A comparative Study of Marketing Mix Decisions from the Perspective of Islam and the West

Document Type : Research Article

Authors

1 M.Sc, Business Management, Faculty of Management and accounting, College of Farabi, University of Tehran, Qom, Iran

2 Professor, Faculty of Management and accounting, College of Farabi, University of Tehran, Qom, Iran

Abstract

One of the demands of Iranian society after the victory of the Islamic Revolution is the establishment of Islamic values in all aspects of society, especially economic and commercial decisions. Looking at the theoretical literature, marketing mix decisions that include product, price, promotion, and place show that these resources are full of Western doctrines, which in many cases are in fact the cornerstone of the actions of business executives. The main goal in Western teachings is to maximize profits and market share. The present study is carried out with qualitative approach and using content analysis method. In this study, by studying the verses of the Holy Qur'an and the Syrah of the Prophet (PBUH) and the Imams (AS) and the views of the Islamic thinkers, the values set forth in the decisions of the marketing mix based on the principles of Islam, including the principle of monotheism, justice, trust and Hypocrisy Have been extracted to assist them in introducing marketing mix policies.

Keywords


قرآن کریم
2. ابراهیمی، ابوالقاسم، و رودانی، امین (1388). نقش بازاریابی اخلاقی در رفتار خرید مصرف‌کنندگان مواد غذایی. فصلنامة اخلاق در علوم و فناوری، سال 4، شمارة 2، صفحات 39-29.
3. اسلام، علی اکبر (1385). برنامه‌ریزی برنامة بازاریابی: مفاهیم، الگوها، ساختار، استراتژی‌ها و تجربیات و مستندات. تهران: چاپ و نشر بازرگانی.
4. اسماعیل‌پور، حسن (1384). مبانی مدیریت بازاریابی. تهران: نگاه دانش.
5. اکبریان، رضا، و دیانتی، محمدحسین (1386). ویژگی‌های بازار اسلامی و نقش دولت در آن. تهران: پژوهشکدة اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس.
6. الهیان، مجتبی (1383). آداب تجارت و احکام معامله در اسلام. قم: تجلی عدالت.
7. امامی، محمد (1389). بازار مسلمانان. مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی.
8. امیرشاهی، میراحمد، نقویان، ناصر، علوی، سیدعلی، و پرورش محسنی، مرجان (1390). درآمدی بر مبانی بازاریابی در اسلام. اندیشة مدیریت راهبردی، سال 5، شمارة 2، صفحات 273-221.
9. ایروانی، جواد (1384). اخلاق اقتصادی از دیدگاه قرآن و حدیث. مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی.
10. حسینی، میرزاحسن (1387). بازاریابی بین‌الملل. چاپ چهارم، تهران: دانشگاه پیام نور.
11. حسینی، میرزاحسن، فروزنده دهکردی، لطف‌الله و عیدی، فاطمه (1390). ارائة چارچوب مفهومی در بازاریابی براساس مبانی اسلامی. اقتصاد اسلامی، سال 11، شمارة 42، صفحات 148-117.
12. موسوی خمینی، روح‌الله (1387). اقتصاد در اندیشة امام خمینی (س). تهران: مؤسسة تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س).
13. دادگر کرماجانی، یداله (1378). نگرشی بر اقتصاد اسلامی: معرفت‌ها، ارزش‌ها و روش‌ها. تهران: پژوهشکدة اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس.
14. دشتی، محمد (1381). فرهنگ سخنان امام حسین (ع). قم: مشهور.
16. روستا، احمد، ونوس، داور، و ابراهیمی، عبدالحمید (1390). مدیریت بازاریابی. چاپ پانزدهم، تهران: سمت.
18. سیدجوادین، سیدرضا، و اسفیدانی، محمدرحیم (1393). بازاریابی صنعتی. تهران: نگاه دانش.
20. صدیقی، محمد، محمد، نجات‌الله، قحف، منذر، و عبدالمنّان، محمّد (1375). مباحثی در اقتصاد خرد با نگرش اسلامی. ترجمة حسین صادقی، تهران: نشر مؤسسة تحقیقات اقتصادی دانشگاه تربیت مدرس.
21. صنوبر، ناصر، متفکر آزاد، محمدعلی، و راضی، نسرین (1390). ارزش‌های اسلامی در تصمیمات آمیختة بازاریابی. مدیریت فرهنگ سازمانی، سال 8، شمارة 21، صفحات 32-5.
23. عیدی، فاطمه، و حسینی، میرزاحسن (1392). ارزش‌های اخلاق اسلامی در بازاریابی. توسعة راهبرد، سال 5، شمارة 34، صفحات 143-115.
24. قحف، منذر (1384). دین و اقتصاد: نظام اقتصادی اسلام و علم تحلیل اقتصاد اسلامی. ترجمة سید حسین میرمعزی، اقتصاد اسلامی، سال 5، شمارة 18، صفحات 178-157.
25. کاتلر، فیلیپ، و آرمسترانگ، گری (1390). اصول بازاریابی. ترجمة بهمن فروزنده، چاپ سیزدهم، اصفهان: آموخته.
26. کاتلر، فیلیپ، و آرمسترانگ، گری (1389). اصول بازاریابی. ترجمة مهدی زارع، تهران: مدیر فردا.
27. لودیک، ماریوس (1390). تئوری بازاریابی: رویکردی تاریخی - اجتماعی. ترجمة محمد اعرابی و محمد آزادی، تهران: مهکامه.
28. مجلسی، محمدباقر (1386). حلیه المتقین. تهران: اندیشة کهن.
29. محمدی ری‌شهری، محمد (1382). دانش‌نامه امیرالمؤمنین (ع). ترجمة عبدالهادی مسعودی، قم: دارالحدیث.
30. محمودی گلپایگانی، سید محمد (1379). فقه اقتصاد اسلامی. تهران: گلستان کوثر.
31. مکارم شیرازی، ناصر (1374). تفسیر نمونه. چاپ چهاردهم، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
32. میرمعزی، سید حسین (1384). اقتصاد کلان (با رویکرد اسلامی). تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشة اسلامی.
33. نبی‌زاده، داراب (1385). مبانی فقهی اقتصاد اسلامی. همدان: نور علم.
34. ونوس، داور، و خانی جزنی، جمال (1384). اخلاقیات و بازاریابی، بررسی تطبیقی نظرات روحانیون، مدیران شرکت‌های دولتی و مدیران شرکت‌های خصوصی. مدیریت فرهنگ سازمانی، سال 3، شمارة 8، صفحات 61-45.
35. Ahmed, P., & Rafiq, M. (1995). Using the 7Ps as a generic marketing mix: An exploratory survey of UK and Europeam marketing academics. Marketing Intelligence and Planning, 13(9), 4-15.
36. Alom & Haque.(2011). Marketing An Islamic perspective. World Journal of Social Sciences, 1(3).
38. Borden, N. H. (1964). The concept of marketing mix. Journal of Advertising Research, 4, 2-7.
41. Lipson, H., & Reynolds, F.(1970). The concept of marketing mix: Its development , uses and applications. Business Topics, 73-80.
 
43. McKenna, R. (1991). Marketing is Everything. Harvard Business Review, 69, 65-79.
44. Mettwaly, M. M. (1997). Economic consequences of apprying Islamic principes in muslim societies. International Journal of social Economics, 24 (7/8/9), 941-957.
45. Waterschoot, W. V, & Bulte, C. V. D. (1992). The 4P classification of the marketing mix revisited. Journal of Marketing, 56, 83-93.