ارائه الگوی فرهنگ شادابی و نقش آن بر موفقیت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه گیلان

2 دانشگاه تهران

3 پیام نور

10.22059/jomc.2025.401174.1008869

چکیده

هدف: امروزه کیفیت ارتباطات در سازمانها به ویژه روابط بین فردی ، نقش مهم و تعیین کننده ای در دستیابی به اهداف سازمانی دارد که در این بین ترویج فرهنگ شادابی در ارتباطات سازمانی می تواند راهگشا باشد لذا مسئله تحقیق حاضر آن است که چگونه ترویج و توسعه فرهنگ شادابی بر موفقیت سازمانها تاثیر گذار است.

روش: این پژوهش به روش کیفی با استفاده از روش گراندد تئوری، رویکرد ظاهر شونده (گلیزر) و با ماهیت اکتشافی اجرا شده است. جامعه آماری پژوهش، اعضای هیات علمی خبره و صاحبنظر و مدیران صنعت بیمه هستند. داده‌های پژوهش به روش نمونه‌گیری هدفمند و فن گلوله برفی و بر اساس مصاحبه‌های عمیق با 16 نفر جمع‌آوری شده و با روش تحلیل مضمون مورد تحلیل قرار گرفته است.

یافته‌ها: نتایج به دست آمده از کدگذاری‌ها، به شناسایی 42مقولۀ فرعی و 11 مقولۀ اصلی در قالب4 محور توسعه یادگیری سازمانی بر اساس چیستی، چگونگی و در نهایت نتایج توسعه یادگیری مبتنی بر فرهنگ شادابی انجامید.

نتیجه‌گیری: نتایج تحقیق نشان داد که بهره گیری از فرهنگ شادابی در زمینه ارتقای ارتباطات سازمانی دارای پیچیدگی زیادی است که موفقیت در آن می تواند نتایج ارزشمندی داشته باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات