واکاوی عوامل موثر بر رهبری همنوا در شرکت برق منطقه ای یزد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه اردکان

2 استادیار گروه مدیریت، اقتصاد و حسابداری، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی ، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران

3 عضو هیات علمی گروه مدیریت دانشگاه اردکان

10.22059/jomc.2025.401726.1008871

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی رهبری همنوا و عوامل مؤثر بر شکل‌گیری آن در یک شرکت برق منطقه‌ای با استفاده از رویکرد کیفی انجام شده است. در این پژوهش از روش‌شناسی کیفی، راهبرد تحلیل تماتیک (مضمون‌محور) و مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته برای گردآوری داده‌ها استفاده شده است. شرکت‌کنندگان شامل مدیران ارشد و میانی و همچنین کارکنانی با تجربه در زمینه رهبری سازمانی بودند. داده‌ها از طریق ۱۶ مصاحبه نیمه‌ساختاریافته جمع‌آوری شدند. با تحلیل داده‌ها بر اساس دیدگاه مشارکت‌کنندگان، شش تم شناسایی شد که در دو گروه علل بلندمدت و فراگیر و علل کوتاه‌مدت و خاص دسته‌بندی گردیدند. این شش مفهوم عبارت‌اند از: تفکر و برنامه‌ریزی راهبردی مدیر، عدالت سازمانی، توانمندسازی، آموزش، شایسته‌سالاری و تخصص‌گرایی. پدیده محوری بر اساس نظرات مشارکت‌کنندگان، شش تم بود که در دو دسته رفتار هم‌راستا و نگرش هم‌راستا طبقه‌بندی شدند. این مفاهیم شامل شجاعت، حمایت‌گری، روابط دوستانه، تعهد و اصالت، ایجاد چشم‌انداز و هدف‌گرایی، و اعتمادسازی بودند. بر اساس این یافته‌ها توصیه می‌شود رهبران شرکت برق منطقه‌ای بر توسعه تفکر راهبردی و برنامه‌ریزی بلندمدت تأکید کنند تا رهبری همنوا تقویت شود. همچنین تمرکز بر عدالت سازمانی و توانمندسازی کارکنان از طریق آموزش و انتخاب بر مبنای شایستگی می‌تواند رفتارهای همنوا را تقویت کرده و هماهنگی میان اهداف فردی و سازمانی را بهبود بخشد. ایجاد محیطی که در آن روابط دوستانه، اعتماد و اصالت بین کارکنان و رهبران برقرار باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات