تبیین پدیده واپس‌زنی دانش؛ شناسایی دلایل و پیامدها با روش نقشه شناختی فازی (مورد مطالعه: سازمان‌های دولتی استان لرستان)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران

2 دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر تبیین پدیده واپس‌زنی دانش با تکیه بر شناسایی دلایل و پیامدها باروش نقشه شناختی فازی (مورد مطالعه: سازمان‌های دولتی استان لرستان) است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی از حیث گردآوری اطلاعات در زمره پژوهش‌های اکتشافی است. همچنین این پژوهش از نوع تحقیقات آمیخته به صورت کیفی کمی و معادل فلسفه استقرایی قیاسی‌ است. جامعه آماری پژوهش حاضر خبرگان هستند که متشکل از اساتید دانشگاه و مدیران سازمان‎های دولتی استان لرستان هستند که با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند و براساس کفایت نظری 25 نفر از آن‌ها به عنوان اعضای نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه است که روایی و پایایی آن با استفاده از روایی محتوایی و روایی نظری و روش پایایی سنجی درون کدگذار و میان کدگذار تایید شد. همچنین ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کمی پرسشنامه است که روایی و پایایی آن با استفاده از روایی محتوایی و پایایی بازآزمون تایید شد.

داده‌های کیفی با استراتژی تحلیل مضمون و داده‌های کمی با روش نقشه شناختی فازی تحلیل گردید. نتایج حاکی از این است که توهم دانایی، انگیزه‌شخصی، متکی بودن به دانش موجود و گرفتار شدن به اثر بازنمایی به-ترتیب اثر از مهم‌ترین دلایل واپس‌زنی دانش است. همچنین، کاهش میزان کارایی و بهره‌وری سازمان، مخاطره بقای سازمان و اتخاذ تصمیمات نادرست، ضعف در یادگیری و حل مسئله، کاهش توانایی و قابلیت سازمان در بروز خلاقیت و نوآوری از مهم‌ترین پیامدهای واپس‌زنی دانش می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات