Identifying and Ranking the Factors Affecting Hypocritical Behavior in State-owned Companies and Providing Solutions Based on Islamic Texts (Case Study: Parsian Gas Refinery Company)

Document Type : Research Article

Authors

1 Ph.D. Student, College of Farabi, University of Tehran, Qom, Iran

2 Professor, College of Farabi, University of Tehran, Qom, Iran

Abstract

In this paper, the results of the key factors affecting the hypocritical behavior of the Iranian state-owned companies and solutions based on Islamic texts are presented by the analytic hierarchy process approach. The methodology is descriptive-scrolling and experts were chosen based on judgmental sampling. Based on the findings, experts identified that 14 factors affect the detection of hypocritical behaviors. Based on the Analytical Hierarchy Process, individual factors, in comparison to organizational factors, have a higher impact on detecting hypocritical behaviors in the organization. In addition, "high Machiavellianism" has the greatest impact and "managers` lawbreaking behaviors," along with "Organizational silence" have the least impact on the incidence of such behavior in the organization. Solutions based on Quran verses and hadith and Islamic texts that have been prioritized are: the use of meritocracy-based selection and promotion system of human resources; promoting a culture of criticism and avoiding ceremony and praise based on promoting virtue and preventing vice; using appropriate performance appraisal system based on avoidance of unfair reward and punishment; and anti-praise and the decisive and violent encounter with hypocrisy and flattery..

Keywords

Main Subjects


  1. خمینی، روحالله (1371). شرح چهل حدیث، چ31، تهران: مؤسسة تنظیم و نشر آثار امام خمینی (قدس سره).
  2. دسترنج، فاطمه (1389). آسیبشناسی اخلاقی از دیدگاه نهج‏البلاغه، فصلنامة پژوهشهای نهجالبلاغه، 8(30): 170ـ188.
  3. دشتی، محمد (1379). ترجمة نهجالبلاغه، چ3، قم: مؤسسة فرهنگی و تحقیقاتی امیرالمؤمنین(ع).
  4. زمانی محجوب، حبیب (1390). مدیریت پیامبر اعظم(ص) در برابر فتنه‏های منافقان، حصون، 30: 6ـ 16.
  5. طبرسا، غلامعلی و معینی کربکندی، منصوره (1393). بررسی رابطة مدیریت تصویرپردازی و فرسودگی شغلی، فصلنامة علمی- پژوهشیمطالعاتمدیریت (بهبودوتحول)، 23(76): 157ـ 186.
  6. عباسپور، عباس، شیخینژاد، فاطمه و رسته مقدم، آرش (1392). سنتز ادبیات سیاستهای سازمانی، مطالعات مدیریت بر آموزش انتظامی، 6(23): 1ـ20.
  7. عباسی، سلیم، صمیمی، محسن، علیدوست قهفرخی، ابراهیم، احمدی، آرمان و حاتمی ناغانی، زهرا (1393). بررسی عوامل مؤثر بر تملق کارکنان و ارتباط آن با پیشرفت شغلی در ادارة کل ورزش و جوانان استان اصفهان، مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، 4: 77ـ 88.
  8. فانی، علیاصغر، شیخینژاد، فاطمه، داناییفرد، حسن و حسنزاده، علیرضا (1393). کنکاشی پیرامون عوامل مؤثر بر شکلگیری رفتار سیاسی در سازمان، مدیریت دولتی، دورة 6(1): 151ـ174.
  9. قدسیپور، سیدحسن (1390). فرایند تحلیل سلسلهمراتبی، چ9، تهران: انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر.
  10. قربانی چوبقلو، صمد و صادقی عمروآبادی، بهروز (1390). اثرات اخلاق اسلامی بر فاکتورهای شغلی مبتنی بر مهندسی فرهنگی رفتار شهروندی سازمانی، ماهنامة مهندسی فرهنگی، 6(61 و 62): 29ـ 47.
  11. مشایخی، علینقی، فرهنگی، علیاکبر، مؤمنی، منصور و علیدوستی، سیروس (1384). بررسی عوامل کلیدی مؤثر بر کاربرد فناوری اطلاعات در سازمانهای دولتی ایران: کاربرد روش دلفی، فصلنامة مدرس علوم انسانی، 42: 191ـ232.
  12. مشتاق، زینب (1385). خصوصیات یک مدیر لایق و شایسته از دیدگاه اسلام، توسعة مدیریت،72: 22ـ42.
  13. نصر اصفهانی، علی (1389). چاپلوسی در سازمان، مدیریت فرهنگ سازمانی، 22: 95ـ114.
  14. هادوینژاد، مصطفی، داناییفرد، حسن، آذر، عادل و خائف الهی، احمدعلی (1392). رفتارهای منافقانه در ارتباطات بینِفردی سازمان، چشمانداز مدیریت دولتی، 13: 15ـ40.
  15. هادوینژاد، مصطفی و امیرخانلو، مریم (1394). پردهبرداری از نفاق در سازمان با بهکارگیری پدیدارنگاری: فهمی از دریافتهای متکثر، مدیریت فرهنگ سازمانی، 14(1): 249ـ 278.
    1. Akiteng, C. (2007). The art of flattery. Retrieved from: www.searchwarp.com.
    2. Aryee, S., Deborah, Y.A. and Chay, Y.W. (1993). An investigation of ingratiation as a career management strategy: Evidence from Singapore, International Journal of Human Resource Management, 4(1): 191-212.
    3. Boxx, R. (2007). Avoiding the pitfalls of false flattery. Retrieved from: www.zanati.Co.za/newsletters.
    4. Effron, D.A. and Miller, D.T. (2015). Do as I say, not as I’ve done: Suffering for a misdeed reduces the hypocrisy of advising others against it, Organizational Behavior and Human Decision Processes, 131, 16-32.
    5. Effron, D.A., Lucas, B.J. and O’Connor, K. (2015). Hypocrisy by association: When organizational membership increases condemnation for wrongdoing, Organizational Behavior and Human Decision Processes, 130: 147-159.
    6. Ferris, G.R. and King, T.R. (1991). Politics in human resources decisions: A walk on the dark side, Organizational Dynamics, 20(2): 59-71.
    7. Focella, E.S., Stone, J., Fernandez, N.C., Cooper, J. and Hogg, M.A. (2016). Vicarious hypocrisy: Bolstering attitudes and taking action after exposure to a hypocritical in group member, Journal of Experimental Social Psychology, 62: 89-102.
    8. Gilbert, D.T. and Jones, E.E. (1986). Exemplification: The self-presentation of moral character, Journal of Personality, 54(3): 593-615.
    9. Gilby, T. (Ed.) (1979). Encyclopedic Dictionary of Religion. Washington, DC, Corpus Publications.
    10. Jones, E.E. (1964). Ingratiation, New York, Appleton-Century-Crofts.
    11. Kacmar, K.M. and Baron, R.A. (1999). Organizational politics: The state of the field links to related processes, and an agenda for future research. In F. G. R. (Ed.), Research in personnel and human resources management, Stamford, CT, JAI Press.
    12. Kacmar, K.M., Carlson, D.S. and Bratton, V.K. (2004). Situational and dispositional factors as antecedents of ingratiatory behaviors in organizational settings. Journal of Vocational Behavior, 65(2): 309-331.
    13. Kenny, B., Cristiane, P. and Manuela, A. (2014). The impact of flattery: The role of negative remarks Original Research Article, Journal of Retailing and Consumer Services, 21(2): 185-191.
    14. Linden, R.C. and Mitchell, T.R. (1988). Ingratiatory behaviors in organizational settings, Academy of Management Review, 13(4): 572-587.
    15. Lönnqvist, J-E., Irlenbusch, B. and Walkowitz, G. (2014). Moral hypocrisy: impression management or self-deception?, Journal of Experimental Social Psychology, 55: 53-62.
    16. Lönnqvist, J-E., Rilke, R.M. and Walkowitz, G. (2015). On why hypocrisy thrives: Reasonable doubt created by moral posturing can deter punishment, Journal of Experimental Social Psychology, 59: 139-145.
    17. McConnell, A. R., and Brown, C. M. (2010). Dissonance averted: Self-concept organization moderates the effect of hypocrisy on attitude change. Journal of Experimental Social Psychology, 46(2), 361-366.
    18. Poon, J.M.L. (2003). Situational Antecedents and Outcomes of Organizational Politics Perceptions, Journal of Managerial Psychology, 18(2): 138-155.
    19. Ralston, D.A. (1985). Employee ingratiation: The role of management. Academy of Management Review, 10(3): 477-487.
    20. Rustichin, A. and Villeval, M.C. (2014). Moral hypocrisy, power and social preferences, Journal of Economic Behavior and Organization, 107: 10-24.
    21. Stone, J. and Fernandez, N.C. (2008). To practice what we preach: The use of hypocrisy and cognitive dissonance to motivate behavior change, Social andPersonality Psychology Compass, 2(2): 1024-1051.