طراحی مدل مفهومی توانمندسازی مدیران مبتنی بر سرمایه معنوی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران

2 گروه مدیریت دولتی، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران

10.22059/jomc.2025.393363.1008810

چکیده

هوش معنوی نقش بسزایی در افزایش تعهد سازمانی، بهره‌وری پروژه‌ها و توانمندسازی مدیران دارد. در این تحقیق به سبب اینکه در حوزه طراحی مدل توانمندسازی مبتنی بر سرمایه معنوی تلاش‌های اندکی صورت گرفته است، به توصیف و اکتشاف پدیده مورد بررسی پرداخته و پس از توصیف کافی پدیده، دیدگاه کل جامعه نسبت به مقوله مورد بررسی ترسیم گردید. این مطالعه به روش توصیفی-اکتشافی و با رویکرد کیفی انجام شده و جامعه آماری آن شامل کارشناسان خبره، فرهیختگان دانشگاهی و مدیران شعب بانک است. برای جمع‌آوری داده‌ها از تحلیل اسناد کتابخانه‌ای به روش فراترکیب و مصاحبه با 10 نفر از خبرگان (انتخاب شده به روش نمونه‌گیری غیرتصادفی هدفمند با تکنیک گلوله برفی) استفاده شده است. داده‌ها با روش تحلیل مضمون بررسی و ارزیابی شده‌اند. نتایج پژوهش منجر به ارائه مدلی شده است که توانمندسازی مدیران را در چهار بعد روانشناختی، مدیریتی، فردی و سازمانی بر پایه 12 شاخصه سرمایه معنوی تبیین می‌کند. برای دستیابی به حداکثر توانمندی مدیران بر اساس سرمایه معنوی، توجه به ابعاد و مولفه‌های مدل در دوره‌های ارتقا و بازآموزی ضروری است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات