The Desired Pattern of Organizational Culture, the Jihadi Approach Case: Holy Defense

Document Type : Research Article

Authors

1 Ph.D.student, Faculty of Management, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran

2 Ph.D.student, Faculty of Management, Imam Sadiq University, Tehran, Iran

Abstract

The phenomenon of war has always caused redefining new scientific horizons and areas in societies, which next generations can use them too. Because of threatening the entity of a nation, it causes implementing all mental, intellectual and practical strengths of a community, to be used. One of the most used knowledge's in the war, has been management. On the other hand, the dominant organizational culture is the key criteria for success or failure of an organization. In this paper, by studding and analyzing the dominant culture of Iranian forces during the 8 year of imposed war, we try to reach to a desired organizational culture for Iranian institutions. The conceptual framework for this analysis is the three level model of Edgar Shein. The methodology of this research is a thematic analysis of numerous documents and different interviews. Results show that Jihadi organizational culture, in the most basic levels (beliefs, assumptions and intrinsic values) in different times is a driving force toward change and excellence although in the level of artifacts and instrumental values can vary according to the goal and mission of the organization.
 
 

Keywords

Main Subjects


  • شاین، ادگار (1383). مدیریت فرهنگ سازمانی و رهبری. ترجمة برزو فرهی بوزنجانی و ‌شمس­الدین نوری نجفی، تهران، سیمای جوان.
  • ایران­زاده، سلیمان (1374). «نقش فرهنگ در بهبود رفتار کار». مجلة تدبیر، شماره 53.
  • رضاییان، علی (1380). مدیریت رفتار سازمانی. تهران، سمت.
  • دفت، ریچارد ال (1392). تئوری سازمان و طراحی ساختار. ترجمة علی پارسائیان و سیدمحمد اعرابی، تهران، دفتر پژوهش­های فرهنگی.
  • شنایدر سوزان سی؛ بارسو، ژان لویی (1382). مدیریت در پهنة فرهنگ­ها. ترجمة سیدمحمد اعرابی و داوود ایزدی، تهران، دفتر نشر پژوهش­های فرهنگی.
  • غفاریان، وفا؛ کیانی، غلامرضا (1387). استراتژی اثربخش، تهران، نشر فرا.
  • فرهنگی، علی­اکبر (1380). «مدیریت دولتی و فرهنگ اجتماعی». دانش مدیریت، شماره 55.
  • گنجعلی، اسدالله (1383). طراحی و تبیین الگوی فرهنگ سازمانی مطلوب با رویکرد مشتری­مداری در دانشگاه امام صادق علیه­السلام. پایان­نامة کارشناسی ارشد، تهران، رشتة مدیریت بازرگانی، دانشگاه امام صادق (ع).
  • معتمدنژاد، کاظم (1387). «مبانی و اصول تبلیغات سیاسی». رسانه، سال نوزدهم، شماره 3.
    • Appelbaum, Steven H; Hebert, Danielle; leroux, Sylvie (1999). “Empowerment, Power, Culture and leadership”. Journal of Workplace Learning: Employee counseling today , 11(1) , P .239
    • Arthur, Sharplin ( 1985). Strategic management. New York, Mc Grow Hill.
    • Braun, Virginia; Clarke, Victori. (2006) “Using thematic analysis in Psychology”. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101.
    • Daft, Richard L. (1992). Organization Theory and Design. West publishing company.
    • Gordon, George G. (1991). “Industry Determinates of Organizational Culture”. Academy of management review,  10(2), 396-415.
    • Harvard Business review
    • Hatch, Mary Jo. (1993). The Dynamics of Organizational Culture. Academi of Management Review
    • Hatch, Mary Jo. (1997).Organization Theory. UK, Oxford University Press
    • http://en.wikipedia.org/wiki/American_propaganda_during_World_War_II
    • http://www.phpsimplex.com/en/history.htm 2013
    • Schein, Edgar H. (1985). Organization culture and leadership. San Farancisco, Jossey-Boss Inc.
    • Weihrich, Heinz; Koontz, Harold (2004). Management, A global perspective. 11th edition, , Singapore, London, McGraw-Hill.
    • Weihrich, Henz; Koonts, Harold (1992). Management, A global Prespective, 11th edition