Designing a Model of Organizational Leadership Employing Teachings of Nahj al-Balaghah

Document Type : Research Article

Authors

1 Ph. D., Department of Management, University of Isfahan, Isfahan, Iran

2 Associate Professor, Department of Management, University of Isfahan, Isfahan, Iran

3 Professor, Department of Arabic Language and Literature, University of Isfahan, Isfahan, Iran

Abstract

The aim of this research is to design an organizational leadership model with an emphasis on Nahj al-Balagha. The research uses a mixed method and, at first, the text of Nahj al-Balagha covering letters, sayings, and sermons relating to leadership concept is reviewed and analyzed.  After that, 525 primary themes were extracted, then summarized and categorized using a coding method with a primary emphasis on common concepts. 79 common themes as an indicator and in addition, by increasing the range of categories, 10 organizer themes as components and, finally, by repeating it three great themes as organizational leadership dimensions of faith, morality, and behavior were identified. Then, to rank and find a causal relationship between identified components, we used the DEMATEL quantitative method. In this stage, we interviewed 20 experts in Islamic management and used a questionnaire. According to research findings, faithfulness can be a causal variable because it has the greatest influence on the moral and behavioral dimensions.

Keywords

Main Subjects


  1. خیراللهی، زهرا و محمود خیراللهی (1395). «پشتوانه‌های اخلاق از دیدگاه امام علی(ع)، پژوهشهای نهج البلاغه.50 (1)، صص 55 ـ 73.
  2. دشتی، محمد (1394). ترجمة نهج البلاغه، قم، چاپ و انتشارات فقیه.
  3. ذاکری، محمد و اسماعیل اسدی، ‌هادی لطفی (1395). «تبیین الگوی جانشین‌پروری مدیران در حکومت علوی بر اساس نهج البلاغه»، پژوهشنامة نهج البلاغه، 15 (2)، صص 59 ـ 79.
  4. شیخ‌زاده، محمد (1392). رهبری خدمتگزار، پارادایم نوین رهبری از دیدگاه اندیشمندان مدیریت، قم، جعفری.
  5. شیخ صدوق (1403 ق). کتاب الخصال، قم، جامعة مدرسین قم.
  6. طباطبایی، سید احمد و محمدرضا بابایی، مریم لقانی، حجت عزیزلو (1395). راهنمای جامع مدیریت و رهبری، تهران، روناس.
  7. عابدجعفری، حسن و محمدسعید تسلیمی، ابوالحسن فقیهی، محمد شیخ‌زاده (1390). «تحلیل مضمون و شبکة مضامین»، اندیشة مدیریت راهبردی، 5 (2)، صص 151 ـ 198.
  8. مرزوقی، رحمت‌الله و جعفر ترک‌زاد، زینب بدوی‌نژاد (1394). «تدوین و اعتباریابی الگوی رهبری معنوی اسلامی در سازمان از منظر نهج البلاغه»، پژوهشنامة نهج البلاغه، 15 (2)، صص 59 ـ 79.
  9. نجفی، محمد و ‌هادی حکیم‌شفایی، پیمان یارمحمدزاده (1388). رهبری و مدیریت سازمان از نگاه اسلام، اصفهان، انتشارات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان.

10. Neeraj, K. J. & Rajib, L. D. (2017). The influence of servant leadership, trust in leader and thriving on employee creativity. Leadership &Organization Development Journal, 38(1), pp. 12-21.

11. Gerard, L., McMillan, J., & Green, N. (2017). Conceptualising sustainable leadership, Industrial and Commercial Training, 49(3), pp. 116-126.

12. Galanou, A. & Farrag, D. (2015).Towards the distinctive Islamic mode of leadership in business, Journal of Management Development, 34(8), pp. 882-900.

13. Gill, C. & Gaza, A. (2015). An investigation of authentic leadership’s individual and group influences on follower responses. Journal of Managerial Psychology, 29(3), pp. 187-205.