هدف مقاله حاضر، ارزیابی ابعاد سواد هوش مصنوعی معلمان در نظام آموزش و پرورش کشور است. رویکرد پژوهش کمی و از روش پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری شامل معلمان کل کشور بود که تعداد آنها حدود 1000000 نفر گزارش شد. روش نمونهگیری از نوع خوشهای تصادفی بود و برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شده است و تعداد کل نمونه 384 نفر لحاظ شد. گردآوری دادهها با پرسشنامه سنجش سواد هوش مصنوعی وانگ و همکاران (2022) که ابعاد سواد هوش مصنوعی را میسنجد، انجام شد. دادهها با روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی مانند تی تک نمونهای و تحلیل واریانس چند متغیری تحلیل شد. نتایج نشان داد میزان سواد هوش مصنوعی معلمان در ابعاد آگاهی از هوش مصنوعی (10/5)، استفاده از هوش مصنوعی (62/4)، ارزشیابی هوش مصنوعی (39/5) و اصول اخلاقی هوش مصنوعی (10/5) در حد متوسط میباشد. سیاستگذاران و برنامهریزان نظام آموزش و پرورش بایستی تدابیری بیاندیشند تا با تأکید بر پرورش ذهنیت خلاق، معلمان حال و آینده را در معرض یادگیری و استفاده از برنامههای هوش مصنوعی متعدد قرار دهند. همچنین تصمیمگیران کلیدی بایستی در برنامههای توسعه حرفهای، پرورش فرهنگی را در اولویت قرار دهند که اعتماد به هوش مصنوعی و گرایش ارتقای سطح دانش و کاربرد مسئولانه و منتقدانه هوش مصنوعی در آن مورد توجه ویژه قرار گیرد.
راضی, الهام . (1404). ارزیابی ابعاد سواد هوش مصنوعی معلمان در نظام آموزش و پرورش کشور. مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی", (), -. doi: 10.22059/jomc.2025.396792.1008830
MLA
راضی, الهام . "ارزیابی ابعاد سواد هوش مصنوعی معلمان در نظام آموزش و پرورش کشور", مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی", , , 1404, -. doi: 10.22059/jomc.2025.396792.1008830
HARVARD
راضی, الهام. (1404). 'ارزیابی ابعاد سواد هوش مصنوعی معلمان در نظام آموزش و پرورش کشور', مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی", (), pp. -. doi: 10.22059/jomc.2025.396792.1008830
CHICAGO
الهام راضی, "ارزیابی ابعاد سواد هوش مصنوعی معلمان در نظام آموزش و پرورش کشور," مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی", (1404): -, doi: 10.22059/jomc.2025.396792.1008830
VANCOUVER
راضی, الهام. ارزیابی ابعاد سواد هوش مصنوعی معلمان در نظام آموزش و پرورش کشور. مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی", 1404; (): -. doi: 10.22059/jomc.2025.396792.1008830