بررسی تأثیر مربیگری مدیریتی بر حفظ و نگهداشت کارکنان نسل زد با نقش تعدیل‌کنندگی برند کارفرمایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد ومدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

2 گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

10.22059/jomc.2025.398318.1008844

چکیده

هدف: هدف از این پژوهش، بررسی میزان اثرگذاری مربیگری مدیریتی بر حفظ و نگهداشت کارکنان نسل زد فعال در استارتاپ‌های فناوری اطلاعات است که دراین‌بین، نقش برند کارفرمایی به‌عنوان تعدیل کننده نیز بر رابطة بین مربیگری مدیریتی و حفظ و نگهداشت کارکنان نسل زد سازمان، مورد واکاوی قرار گرفته است.

روش‌شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف، جزو پژوهش‌های کاربردی و از نظر ماهیت، جزو پژوهش‌های توصیفی از نوع همبستگی به شمار می‌آید. جامعه آماری، شامل 1300 نفر از کارکنان نسل زد فعال در استارتاپ‌های حوزه فناوری اطلاعات است که تعداد نمونه مطابق با فرمول کوکران، 296 نفر برآورد شد. گردآوری داده‌ها به روش پرسش‌نامه انجام‌گرفته و مجموعه 285 پرسش‌نامه دریافت و مورد بررسی قرار گرفت. داده‌های به‌دست‌آمده نیز با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS27 و SmartPLS3 مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفته است.

یافته‌ها: یافته‌های این پژوهش چنین بیان می‌دارد که مربیگری مدیریتی که یکی از مفاهیم جدید در حوزه مدیریت و رهبری سازمان‌ها به شمار می‌رود، بر حفظ و نگهداشت کارکنان نسل زد سازمان تاثیر معناداری دارد. همچنین، برند کارفرمایی نیز نقش تعدیل کننده را دراین‌رابطه ایفا می‌کند.

نتیجه‌گیری: از بررسی و تحلیل داده‌های گردآوری شده در خصوص فرضیات موردبحث این پژوهش چنین به دست می‌آید که مربیگری مدیریتی با نقش تعدیل کنندگی برند کارفرمایی، تاثیر قابل توجه و معناداری بر حفظ و نگهداشت کارکنان نسل زد بر جای می گذارد؛ بنابراین می‌توان آن را رویکردی به روز و اثربخش در حوزه مدیریت منابع انسانی برای مبحث حیاتی حفظ و نگهداشت کارکنان نسل زد در سازمان‌ها علی الخصوص استارتاپ ها به‌حساب آورد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات