The Process Model of Services Commercialization in the Knowledge-based Companies in Information and Communication Technology Industry

Document Type : Research Article

Authors

1 Associate Professor, Faculty of Management & Accounting, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran

2 Assistant Professor, Faculty of Management & Accounting, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran

3 Ph.D. Student, Faculty of Management & Accounting, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran

Abstract

Nowadays, science and technology have vital role in the growth and development of countries. The purpose of this study is presenting a process model of service commercialization in the chosen companies. Accordingly, we used case study methodology. First, by using non-random convenience sampling method, three companies, providing knowledge based services in the ICT industry in Qom and Tehran province, were selected. The data were collected conducting a deep interview with seven managers of this industry. Then, by using thematic analysis, the data were analyzed and the results were extracted. Finally, the process model of services commercialization in the knowledge-based companies in ICT industry was presented. The main steps of the model are marketing research (needs analysis), idea screening, analyzing and financing, providing and training human resources, designing and implementing marketing and advertising strategies, comprehensive production feasibility, production & testing & improvement & upgrading, quality control, obtaining licenses and standards, designing and implementing pricing & sales & distribution strategies.

Keywords

Main Subjects


  1. آقاجانی، حسن‌علی و سحر ولی‏پور پرکوهی، معصومه ودادی (1394). «مطالعة تطبیقی مقایسة مدل‌های خطی تجاری‏سازی فناوری»، دومین کنفرانس اقتصاد و مدیریت کاربردی با رویکرد ملی، صص 1 ـ 18.
  2. تاجیک، مهدی و شیدا اصغرزاده، بنفشه البرز، آزاده باباقادری، اردلان سپهری (1389). آشنایی با اصول بازاریابی محصولات فناوری برتر، تهران، ایران‌بان، ص 45.
  3. خنیفر، حسین و ناهید مسلمی (1396). اصول و مبانی روش‏های پژوهش کیفی، تهران، نگاه دانش، ج 1، صص 30 و 307 ـ 308.
  4. دانایی‌فرد، حسن و سید مهدی الوانی، عادل آذر (1386). روش‌شناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکرد جامع، ص 100.
  5. دلاور، عطیه و مهدى محمدى، رضا سلامى و منوچهر منطقى (1391). «فرآیند تجاری‌سازی محصولات با فناورى پیشرفته (مطالعة موردى در هواپیماهاى تجارى)»، بهبود مدیریت، س 6، ش 1، پیاپى 15، بهار، صص 81 ـ 104.
  6. شربیانی.م.، رادفر.ر.، عابدی، ز.،(1393). الگوی مناسب تجاری­سازی زیست فناوری در حوزۀ محیط زیست در ایران، چهارمین کنفرانس ملی مدیریت تکنولوژی ایران، انجمن مدیریت تکنولوژی ایران، تهران.
  7. فخاری، حسین و داوود سلمانی، محمدرضا دارایی (1392). «بررسی اثرات تحریم‏های اقتصادی بر عملکرد شرکت‌های دانش‌بنیان کشور»، سیاست علم و فناوری، س 8، ش 3، صص 1‌ ـ 16.
  8. صلواتی سرچشمه، بهرام (1387). «کاربرد مدل ARC در گزارش‌دهی سرمایه‌های دانش‌بنیان»، رشد فناوری، س 5، ش 15، صص 41 ـ 47.
  9. کیارسی حیدر، پگاه (1390). «بررسی عملکرد تجاری‏سازی فناوری در کشور طی برنامه‌های دوم، سوم، و چهارم توسعه»، دومین کنفرانس مدیریت اجرایی، صص 1 ـ 10.

10. گودرزی، مهدی و جهان‌یار بامدادصوفی، سید محمد اعرابی، مقصود امیری (1390). «الگوی فرآیند تجاری‌سازی فناوری در مؤسسات تحقیقاتی دولتی ایران»، سیاست علم و فناوری، س 4، ش 2، صص 41 ـ 110.

11. متین، آیدا و شادی محمدی‌زاده (1392). «مروری بر مدل‌های خطی تجاری‏سازی»، پارک‌ها و مراکز رشد، س 9، ش 36، صص 52 ـ 61.

12. موسائی، احمد؛ صدرائیان، ساسان؛ بندریان، رضا (1387)، مدل فرآیندی تجاری­سازی دانش فنی محصولات شیمیایی، فصلنامه رشد فناوری، شماره 16، صص 18-8.یداللهی فارسی، جهانگیر و زهرا کلاتهایی (1391). «جایگاه تجاری‏سازی در مدیریت نوآوری و معرفی عمدة مدل‌های تجاری‏سازی در حوزة صنایع پیشرفته»، پارک‌ها و مراکز رشد، س 9، ش 33، صص 26 ـ 36.

13. ین، رابرت (1376). تحقیق موردی، ترجمة علی پارساییان و سید محمد اعرابی، چ 2، تهران، دفتر پژوهش‌های فرهنگی، ص 20.

14. Braun, V. & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3 (2). pp. 77-101. Available from: http://eprints.uwe.ac.uk/11735.

15. Cho, J. & Lee, J. (2013). Development of a new technology product evaluation model for assessing commercialization opportunities using Delphi method and fuzzy AHP approach, Expert Systems with Applications, 40, pp. 5314–5330.

16. Cooper, R. G. (1983). A process model for industrial new product development, IEEE Transactions on Engineering Management, vol. EM-30, pp. 2-11.

17. Eisenhardt, K. M. (1989). Bulding theories from case study research, Academy of Management Review, 4, pp. 532-550.

18. Jolly, V.K. (1997) Commercializing New Technologies: Getting from Mind to Market, Boston, MA: Harward Business School Press.

19. Ferguson, G. (2008). A review of the literature on existing commercialisation models, Rumour Control-Australian Defence Industry news+views, pp. 1-34, Online available at:

www.rumourcontrol.com.au/analysis/commercialisation_models.pdf.

20. Goldsmith, H. R. (2003). Model of Commercialization, Arkansas Small Business and Technology Development Center, pp. 1-24, available at:

http:/asbdc.ualr.edu/technology/Commercialization/themodel.asp.

21. Industry Canada (2006). People and Excellence: the Heart of Successful Commercialization, Supporting Material. Ottawa, Industry Canada, pp. 1-40..

22. Linka, A. N. & Scottb, J. T. (2010). Government As Entrepreneur: Evaluating The Commercialization Success Of  SBIR Projects, Research Policy, 39(5), pp. 589-601.

23. Magnus, K. (2004). “commercialization of research results in the united states”, ITPS, Swedish Institute for growth policy studies, P.14,15, Accessed in www.itps.se

24. Namey, E., Guest, G., Thairu, L., & Johnson, L. (2007), “Data Reduction Techniques for Large Qualitative Data Sets”, In Guest G. & MacQueen K. M. (Eds.), Handbook For Team-Based Qualitative Research, pp. 137-162, United Kingdom: AltaMira Press.

25. Shakeel, s., Takala, j., & Zhu, l. (2017). Commercialization of renewable energy technologies: A ladder building approach, Renewable and Sustainable Energy Reviews 78, pp. 855–867.

26. Touhill, C.Joseph, Touhill, Gregory J. and O'Riordan, Thomas A. (2008). Commercialization of Innovative Technologies, John Wiley & Sons, Inc.