Investigating the Organization's Ethical Climate on Burnout with Emphasis on the Attitudes of the Employees of the Maskan Bank of Tehran Province

Document Type : Research Article

Authors

1 Ph.D. student, College of Farabi, University of Tehran, Qom, Iran

2 Assistant Professor, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran

Abstract

The lack of ethical space in the banks will reduce the quality of customer service. Considering the importance of customer satisfaction in banks, this study seeks to investigate the extent of organizational economic impacts on burnout in Maskan Bank. This research is descriptive in terms of purpose, application and data collection method. It is a correlation type based on the modeling of structural equations. To assess the attitude of employees and the extent of organizational eco-impact on burnout, standard questionnaires with Likert scale with a minimum Cronbach alpha of 0/60 were used. Based on the Morgan table, according to the population of 450, 208 persons were considered as the statistical sample, and eventually, 314 questionnaires were completed. The statistical population was the members of Maskan bank, Tehran province. Data were analyzed using SPSS16 and AMOS22 software. The results of the research indicate that anxiety has a positive effect on job satisfaction and has an adverse effect on the willingness to leave the service. On the other hand, anxiety does not have a significant effect on burnout. Besides, the results showed that the effect of job satisfaction on inversion is an inverse relationship. As job satisfaction increases, job burnout decreases. The effect of the desire to quit serving burnout is also confirmed.

Keywords

Main Subjects


  1. آقایی، رضا، آقایی، میلاد و آقایی، اصغر (1392). بررسی رابطه میان فرسودگی شغلی،   رفتار شهروندی سازمانی، جو سازمانی، و فرهنگ سازمانی،مدیریت دولتی، 5(4): 1-18.
  2. امیری، مجتبی، اسدی، محمود، دلبری، رضا و راغب، فاطمه (1390). بررسی وضعیت فرسودگی شغلی در میان کارکنان بانک و ارائة راهکارهای بهبود وضعیت آن، مدیریت بازرگانی، 3(7): 37-56.
  3. حسنی، محمد و جودت کردلر، لیلا (1391). رابطة بین ادراک از عدالت سازمانی با تمایل به ترک خدمت، رضایت شغلی، و رفتار شهروندی سازمانی کادر درمانی بیمارستان امام رضا(ع)، ارومیه، دو ماهنامة دانشکدة پرستاری و مامایی ارومیه،10(3): 340-352.
  4. حسنی، محمد، صداقت، رقیه، کاظم‏زاده بیطالی، مهدی (1396). ارتباط بین جو اخلاقی، استرس شغلی، و رضایت شغلی پرستاران، اخلاق پزشکی، 11(40): 63-71.
  5. حریری، غلامرضا، یغمایی، فریده، زاغری تفرشی، منصوره و شاکری، نزهت (1391). بررسی برخی عوامل مرتبط با ترک خدمت در پرستاران شاغل در بیمارستان‏های آموزشی تابع دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی،  مدیریت ارتقای سلامت، 1(3): 17-27.
  6. خزئی، صبریه، شایسته‏فرد، مرضیه،  سعیدالذاکرین،  منصوره و چراغیان، بهمن (1392). جو اخلاقی سازمانی واقعی و ایده‏آل از دید پرستاران بیمارستان‏های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اهواز،مجلةایرانیاخلاق و تاریخ پزشکی، 6(2): 99-110.
  7. دلگشایی، بهرام، توفیقی، شهناز و کرمانی، بهناز (1387). رابطة جو سازمانی و تعهد سازمانی کارکنان و مدیران بیمارستان‏های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی همدان، افقدانش،فصل‏نامةدانشگاهعلومپزشکیوخدماتبهداشتیدرمانیگناباد، 14(4): 60-68.
  8. رحیم‏نیا، فریبرز و نیکخواه فرخانی، زهرا (1390). تأثیر جو اخلاقی سازمان بر هویت سازمانی و تمایل به ترک خدمت فروشندگان، فصل‏نامة اخلاق در علوم و فناوری، 6(4): 1-11.
  9. زمینی، سهیلا، حسینی‏نسب، داوود، زمینی، سمیرا و زارعی، پروین (1390). بررسی رابطة فرهنگ سازمانی با رضایت شغلی و فرسودگی شغلی در میان کارکنان دانشگاه تبریز، فصل‏نامةسلامت کار ایران، 8(1): 30-40.

10. سعیدی، معصومه، طلایی، علی، درخشان، اکبر، و خدایی، غلامحسن (1392). بررسی رابطه بین رضایت شغلی و سطوح فرسودگی شغلی در کارکنان درمانی شاغل در بیمارستان‏های شهر مشهد،مجلة سازمان نظام پزشکی مشهد، 17(1): 6-9.

11. فیاضی، مرجان و  ضیایی، ثریا (1393). تأثیر فلات‏زدگی شغلی بر فرسودگی شغلی و تمایل به ترک خدمت کتابداران، پژوهش‏نامة مدیریت تحول، 6(11): 73-91.

12. کریمی، مهدی، رجایی‏پور، سعید و هویدا، رضا (1389). بررسی رابطه بین جو سازمانی و رفتار اخلاقی در بین کارکنان دانشگاه‏های اصفهان و علوم پزشکی اصفهان، فصل‏نامةرهبری و مدیریت آموزشی، 4(1): 83-102.

13. کوشازاده، علی و عزیزآبادی، ابوالفضل (1393). تأثیر عدالت سازمانی ادراک‏شده بر تمایل به ترک خدمت با میانجیگری هویت سازمانی، حمایت سازمانی، و خشنودی شغلی، دانش و پژوهش در روان‏شناسی کاربردی، 15(2): 25-36.

14. محمدزاده نوجه‏دهی،  مریم، رفیعی،  فروغ، اشقلی فراهانی،  منصوره و بحرانی، ناصر (1393). مقایسة تمایل به ترک خدمت پرستاران شاغل در بیمارستان‏های مجری و غیرمجری طرح تعالی سازمان،  مرکز تحقیقات مراقبت‏های پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایران، نشریة پرستاری ایران، 27(88): 46-55.

15. محمدنیا، اشرف (1390). رضایت شغلی، شرط موفقت بانک‏ها، بانک و اقتصاد، 116: 54-57.

16. نیکبخت نصرآبادی، علیرضا، سالاری، امیر، حسین‏پور، محمد و یکانی‏نژاد، میرسعید (1393). بررسی میزان فرسودگی شغلی و تمایل به ترک خدمت و ارتباط آن‏ها در پرسنل پرستاری بخش اورژانس، پژوهش پرستاری، 9(3): 19-29.

17. نجفی، محمد، کریمی، مهدی، قهرمانی­فرد، علی و رضوانی، سیدمرتضی (1389). بررسی رابطۀ بین ابعاد جواخلاقی و رضایت شغلی در میان کارکنان اداره­های آموزش و پرورش شهر اصفهان، رویکردهای نوین آموزشی، 5(2): 1-22.

18. Allen, N. J., & Meyer, J. P. (1990). The measurement and antecedents of affective, continuance and normative commitment to the organization. Journal of occupational psychology, 63(1), 1-18.

19. Allisey, A.F., Noblet, A.J., Lamontagne, A.D. and Houdmont, J. (2014). Testing a model of officer intentions to quit: the mediating effects of job stress and job satisfaction, Criminal Justice and Behavior41(6): 751-771.

20. Anderson, J. C., & Gerbing, D. W. (1988). Structural equation modeling in practice: A review and recommended two-step approach. Psychological bulletin, 103(3), 411.

21. Atabay, G., Çangarli, B.G. and Penbek, Ş. (2015). Impact of ethical climate on moral distress revisited: multidimensional view, Nursing ethics22(1): 103-116.

22. Babin, B.J., Boles, J.S. and Robin, D.P. (2000). Representing the perceived ethical work climate among marketing employees, Journal of the Academy of Marketing Science, 28(3): 345-358.

23. Chiron, B., Michinov, E., Olivier-Chiron, E., Laffon, M. and Rusch, E. (2010). Job satisfaction, life satisfaction and burnout in French anaesthetists, Journal of Health Psychology, 15(6): 948-958.

24. Chye Koh, H. and Boo, E.F.H. (2004). Organisational ethics and employee satisfaction and commitment, Management Decision, 42(5): 677-693.

25. Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Structural equation models with unobservable variables and measurement error: Algebra and statistics. Journal of marketing research, 382-388.

26. Goldman, A. and Tabak, N. (2010). Perception of ethical climate and its relationship to nurses’ demographic characteristics and job satisfaction, Nursing Ethics, 17(2): 233-246.

27. Hair Jr, J. F. (2006). Black, WC, Babin, BJ Anderson, RE & Tatham, RL (2006). Multivariate data analysis, 6.

28. Hajdukova, A. and Klementova, J. (2015). The job satisfaction as a regulator of the working behaviour, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 190: 471-476.

29. Han, S.J. (2014). Ethical climate and Turnover Intention of Nurses in the South Korea, Adv Sei Technol Lett, 47: 296-300.

30. Hoy, W. K., Tarter, C. J., & Bliss, J. R. (1990). Organizational climate, school health, and effectiveness: A comparative analysis. Educational Administration Quarterly, 26(3), 260-279.

31. Joseph, J. and Deshpande, S.P. (1997). The impact of ethical climate on job satisfaction of nurses, Health care management review, 22(1): 76-81.

32. Konovsky, M. A., & Organ, D. W. (1996). Dispositional and contextual determinants of organizational citizenship behavior. Journal of organizational behavior, 17(3), 253-266.

33. Koo Moon, H. and Kwon Choi, B. (2014). How an organization's ethical climate contributes to customer satisfaction and financial performance: Perceived organizational innovation perspective, European Journal of Innovation Management, 17(1): 85-106.

34. Kwon Choi, B., Koo Moon, H. and Ko, W. (2013). An organization's ethical climate, innovation, and performance: Effects of support for innovation and performance evaluation, Management Decision, 51(6):1250-1275.

35. Liang, Y.W. (2012). The relationships among work values, burnout, and organizational citizenship behaviors: A study from hotel front-line service employees in Taiwan, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 24(2): 251-268.

36. Lomax, R. G., & Schumacker, R. E. (2004). A beginner's guide to structural equation modeling. psychology press.

37. Maslach, C., & Jackson, S. E. (1981). The measurement of experienced burnout. Journal of organizational behavior, 2(2), 99-113.

38. Martin, K.D. and Cullen, J.B. (2006). Continuities and extensions of ethical climate theory: A meta-analytic review, Journal of Business Ethics, 69(2): 175-194.

39. Mathew, J., Ram, D., Bhattacharjee, D. and Sharma, A. (2013). Self-esteem, job satisfaction and burnout between general and psychiatric nursing staff: A comparative study, Journal of Health Management, 15(4): 595-612.

40. Mulki, J.P., Jaramillo, F. and Locander, W.B. (2006). Effects of ethical climate and supervisory trust on salesperson’s job attitudes and intentions to quit, Journal of Personal Selling and Sales Management, 26(1): 19-26.

41. Mutebi, H., Kakwezi, P. and Ntayi, J.M. (2012). Ethical work climate in Ugandan Procuring and Disposing entities: Implications for leadership, International Journal of Business and Social Science, 3(18).

42. Naveed, S. and Rana, N.S. (2013). Job burnout process and its implications in HRM practices: A case study of trainee doctors in public health organization, Asian Journal of Business Management, 5(1): 113-123.

43. Paraboteeah, K.P., Chen, H.C., Lin, Y.T., Chen, I.H., Lee, A.Y. and Chung, A. (2010). Establishing organizational ethical climates: how do managerial practices work?, Journal of Business Ethics, 97(4): 599-611.

44. Portoghese, I., Galletta, M., Coppola, R. and Finco, G. (2014). Burnout and workload among health care workers:the moderating role of job control, Safety and health at work, 152-157.

45. Roach Anleu, S. and Mack, K. (2014). Job satisfaction in the judiciary, Work, employment and society, 28(5): 683-701.

46. Roche, M. and Haar, J.M. (2013). Leaders life aspirations and job burnout: a self-determination theory approach, Leadership and Organization Development Journal, 34(6): 515-531.

47. Schwepker, C.H. (2001). Ethical climate’s relationship to job satisfaction, organizationalcommitment, and turnover intention in the salesforce, Journal of Business Research, 54(1): 39-52

48. Shacklock, A., manning, M. and Hort, L. (2011). Dimensions and types of ethical climate within public sector human resource management, Journal of new business ideas and trends, 9(1): 51-66.

49. Simha, A. and Cullen, J.B. (2012). Ethical climates and their effects on organizational outcomes: Implications from the past and prophecies for the future, The Academy of Management Perspectives, 26(4): 20-34.

50. Simha, A., F. Elloy, D. and Huang, H. C. (2014). The moderated relationship between job burnout and organizational cynicism, Management decision, 52(3): 482-504.

51. Tong, J., Wang, L. and Peng, K. (2015). From person-environment misfit to job burnout: Theoretical extensions, Journal of Managerial Psychology, 30(2): 169-182.

52. Trépanier, S.G., Fernet, C., Austin, S. and Ménard, J. (2015). Revisiting the interplay between burnout and work engagement: An exploratory structural equation modeling (ESEM) approach, Burnout Research, 2(2): 51-59.

53. Tsai, M.T. and Huang, C.C. (2008). The relationship among ethical climate types, facets of job satisfaction, and the three components of organizational commitment: A study of nurses in Taiwan, Journal of Business Ethics, 80(3): 565-581.

54. Ünal, Ö.F. (2012). Relationship between organizational commitment and ethical climate: The mediating role of job satisfaction dimensions (a study in a group of companies in Turkey), Journal of WEI Business and Economics,1(1): 92-105.

55. Victor, B. and Cullen, J.B. (1988). The organizational bases of ethical work climates, Administrative science quarterly, 101-125.

56. Wang, Y.-D. and Hsieh, H.-H. (2012). Organizational ethical climate and employee silence: a cross-level analysis, The asian conference on the social sciences,osaka, japan, 66(6): 113-131.

57. Zehir, C., Erdogan, E. and Basar, D. (2011). The relationship among charismatic leadership, ethical climate, job satisfaction and organizational commitment in companies, Journal of Global Strategic Management, 10, 49-59