تبیین الگوی مدیریت از منظر حضرت ‌آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله العالی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه مدیریت برنامه‌ریزی فرهنگی، دانشکدة مدیریت و حسابداری دانشگاه طلوع مهر، قم، ایران

چکیده

تحقیق حاضر با هدف تبیین الگوی مدیریت از منظر حضرت ‌آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله العالی) انجام گرفته است. نوع تحقیق، با توجه به ماهیت پژوهش، توصیفی‌ـ تحلیلی و با توجه به هدف از نوع تحقیقات توسعه‌ای است. روش تحلیل منابع تحلیل مضمون است. از این روش برای به دست آوردن الگوهای موجود از داده‌های کیفی استفاده می‌شود. در این مطالعه برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل قالب مضامین و تحلیل شبکة مضامین استفاده شد. ابزار گردآوری داده‌ها فیش‌برداری است. جامعة آماری کلیة بیانات حضرت ‌آیت‌الله خامنه‌ای از سال 1368 تا پایان سال 1398 است. پس از تجزیه و تحلیل اسناد و فرایند کدگذاری، الگوی مدیریت و رهبری از منظر معظم‌له در چهار بعُد اصول، الزامات اخلاقی، الزامات رفتاری، و الزامات عملی شناسایی شد که هر یک از ابعاد خود از مجموعه‌ای از مؤلفه‌ها و شاخص‌ها تشکیل شده است. پس از احصای ابعاد و مؤلفه‌ها و شاخص‌ها جهت اعتباریابی مدل احصاشده نظرات و رهنمودهای خبرگان دریافت و بررسی شد و اصلاح نهایی انجام گرفت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


قران کریم
‏افجه، سید اکبر و میری، عبدالرضا (1386). رویکرد روان‌شناختی، نگرشی جدید در توانمندسازی کارکنان. نخستین کنفرانس توانمندسازی منابع انسانی.تهران
پارسا، محمد (۱۳۸۳). زمینة نوین روانشناسی. تهران: نشر بعثت.
ترکمن‌نژاد، شریف (۱۳۹۲). مدیریت عمومی، تعریف و مبانی مدیریت و سازمان. دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی.
 خانزهی، سراج‌الدین (۲۰۰۵). مدیریت مشارکتی www. SYSTEM. parsiblog. com
خانکا، اس. اس. (۱۳۸۹). رفتار سازمانی. ترجمة غلام‌رضا شمس مورکانی. تهران:نشر آییژ
دهقان‌نیری، ناهید و جلالی‌نیا، احمدی، علی (1383). نظریهپردازی و نظریههای پرستاری. تهران: بشری.
رحمانی ، جعفر ( ۱۳۸۶).الگوی ارزیابی در سازمانها و نهادهای ،انتشارات دانشگاه آزاد
رضاییان، علی (۱۳۸۸). اصول مدیریت. تهران: سمت.
عابدی جعفری؛ معصومی‌مهر، حمیدرضا و پسران قادر، مجید (۱۳۹۵). مدیریت اسلامی (مدلها و موانع تحقق آن در جامعه و سازمانها). انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
کاتلر، فیلیپ (۱۳۸۵). دایرهالمعارف بازاریابی از A تا Z. ترجمة عبدالحمید ابراهیمی، هرمز مهرانی، احمد درخشان. انتشارات همای دانش.
کونتز، هارولد و همکاران (۱۳۸۰). اصول مدیریت. ترجمة محمد هادی. انتشارات علمی.
مطهری، مرتضی (۱۳۶۱). مدیریّت و رهبرى در اسلام. مجموعة آثار.
الوانی، سید مهدی (۱۳۸۸). مدیریت عمومی. چ 19. :نشر نی.
‏هرسی، پاول و بلانچارد، کنت (۱۳۷۵). مدیریت رفتار سازمانی. ترجمة‏ قاسم کبیری. انتشارات‏ جهاد دانشگاهی (ماجد).
Quran Karim
‏Afjeh, S. A. & Miri, A. (2007). Psychological approach, a new perspective on employee empowerment. First Conference on Human Resources Empowerment.
Attride-Stirling, J. (2001). Thematic Networks: An Analytic Tool for Qualitative Research. Qualitative Research, Vol. 1, No. 3, 385-405. (in Persain)
Boyatzis, R. E. (1998). Transforming qualitative information: Thematic analysis and code development. Sage Publications, Inc. (in Persain)
Dehghan Neiri, N., Jalali Nia, & Ahmadi, A. (2004). Nursing theory and theories. Tehran: Bashari Publishing,
http://farsi. khamenei. ir/
http://hadi-nezari. blogfa. com/category
http://tahoor. com/fa/Article
Khanka, S.S. (2009). Organizational behavior. translated by Gholamreza Shams Murkani. Tehran: Ayij Publishing.
Khanzehi, S. (2005). Participatory management www. SYSTEM. parsiblog. com
Parsa, M. (2004). New field of psychology. Tehran: Beshat Publishing.
Rezaian, A. (2009). Principles of management. Tehran: Samt Publishing.
Torkemannejad, Sh. (2013). General management, definition and principles of management and organization. Shahid Beheshti University of Medical Sciences.