مدل ساختاری نقش شایستگی اخلاقی در فضیلت سازمانی با میانجی‌گری فرهنگ دانشگاهی(مورد: دانشگاه تهران)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت آموزشی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران. تهران. ایران

2 دانشگاه تهران

10.22059/jomc.2025.391688.1008791

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف نقش شایستگی اخلاقی بر فضیلت سازمانی با میانجی‌گری فرهنگ دانشگاهی مبتنی بر رویکرد مدل‌سازی معادلات ساختاری انجام شد.

روش پژوهش: روش پژوهش، توصیفی- همبستگی از نوع مدل‌یابی معادلات ساختاری بود. جامعه‌ی پژوهش شامل کلیه‌ی کارکنان دانشگاه تهران (3591 نفر) بودند که با استفاده از نمونه‌گیری طبقه‌ای با اختصاص متناسب، 320 نفر به صورت تصادفی مورد مطالعه قرار گرفتند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه شایستگی اخلاقی مدیران دانشگاهی قموشی، پورکریمی و عزتی (1398)؛ پرسشنامه فضیلت سازمانی قموشی، پورکریمی و عزتی(1398) و پرسشنامه فرهنگ دانشگاهی ابراهیمی، عدلی و مهران (1394) مورد استفاده قرار گرفت. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ؛ به ترتیب، 98/0؛ 98/0؛ 97/0 به دست آمد. روایی ابزارها با استفاده از روایی سازه (تحلیل عاملی تاییدی) تایید شد.

یافته‌ها: نتایج مدل‌یابی معادلات ساختاری پژوهش نشان دارد که مدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است. مدل‌یابی معادلات ساختاری حاکی از معناداری مثبت تأثیر شایستگی اخلاقی بر فضیلت سازمانی (12/0 =γ)؛ معناداری مثبت تاثیر شایستگی اخلاقی بر فرهنگ دانشگاهی (53/0 =γ)؛ معناداری مثبت فرهنگ دانشگاهی بر فضیلت سازمانی (81/0 =γ)، بوده است. تأثیر غیرمستقیم و مثبت شایستگی اخلاقی بر فضیلت سازمانی با میانجی-گری فرهنگ دانشگاهی (44/0) نیز معنادار بوده است.

نتیجه‌گیری

بنابراین، فرهنگ به نوبه‌ی خود هویت‌ساز، مولد تربیت، اخلاق‌محور و تفکرپرور است. با کار کردن روی فرهنگ دانشگاهی و ارتقا شاخص‌های آن هر چه بیشتر می‌توان دانشگاه را به سوی فضیلت‌گرایی سوق داد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات