آینده منابع انسانی در بانکداری: شناسایی مهارت های دیجیتال برای موفقیت در بانک های استان سمنان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

2 استاد و عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری دانشگاه سمنان

3 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

10.22059/jomc.2025.384340.1008720

چکیده

پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل مهارت‌های ضروری دیجیتال مورد‌نیاز متخصصان منابع انسانی در بخش بانکداری انجام شده است. در پژوهش حاضر یک رویکرد ترکیبی کمی - کیفی به کار گرفته شده است. در مرحله کیفی، هشت نفر از کارشناسان منابع انسانی دیجیتال از بانک‌های استان سمنان با استفاده از روش نمونه‌گیری غیراحتمالی - قضاوتی و برای مرحله کمی، نمونه‌ای متشکل از ده نفر از کارشناسان منابع انسانی همان بانک‌ها نیز به روش نمونه‌گیری قضاوتی غیراحتمالی انتخاب شدند. داده‌ها از طریق مصاحبه جمع‌آوری و با استفاده از تحلیل مضمون با نرم‌افزار Maxqda18 مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. متعاقباً از روش فرایند تحلیل سلسله‌مراتبی فازی برای اولویت‌بندی مضامین شناسایی شده استفاده شد. برای رسیدن به نقش‌ها و مهارت‌های مدیریت منابع انسانی دیجیتال هشت مضمون اصلی به شرح ذیل ایجاد شد: تعامل و همکاری کارکنان، استراتژی‌های بانک‌ها برای انطباق کارکنان با تغییرات دیجیتال، توسعه کارکنان، ابزارها و فناوری‌های دیجیتال، مهارت‌های متخصصان منابع انسانی دیجیتال، چالش‌ها در انطباق با تغییرات دیجیتال، تحولات دیجیتال بر نقش منابع انسانی و نقش منابع انسانی در پاسخگویی به تحول دیجیتال. فرایند اولویت‌بندی نیز در بخش کمی سه موضوع کلیدی را برجسته کرد: مهارت‌های متخصصان منابع انسانی دیجیتال، استراتژی‌های بانک‌ها برای انطباق کارکنان با تغییرات دیجیتال و تأثیر تغییرات دیجیتال بر نقش منابع انسانی.

کلیدواژه‌ها

موضوعات