A Study of the Relationship of Local Model for Emotional Intelligence and Marketing Effectiveness in the Managers of Industrial Chemical Suppliers in Isfahan Province

Document Type : Research Article

Authors

1 MSc. College of Farabi, University of Tehran, Iran

2 Professor, College of Farabi, University of Tehran, Qom, Iran

Abstract

Research strongly supports the fact that emotional intelligence improves the performance of managers and employees by influencing their attitudes. For this reason, this study was conducted with the aim of investigating the relationship between the emotional intelligence and marketing effectiveness. To this end, a questionnaire was designed to measure the variables and once the target validity and reliability of questionnaire was established, it was distributed among the managers comprising the statistical population. The present research is applied in terms of data collection. To investigate the relationship between emotional intelligence and marketing effectiveness, Pearson test was used. The findings indicated that of the dimensions of this local model, the emotional intelligence and its various dimensions were positively and significantly correlated with marketing effectiveness. Of the various dimensions of local model for emotional intelligence, other dimensions such as “controlling others”, “self-awareness”, and “forgiveness” were on a higher level of relationship than other factors. The findings indicated that in the targeted population, the dimensions of the local model for emotional intelligence was positively, directly, and significantly related with marketing effectiveness.

Keywords

Main Subjects


  1.  قرآن کریم

    1. حسن الماسی و نیما سعیدی، محمود پوریازواری؛ مهدی ترکیان؛ یوکابد بیکخانیان (۱۳۸۹). «بررسی رابطة هوش عاطفی با عملکرد کارکنان»، مدیریت کسب‌وکار، ش ۵، صص 141 ـ ۱۵۹.
    2. ایمان بطلانی یادگار (۱۳۹۲). «ارائة چارچوبی برای هوش عاطفی (سیری بر مدل‌های نظریه‌پردازان غربی)»، سومین کنفرانس بین‌المللی علوم رفتاری ایران، کیش، ایران.
    3. احمدعلی خائف‌الهی و محمد دوستار (۱۳۸۲). «ابعاد هوش عاطفی»، مدیریت و توسعه، ش ۶۲، صص 18 ـ ۵۲.
    4. استفان پی. رابینز (۱۳۹۲). رفتار سازمانی، ترجمة پارساییان و اعرابی، تهران، دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
    5. حسن زارعی‌متین (۱۳۹۲). مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته، تهران، آگه.
    6. زهره سرمد و عباس بازرگان، الهه حجازی (۱۳۸۱). روش تحقیق در علوم رفتاری، تهران، آگاه.
    7. آناهیتا صالح‌بلوردی (۱۳۸۸). «ساخت و هنجاریابی آزمون خودآگاهی موقعیتی در کار»، پایان‌نامة کارشناسی‌ارشد، دانشگاه آزاد، واحد تهران‌مرکز، تهران.
    8. ــــــــــــــــــــ (۱۳۸۹). «بررسی رابطة خودآگاهی در موقعیت شغلی با رضایت شغلی مدیران فروش سازمان مدیریت صنعتی ایران»، تازه‌های روا‌ن‌شناسی صنعتی سازمانی، ش ۲، صص 7 ـ ۱۲.
    9. یوسف صانعی (۱۳۸۸). امر به معروف و نهی از منکر. قم، انتشارات دفتر آیت‌الله یوسف صانعی.

    10. محمدمهدی صفار (۱۳۸۵). «نگاهی تحلیلی ـ اجتماعی از اهتمام به امور مسلمانان به نگاه به آیات و روایات»، معرفت، قم، ش ۱۰۳، صص 20 ـ ۲۷.

    11. غلام‌علی طبرسا و لیلا میرزاده (۱۳۸۹). «تبیین جایگاه فرهنگ سازمانی در ارتقای رفتار شهروندی سازمانی (OCB)، ماهیت، محتوا، کارکردها»، راهبرد یاس، ش ۲۳، صص 4 ـ 10.

    12. علی‌نقی فقیهی و سمیه دریساوی (۱۳۹۲). «بررسی عوامل ضعف خودکنترلی از منظر قرآن کریم»، معرفت اخلاقی، قم، ش ۱۳، صص 3 ـ ۵.

    13. علی فلاح‌رفیع (۱۳۸۷). «فرایند تجلی روح و خودآگاهی دینی از دیدگاه هگل»، فصل‌نامة علمی ـ پژوهشی دانشگاه قم، ش ۴، صص 8 ـ ۱۴.

    14. دانیل گلمن و آنی مکی‌مک، ریچارد بویاتزیس (۱۳۸۵). هوش هیجانی در مدیریت و رهبری سازمانی، ترجمة بهمن ابراهیمی، تهران، سازمان مدیریت صنعتی.

    15. سید جلیل لاجوردی (۱۳۸۷). «هوش عاطفی و رهبری سازمانی»، چشم‌انداز مدیریت بازرگانی، ش ۲۷، صص 41 ـ ۵۷.

    16. مرتضی مطهری (۱۳۸۵). انسان کامل، تهران، صدرا.

    17. کارولین مورف و اوزلم ایدوک (۱۳۹۱). روان‌شناسی شخصیت، ترجمة عطاله محمدی، تهران، ارجمند.

    18. منصور  مؤمنی و علی قیومی (۱۳۹۱). تحلیل‌های آماری با استفاده از spss، اصفهان، گنج نهان.

    19. دیوید وولف ام (۱۳۸۶). روان‌شناسی دین،ترجمة محمد دهقانی، تهران، رشد.

    20. Amabile, T. M, Conti, R., Coan, Lozenby, Herrou, M. (1996). “Assesing the Work Enviroment for Creativity”, Academy of Management Journal.

    21. Amabile, T. M. “How To Kill Creativity”, Harvard Business School Review.

    22. Guenzi, P. & Pelloni, O. (2004). "The impact of Interpersonal Relationships on Customer Satisfaction and Loyalty to the Service Provider", International Journal of Service Industry Management, Vol. 15, No. 4, pp. 365.

    23. Hersey, P. & Chard, B. (1988) “Management of Organization Behavior”, Fifth edition, Prenticehall.

    24. Homburg, Christian, Krohmer, Harley, Workman, P., John, a Strategy Implementation Perspective of Market Orientation, Journal of Business Research, 2004.

    25. N. Gladson Nwokah Augustine I. Ahiauzu, (2009). "Emotional intelligence and marketing effectiveness”, Marketing Intelligence & Planning, Vol. 27 Iss 7 pp. 864–881.

    26. Rothman, K. J., Greenland, S., & Lash, T. L. (2008). “Modern Epidemiology”, Mid-cycle revision.

    27. Sing, R. (2006) “Self-Awareness Encyclopedia of Career Development”, Sage Publishing.

    28. solcansky & simberova (2010). measurement of marketing effectiveness” economics and management, 2010, vol 15.