal of Business Ethics, 17(4): 411-421.

23. Strandberg, C. (2009). The role of human resource management in corporate social responsibility issue brief and roadmap, Report for Industry Canada, Burnaby, BC: Strandberg Consulting.

24. Tamm, K., Eamets, R. and Mõtsmees, P. (2010). Are employees better off in socially responsible firms?

25. The UK government (2015). Whistleblowing: Guidance for Employers and Code of Practice, Department for Business, Innovation and Skills.

26. Trevino, L.K. and Nelson, K.A. (2016). Managing business ethics: Straight talk about how to do it right, John Wiley & Sons.

27. Wolf, S., Worth, M. and Dreyfus, S. (2014). Protecting whistleblowers in the UK: A new blueprint, pp. 61-63.