بررسی پیامدهای مشغولیت کارکنان در صنعت گاز ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، پردیس میرداماد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

2 دانشیار، دانشکدة علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

3 کارشناس‌ارشد مدیریت صنعتی و رئیس تأمین، طرح و برنامه‌ریزی نیروی انسانی شرکت پالایش گاز پارسیان، مهر، ایران

چکیده

این پژوهش با هدف تبیین مشغولیت کارکنان و پیامدهای آن در صنعت پالایش گاز ایران انجام گرفت. رویکرد پژوهش ترکیبی (کیفی و کمّی) و به روش مردم‌نگاری است. داده‌های جمع‌آوری و تحلیل شده از مصاحبه با 16 نفر از مدیران و کارشناسان شرکت پالایش گاز پارسیان و مشاهده‏های خود محقق در میدان پژوهش به دست آمد و به روش تحلیل مضمون تجزیه‌وتحلیل شد. بر مبنای تحلیل مضمون داده‏های پژوهش در بخش کیفی، مشغولیت کارکنان در قالب مشغولیت سازمانی و مشغولیت شغلی و پیامدهای مشغولیت کارکنان به دو دسته پیامدهای فردی و پیامدهای سازمانی تقسیم شدند. در بخش کمّی، جهت برازش اعتبار مدل، اقدام به تهیة پرسشنامة محقق‌ساخته بر اساس الگوی تدوین‌شده از بخش کیفی شد. پس از تأیید روایی و پایایی پرسشنامه‏، توزیع پرسشنامه در حجم نمونة 120 نفری از مدیران و کارشناسان شرکت پالایش گاز پارسیان به روش تصادفی طبقه‏ای متناسب با حجم انجام شد. پس از جمع‌آوری داده‏ها، با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری، الگوی تدوین‌شده به وسیلة نرم‌افزار SMART PLS3 برازش شد که نتایج نشان‌دهندة تأیید الگوی پیشنهادی بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


رستگار، عباس‌علی؛ جواد فقیهی‌پور؛ جواد قلیچ‌لی (1394). تعلقخاطرکارکنان، تهران، دارالفنون.
References
Allen, M. (2014). Employee Engagement – A Culture Change- Managing Director of People Results Ltd.
Alqahtani, F. H. (2017). “The acceptance of corporate wiki use for knowledge diffusion 9 purposes”, Aslib Journal of Information Management, Vol. 69 No. 6, pp. 642-659.
Anthony‐McMann, P. E., Ellinger, A. D., Astakhova, M., & Halbesleben, J. R. (2017). Exploring different operationalizations of employee engagement and their relationships with workplace stress and burnout. Human Resource Development Quarterly, 28(2), pp. 163-195.
Braun, V. & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101.
Brief, A. K. & Weiss, H. M. (2002). Organizational behavior: Affect and the workplace. Annual Review of Psychology, 53, pp. 279–307.
Chen, I.-S. & Tseng, F.-T. (2016). “The relevance of communication media in conflict contexts and their effectiveness: A negotiation experiment”, Computers in Human Behavior, Vol 59, Jun, pp. 134-141.
Dhir, S. & Shukla, A. (2019). Role of organizational image in employee engagement and performance. Benchmarking: An International Journal, 26(3), pp. 971-989.
Eaglebarger, S. (2017). Engaging employees beyond the office freebies. Strategic HR Review, 16(3), pp. 112-116.
Fornell, C. & Larcker, D. F. (1981). "Evaluating structural equation models withunobservable", Journal of Marketing Research, Vol. 18 No. 1, pp. 39-50.
Harter, J. K., Schmidt, F. L., & Keyes, C. L. (2003). Well-being in the workplace and its relationship to business outcomes: A review of the Gallup studies. Flourishing: Positive psychology and the life well-lived, 2, pp. 205-224.
Henseler, J., Hubona, G., & Ash, P. R. (2016). “Using PLS path modeling in new technology research: updated guidelines”, Industrial Management and Data Systems, Vol. 116 No. 1, pp. 2-20.
Jolton, J., Tate, R., & Shah, N. (2017). “Evolving and engaging work experience: building foundations and creating distinction”, available at: www.pwc.com/people-analytics (accessed July 12, 2018).
Kahn, W. A. (1990). Psychological conditions of personal engagement and disengagement at work. Academy of Management Journal, 33 (4), pp. 692-724.
Leiter, M. P. & Bakker, A. B. (2010). Work engagement: Introduction. In A. B. Bakker and M. P. Leiter (Eds.), Work engagement: A handbook of essential theory and research (pp. 1-9). London and New York: Psychology Press.
Locke, E. A. (1976). The nature and causes of job satisfaction.In M. D. Dunnette (Ed.), Handbook of industrial and organizational psychology (pp. 1297–1343). Chicago, IL: Rand McNally.
Lockwood, Nancy R. (2007). Leveraging Employee Engagement for Competitive Advantage: HR's Strategic Role. HR Magazine, Mar 2007, Vol. 52 Issue 3, Special section, pp. 1-11, 11 p.
Rastegar, A. A., Faghihipour, J., & Ghalich Lee, J. (2015). Staff Recognition, Tehran, First Edition, Dar al-Fonoon Publications. (in Persian)
Sanford, B. (2002). “The high cost of disengaged employees: interview with Curt Coffman”, Gallup Business Journal, Vol. 15 (April), pp. 1-2.
Schaufeli, W. B. & Bakker, A. B. (2004). Job demands, job resources, and their relationship with burnout and engagement: A multi-sample study. Journal of organizational Behavior, Volume 25, pp. 293-315.
Shuck, B., Adelson, J. L., & Reio Jr, T. G. (2017). The employee engagement scale: Initial evidence for construct validity and implications for theory and practice. Human Resource Management, 56(6), pp. 953-977.
Shuck, B., Ghosh, R., Zigarmi, D., & Nimon, K. (2013). The jingle jangle of employee engagement: Further exploration of the emerging construct & implications for workplace learning and performance. Human Resource Development Review, 12, pp. 11–35. doi: 10.1177/1534484312463921.
Shuck, B., Nimon, K., & Zigarmi, D. (2016). Untangling the predictive nomological validity of employee engagement: Decomposing variance in employee engagement using job attitude measures. Group and Organizational Management. (Advance online publication.) doi: 10.1177/1059601116642364.
Swarnalatha, C. & Prasanna, T. S. (2013). Leveraging employee engagement for competitive advantage: HR's strategic role. Global Journal of Commerce & Management Perspective, 2(1), pp. 1-6.
Van Allen, S. (2013). “Engagement at work: its effects on performance continues in tough economic times: key Findings fromGallup’sQ12 Meta-Analysis of 1.4 million employees”, Gallup.
Wang, X. (2010). The Relationship between the Five-Factor Personality and ConflictManagement Styles in a Manufacturing Setting, Ph.D. Thesis, University of 6 Phoenix.
Welch, M. (2011). The evolution of the employee engagement concept: communication implications. Corporate Communications: An International Journal, 16(4), pp. 328-346.
Wellins, R. & Concelman, J. (2005). “Creating a culture for engagement”, Workforce Performance Solutions, Vol. 4, pp. 1–4.
Wetzels, M., Odekerken-Schröder, G., & Van Oppen, C. (2009). “Using PLS path modeling for assessing hierarchical construct models: Guidelines and empirical 11 illustration”, MIS Quarterly, Vol. 33 No. 1, pp. 177-195.