Corporate Citizenship and its Role in Creating Organizational Trust and Organizational Identification

Document Type : Methodologies

Authors

1 Professor of Business Administration, Faculty of Management and Economics, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran

2 Ph.D. Student in Marketing Management, Faculty of Management and Economic, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran

Abstract

Corporate citizenship includes the ability of the company to manage its relationships with the community in such a way as to minimize the negative effects and maximize its productivity. The purpose of this study is to investigate corporate citizenship and its impact on organizational trust and organizational identification. This study is applied in terms of purpose and descriptive-correlation in terms of research type. The statistical population of this research was comprised of the staff of Mazandaran University. Through simple random sampling, 269 individuals were selected as the sample. Data were collected through a standard questionnaire. Also, for reliability, Cronbach's alpha coefficient was used to verify the reliability and the first and second order confirmatory factor analyses were used to examine the validity of the questionnaire. To test the hypotheses, Structural Equation Modeling was used with the help of LISREL8.8 software. The results showed that corporate citizenship has a positive and significant effect on organizational trust and organizational identification. Also, organizational trust has a positive and significant effect on organizational identification.

Keywords

Main Subjects


  1. ابراهیمی، سید عباس؛ فاتح اصغرمحمدی؛ ابراهیم حاجی‌پور (۱۳۹۱). «بررسی نقش اعتماد در تسهیم دانش شغلی کارکنان داﻧﺸﮕﺎه ﺗﺮﺑﯿﺖ ﻣﺪرس»، ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻧﻈﺎﻣﯽ، ۴۷، صص 145 ـ 162.
  2. اسماعیل‌پور، رضا؛ محمد دوستار؛ شیما سلطانی (۱۳۹۳). «نقش مسئولیت اجتماعی شرکت‏ها در تصمیم خرید مصرف‏کنندگان بازار در حال اشباع شرکت‏های مواد غذایی»، چشم‌انداز مدیریت بازرگانی، ۴، صص 678 ـ 708.
  3. بابلان، عادل‌زاهد و غفار کریمیان‏پور (۱۳۹۵). «ﻧﻘﺶ اﻋﺘﻤﺎد ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ و ﻋﺪاﻟﺖ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ در ﺳﮑﻮت ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ»، مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، ۸۰، صص 85 ـ 99.
  4. جاوید، محمدجواد؛ محمد صادقی؛ مصطفی شفیع‏زاده خولنجانی (1391). «نسبت تکالیف طبیعی و تکالیف شهروندی»، دیدگاه‏های حقوق قضایی، ش 59، صص 83 ـ 116.
  5. جزنی، نسرین و شاروخ سلطانی (1395). «بررسی تأثیر عدالت سازمانی بر تعهد سازمانی در پرتو اعتماد سازمانی»، مدیریت توسعه و تحول. 25، صص 27 ـ 36.
  6. حجازی، رضوان و مینا ابوحمزه (۱۳۹۳). «به سوی شهروندی شرکتی»، پژوهش حسابداری، ۱۳، صص 1 ـ 20.
  7. رحمان‏سرشت حسین؛ محمود رفیعی؛ مرتضی کوشا (1388). «مسئولیت اجتماعی؛ اخلاقیات فراسازمانی»، تدبیر، ش 204، صص 22 ـ 26.
  8. سلطانی، مرتضی؛ محمدرحیم اسفیدانی؛ سهیل نجات (1395). «تأثیر شهروندی شرکتی بر وفاداری مشتریان و تبلیغات توصیه‌ای»، چشم‏انداز مدیریت بازرگانی، ش 15(1)، صص 179 ـ 196.
  9. سیدی‏فر، عبدالرسول؛ میرحسن سید عامری؛ فریبرز فتحی (1396). «ارتباط بین اعتماد سازمانی و سازگاری شغلی کارکنان ادارة کل ورزش و جوانان استان گلستان»، پژوهش‏های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش، 9(4)، صص 79 ـ 94.

10. شمس، شهاب‏الدین و امیرتیمور اسفندیاری مقدم (1394). «ارتباط ابعاد مختلف اعتماد سازمانی با رضایت شغلی»، مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 77، صص 171 ـ 185.

11. علی‌زاده‏ثانی، محسن و سهیل نجات (1395). «بررسی تأثیر جذابیت برند کارفرما بر تمایل استخدام نخبگان (مطالعۀ موردی: شرکت‌های زیرمجموعۀ وزارت نفت)»، مدیریت بازرگانی، 8 (1)، صص 205 ـ 228.

12. قاسم‌زاده، ابوالفضل؛ شیوا ملکی؛ حمدالله حبیبی (۱۳۹۳). «نقش هویت تیمی و هویت سازمانی بر عملکرد شغلی و مسئولیت اجتماعی»، مدیریت سازمان‏های دولتی، ۲، صص 89 ـ 105.

13. قلی‏پور، آرین (1386). جامعه‏شناسی سازمان‌ها، چ 7، تهران، سمت.

14. محمدزاده، زهرا؛ حسین رحمان‏سرشت؛ سید علی کوشازاده (۱۳۹۲). «اثر اعتماد شناختی و عاطفی به رهبر بر هویت سازمانی: نقش میانجی اعتماد به سازمان»، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، ۳، صص 1 ـ 20.

15. نوروزی، حسین و سهیل نجات (1395). مدل‏سازی معادلات ساختاری به زبان ساده با نرم‏افزارهای LISREL و WarpPLS، تهران، فوژان.

16. Abratt, R. & Kleyn, N. (2012). Corporate identity, corporate branding and corporate reputations: Reconciliation and integration. European Journal of Marketing, 46(7/8), pp. 1048-1063.

17. Camilier, M. (2017). Corporate citizenship and social responsibility policies in the United States of America, Sustainability Accounting, Management and Policy Journal, 8(1), pp. 77–93.

18. Carrigan, M., Moraes, C., & McEachern, M. G. (2013). From conspicuous to considered fashion: A harm chain approach to the responsibilities of luxury fashion businesses. Journal of Marketing Management, 29(11/12), pp. 1277–1307.

19. Chen, W., Wu, Y., Yue, Y., Liu, J., Zhang, W., Yang, X., & Han, L. (2015). Efficient and stable large-area perovskite solar cells with inorganic charge extraction layers. Science, 29(1), pp. 944-948.

20. Christopher, J. (2010). Corporate governance –A multi-theoretical approach to recognizing the wider influencing forces impacting on organizations. Critical Perspectives on Accounting, 21: 683–695.

21. Costa, R. & Menichini, T. (2013). A multidimensional approach for CSR assessment: The importance of the stakeholder perception. Expert Systems with Applications, 40: 150–161.

22. Deconinck, J. (2010). The Effect of Organizational Justice. Perceived Organizational Support, and Perceived Supervisor Support on Marketing Employees’ Level of Trust. Journal of Business Research. 63, pp. 1349-1355.

23. Dawkins, C. E., Jamali, D., Karam, C., & Zhao, J. (2016). Corporate social responsibility and job choice intentions: A cross-cultural analysis. Business & Society, 55(6), pp. 854-888.

24. Fifka, M. S. (2013). Corporate citizenship in Germany and the United States–differing perceptions and practices in transatlantic comparison. Business Ethics: A European Review, 22(4), pp. 341-356.

25. Hui, T. S., Joe, S. W., Lin, C. P., Chiu, C. K., & Shen, K. T. (2014). Exploring corporate citizenship and purchase intention: mediating effects of brand trust and corporate identification. Business ethics: A European review, 24(4), pp. 361-377.

26. Lin, C. (2010). Modeling Corporate Citizenship, Organizational Trust, and Work Engagement Based on Attachment Theory, Journal of Business Ethics, 94. pp. 517-531.

27. McEachern, M. G. (2015). Corporate citizenship and its impact upon consumer moralization, decision-making and choice. Journal of Marketing Management, 31(3/4), pp. 430-452.

28. Molina, D., Major, J., Rondon, M., Riha, S. J., & Lehmann, J. (2010). Maize yield and nutrition during 4 years after biochar application to a Colombian savanna oxisol. Plant and soil, 333(1/2), pp. 117-128.

29. Rego, A., Leal, S., Cunha, M. P., Faria, J., & Pinho, C. (2010). How the perceptions of five dimensions of corporate citizenship and their inter-inconsistencies predict affective commitment? Journal of Business Ethics, 94(1), pp. 107-127.

30. Rubin, A. & Barnea, A. (2010). Corporate social responsibility as a conflict between shareholders. Journal of business ethics, 97(1), pp. 71-86.

31. Tan, Catin (2014). Organization justice as a predictor of organizational silence. Educational Research and reviews, 9, pp. 1190-1220.

32. Wang, Y., Tsai, Y., & Lin, C. (2013). Modeling the relationship between perceived corporate citizenship and organizational commitment considering organizational trust as a moderator. Business Ethics: A European Review,22(2): pp. 218-233.

33. Wang, C-J. (2014). Do ethical and sustainable practices matter? International Journal of Contemporary Hospitality Management, 26(6), pp. 930–947.