فراترکیب مؤلفه‌های فرهنگ سازمانی دانشگاه (رویکردی کیفی جهت بازشناسی اولویت‌های جامعۀ دانشگاهی شایسته‌محور)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش‌آموختۀ دکتریPhD، دانشکدة روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 استادیار، دانشکدة روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 دانشیار، دانشکدة روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

4 دانشیار، مؤسسة پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

هدف از این پژوهش ارائه و بازشناسی و فراترکیب مؤلفه‌های فرهنگ سازمانی دانشگاهی بود. پژوهش بر اساس روش فراترکیب مقالات داخلی و خارجی دَه سال اخیر (از سال 2010 تا سال 2020) به انجام رسید. یافته‌های پژوهش نیز در سه بخش مفروضات، ارزش‌ها، و مصنوعات تحلیل و بررسی شد. نتایج 74 مقاله بر اساس 88 مؤلفه به ترتیب اولویت و اهمیت نشان داد در سازة مفروضات مبانی ارزشی سازمان و بهزیستی جسمی‌ـ روحی در مؤلفة معرفت‌شناسی و هویت سازمانی و تجربیات سازمانی در مؤلفة هویت‌یابی دارای اهمیت هستند. در سازة ارزش‌ها مؤلفه‌هایی چون شایستگی‌های دانشگاهیان، مشارکت‌جویی و تیم‌مداری، استقلال و آزادی علمی، یادگیری سازمانی و شیوه‌های یادگیری (به عنوان هنجارها)، و کلیشه‌های منفی (به عنوان ناهنجارها) و در سازة مصنوعات مؤلفه‌هایی مانند بستر ارتباطی، تعامل افراد (ساختار)، مدیریت دانشگاهی و نقش رهبری (منابع انسانی)، تخصیص منابع و چانه‌زنی بر سر منابع، و جوّ تغییر و تحول سازمانی (فرایندها) شناسایی شد. بنابراین، سازة مصنوعات مهم‌ترین اولویت جامعۀ دانشگاهی شایسته‌محور تعیین شد که بخش عمدۀ آن در بخش ساختار قابل تبیین است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


آیتی، حمید (1391). «ابعاد و شاخص‌های فرهنگ سازمانی در سازمان‌های شهر اسلامی (مطالعة موردی: جهاد دانشگاهی)»، مطالعات شهر ایرانی اسلامی، 3(10)، ص 35 ـ 48. {C1}
حسین قلی‌زاده، حسین (1390). «تناسب آموزش عالی با تأکید بر نقش اجتماعی دانشگاه در جامعة دانش‌محور»، نامة آموزش عالی، 4(13)، ص 121 ـ 142. {C2}
خرمشاد، محمدباقر؛ علی آدمی (1388). «انقلاب اسلامی، انقلاب تمدن‌ساز؛ دانشگاه ایرانی، دانشگاه تمدن‌ساز»، تحقیقات فرهنگی ایران، 2(2)، ص 161 ـ 188. {C3}
خسروی، علی‌رضا (1390). «نقش دانشگاه در همبستگی ملی از منظر امام خمینی(ره)»، مطالعات ملی، 12(1)، ص 53. {C4}
خنیفر، حسین؛ ناهید مسلمی (1396). اصول و مبانی روش‌های پژوهش کیفی، تهران، نگاه دانش.
ذاکرصالحی، غلام‌رضا (1397). «مسائل آموزش عالی ایران». تهران، پژوهشکده مطالعات اجتماعی و فرهنگی.
ذاکرصالحی، غلام‌رضا؛ زهرا نظریان (1393). «جایگاه فرهنگ دانشگاهی و الزامات نهادی علم در زندگی دانشجویی»، جامعه‌شناسی نهادهای اجتماعی، 1(3)، ص 33 ـ 69. {C5}
ذکایی، محمدسعید؛ محمدجواد اسماعیلی (1390). «جوانان و بیگانگی تحصیلی و دانشگاهی»، تحقیقات فرهنگی ایران، 4(4)، ص 55 ـ 90. {C6}
ذوالفقارزاده، محمدمهدی؛ علی‌نقی امیری؛ حسن زارعی‌متین (1390). «کشف فرهنگ دانشگاه: واکاوی نظری و گونه‌شناختی مطالعات فرهنگ دانشگاهی»، اندیشة مدیریت راهبردی (اندیشة مدیریت)، 5(1)، ص 45 ـ 97.
زمانی، اصغر؛ محمد قهرمانی؛ جعفر توفیقی؛ محمود ابوالقاسمی (۱۳۹۳). «مستندسازی تجربیات رؤسای دانشگاه‌ها: ضرورتی در مدیریت دانش دانشگاهی»، پژوهش در نظام‌های آموزشی ایران، ۸(۲۷)، ص 7 ـ 34.{C7}
صحبت‌لو، علی؛ محمدحسن میرزامحمدی (1388). «جهانی شدن و چالش‌های فرهنگ مطلوب دانشجویی در نظام دانشگاهی کشور»، مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، 13(2)، ص 47 ـ 74. {C8}
صفایی فخری، لیلا؛ محمدرضا بهرنگی (1388). «بهره‌گیری از الگوی مدیریت دانش در توسعة فرهنگ دانشگاه اسلامی»، مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، 13(2)، ص 136 ـ 162. {C9}
عباسی، بدری؛ آرین قلی‌پور؛ علی دلاور؛ پریوش جعفری (1388). «تحقیق کیفی پیرامون تأثیر رویکرد تجاری‌سازی بر ارزش‌های سنتی دانشگاه»، سیاست علم و فناوری، 2(2)، ص 63 ـ 76. {C10}
فاضلی، نعمت‌الله (1383). «بررسی تطبیقی فرهنگ دانشگاهی، ایران و بریتانیا (مطالعه‌ای انسان‌شناختی در علل و ناکارآمدی آموزش دانشگاهی در ایران)»، نامة انسان‌شناسی، 2(3)، ص ۹۳ ـ ۱۳۲. {C12}
ـــــــــــــــ (1397). «صورت‌بندی مسئلة سواد دانشگاهی در ایران، نظریه‌ای نو در زمینة نوشتار و نثر دانشگاهی در ایران»، پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، 22(42)، ص ۱ ـ ۳۷. {C11}
فراست‌خواه، مقصود (1389). «دانشگاه و آموزش عالی: منظرهای جهانی و مسئله‌های ایرانی». تهران، نی.
قانعی‌راد، سید محمدامین؛ امیر ملکی؛ زهرا محمدی (1392). «تحول فرهنگی در علم: از علم دانشگاهی تا علم پسادانشگاهی»، تحقیقات فرهنگی ایران، 6(4)، ص 31 ـ 59. {C13}
مذبوحی، سعید (1391). «الگوی مطلوب فرهنگ دانشجویی در قرآن»، فرهنگ در دانشگاه اسلامی، 2(2)، ص 149 ـ 168. {C14}
مرزوقی، رحمت‌الله؛ زینب پیروی‌نژاد؛ جعفر ترک‌زاده؛ مهدی محمدی (1397). «بافت‌نگاری سازوکارهای رهبری برای توسعۀ فرهنگ در دانشگاه اسلامی در چارچوب مدل توسعۀ نظام‌های رفتاری»، فرهنگ در دانشگاه اسلامی، 8(4)، ص 575 ـ 604. {C15}
معارف‌وند، زهرا؛ غلام‌رضا شمس؛ زهرا صباغیان (1397). «ارزیابی فرهنگ یادگیری دانشجویان رشتة معماری دانشگاه شهید بهشتی (قوت‌ها و ضعف‌ها)»، مطالعات اندازه‌گیری و ارزشیابی آموزشی، 8(21)، ص 159 ـ 190. {C16}
مهدی، رضا (1392). «نظریه دانشگاه اسلامی: الگوی فرهنگی منتج از روش نظریه مبنایی»، مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، 17(54)، ص 27 ـ 50. {C17}
مهدیه، عارفه؛ رضا همتی؛ ابوعلی ودادهیر (1395). «فرایند جامعه‌پذیری دانشگاهی دانشجویان دکتری (مورد دانشگاه اصفهان)»، پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، 79(1)، ص 45 ـ 73. {C18}
نصیری، حسین؛ محمد یمنی‌دوزی سرخابی؛ محمود حقانی (1397). «تحلیل اثر ادغام در آموزش عالی بر فرهنگ دانشگاهی»، پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، 2(88)، ص 109 ـ 134. {C19}
نظرمنصوری، علی؛ بهجت یزدخواستی؛ رضا همتی (1395). «مسائل و چالش‌های جامعه‌پذیری علمی دانشجویان در محیط دانشگاه»، آموزش عالی ایران، 8(4)، ص 1 ـ 28. {C20}
References
Abbasi, B., Gholipour, A., Delavar, A., & Jafari, P. (2010). “Qualitative research on the impact of commercialization approach on traditional university values”, Science and Technology Policy, 2(2), pp. 63-76. (in Persian) {C10}
Aelenei, C., Martinot, D., Sicard, A., & Darnon, C. (2020). “When an academic culture based on self-enhancement values undermines female students’ sense of belonging, self-efficacy, and academic choices”, The Journal of Social Psychology, 160(3), pp. 373-389. {C21}
Alkhoraif, A. & McLaughlin, P. (2018). “Lean implementation within manufacturing SMEs in Saudi Arabia: Organizational culture aspects”, Journal of King Saud University-Engineering Sciences, 30(3), pp. 232-242. {C22}
Altınay, A. G. (2019). “Undoing academic cultures of militarism: Turkey and beyond”, Current Anthropology, 60(S19), S15-S25. {C23}
Ayati, H. (2013). “Dimensions and Indicators of Organizational Culture in Islamic City Organizations: Case Study: Jihad University”, Iranian Islamic City Studies, 3(10), pp. 35-48. (in Persian) {C1}
Barnett, R. (2014). “The very idea of academic culture: What academy? What culture?”, Human Affairs, 24(1), pp. 7-19. {C24}
Bergquist, W. H. & Pawlak, K. (2007). “Engaging the six cultures of the academy: Revised and expanded edition of the four cultures of the academy”, John Wiley & Sons.
Bertron, C. & Kolopp, S. (2017). “The scholar, the wealthy and the powerful: notes on academic culture in elite-focused fieldwork”, Journal of Education and Work, 30(2), pp. 186-201. {C25}
Blasco, M. (2015). “Making the tacit explicit: Rethinking culturally inclusive pedagogy in international student academic adaptation”, Pedagogy, Culture & Society, 23(1), pp. 85-106. {C26}
Boichuk, P. M. & Fast, O. L. (2017). “Organizational culture and technology-infused management in higher education: theoretical and empirical aspects”, Інформаційні технології і засоби навчання, (61, вип. 5), pp. 219-232.
Bonfreschi, L. (2015). “Interpreting foreign institutions. How the Italian academic culture dealt with the French Fifth Republic, 1958–1998”, Journal of Modern Italian Studies, 20(3), pp. 298-314. {C27}
Bourgeois, J. A., Hategan, A., & Azzam, A. (2015). “Competency-based medical education and scholarship: Creating an active academic culture during residency”, Perspectives on medical education, 4(5), pp. 254-258. {C28}
Buller, J. L. (2015). “Creating a Culture of Innovation”, Change Leadership in Higher Education: A Practical Guide to Academic Transformation, pp. 131-153. {C29}
Cameron, K. S. & Quinn, R. E. (2011). Diagnosing and changing organizational culture: Based on the competing values framework, John Wiley & Sons.
Cannizzo, F. (2018). “You’ve got to love what you do: Academic labour in a culture of authenticity, The Sociological Review, 66(1), pp. 91-106. {C30}
Cucu-Ciuhan, G. & Guită-Alexandru, I. (2014). “Organizational culture versus work motivation for the academic staff in a public university”, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 127, pp. 448-453. {C31}
Da Wan, C., Chapman, D. W., Zain, A. N. M., Hutcheson, S., Lee, M., & Austin, A. E. (2015). “Academic culture in Malaysia: Sources of satisfaction and frustration”, Asia Pacific Education Review, 16(4), pp. 517-526. {C32}
Deely, J. (2017). “Academic culture and the science of signs”, In Edusemiotics–A Handbook (pp. 15-27), Springer, Singapore. {C33}
Deutschlander, D. (2017). “Academic undermatch: How general and specific cultural capital structure inequality”, In Sociological Forum, Vol. 32, No. 1, pp. 162-185. {C34}
Dingyloudi, F. & Strijbos, J. W. (2018). “Just plain peers across social networks: Peer-feedback networks nested in personal and academic networks in higher education”, Learning, Culture and Social Interaction, 18, pp. 86-112. {C35}
Eastman, N. J. & Boyles, D. (2015). “In defense of academic freedom and faculty governance: John Dewey, the 100th anniversary of the AAUP, and the threat of corporatization”, Education and Culture, 31(1), pp. 17-43. {C36}
Edmondson, E. K., Kumar, A. A., & Smith, S. M. (2018). “Creating a culture of wellness in residency”, Academic Medicine, 93(7), pp. 966-968. {C37}
Elliot, D. L. & Kobayashi, S. (2019). “How can PhD supervisors play a role in bridging academic cultures?”, Teaching in Higher Education, 24(8), pp. 911-929. {C38}
Engin, M. (2017). “Contributions and silence in academic talk: Exploring learner experiences of dialogic interaction”, Learning, Culture and Social Interaction, 12, pp. 78-86. {C39}
Faraskhah, M. (2011). University and Higher Education: Global Perspectives and Iranian Issues, Tehran, Ney. (in Persian)
Fazeli, N. (2010). “Comparative study of university culture, Iran and Britain: an anthropological study on the causes and inefficiency of university education in Iran”, Anthropology Letter, 2(3), pp. 1372-1393. (in Persian) {C12}
------------. (2018). “Formulation of the problem of academic literacy in Iran: a new theory in the field of academic writing and prose in Iran”, research and writing of academic books, 22(42), pp. 1-37. (in Persian) {C11}
Fochler, M. & Sigl, L. (2018). “Anticipatory uncertainty: how academic and industry researchers in the life sciences experience and manage the uncertainties of the research process differently”, Science as Culture, 27(3), pp. 349-374. {C40}
Ghanei Rad, S.M.A., Maleki, M., & Mohammadi, Z. (2014). “Cultural Transformation in Science: From Academic Science to Postgraduate Science”, Iranian Cultural Research, 6(4), pp. 31-59. (in Persian) {C13}
Göktürk, S., Bozoglu, O., & Günçavdi, G. (2017). “Error management practices interacting with national and organizational culture”, The Learning Organization. {C41}
Halim, H. A., Ahmad, N. H., Ramayah, T., Hanifah, H., Taghizadeh, S. K., & Mohamad, M. N. (2015). “Towards an innovation culture: Enhancing innovative performance of Malaysian SMEs”, Academic Journal of Interdisciplinary Studies, 4(2), p. 85. {C42}
Harun, S. A. & Alias, N. S. (2015). “Culture Changes and Personality Types Relationship among UTM International Academic Staff”, International Education Studies, 8(13). {C43}
Heckler, N. C. & Forde, D. R. (2015). “The role of cultural values in plagiarism in higher education”, Journal of Academic Ethics, 13(1), pp. 61-75. {C44}
Hofman, R. H., Hofman, W. A., & Guldemond, H. (2002). “School governance, culture, and student achievement”, International Journal of leadership in Education, 5(3), pp. 249-272.
Hossein Qolizadeh, H. (2011). “Proportion of higher education with emphasis on the social role of the university in a knowledge-based society”, Letter of Higher Education, 4(13), pp. 121-142. (in Persian) {C2}
Jahmurataj, V. (2015). “Impact of culture on organizational development: case study Kosovo”, Academic Journal of Interdisciplinary Studies, 4(2 S1), 206. {C45}
Kalnіtska, M. (2018). “Assessment of the development state of organizational and cultural resources of international tourism business”, European Journal of Management Issues, 26(3-4), pp. 71-81.
Kamp, P. M. (2017).The Lean Journey for Dutch Higher Education Institutions: a way to go? (Master's thesis, University of Twente).
Kenny, J. (2018). “Re-empowering academics in a corporate culture: An exploration of workload and performativity in a university”, Higher Education, 75(2), pp. 365-380. {C46}
Khanifar, H. & Muslimi, N. (2017). Principles and foundations of qualitative research methods, Tehran, Negah Danesh Publishing. (in Persian)
Khorramshad, M.B. & Adami, A. (2010). “The Islamic Revolution, the Civilizing Revolution: Iranian University, Civilization University”, Iranian Cultural Research, 2(2), pp. 161-188. (in Persian) {C3}
Khosravi, A. (2011). “The role of the university in national solidarity from the perspective of Imam Khomeini”, National Studies, 12(1), p. 53. (in Persian) {C4}
Kittler, M. (2018). “Do we understand each other? Discussing academic exchange from a cross-cultural communication perspective”, International Studies of Management & Organization, 48(3), pp. 333-351. {C47}
Köse, M. F. & Korkmaz, M. (2019). “Why are some universities better? An evaluation in terms of organizational culture and academic performance”, Higher Education Research & Development, 38(6), pp. 1213-1226. {C48}
Kusy, M., Diamond, M., & Vrchota, S. (2015). “Why culture change is critical to lean initiatives”, Healthcare executive, 30(6).
Lapiņa, I., Kairiša, I., & Aramina, D. (2015). “Role of organizational culture in the quality management of university”, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 213, pp. 770-774. {C49}
Larkin, S. (2013). “Indigenous standpoint and university corporate identity: Transforming an organizational culture”, Diversity in higher education, 14, pp. 227-250. {C50}
Larrinaga, A. & Amurrio, M. (2015). “Internationalisation in higher education and its impact in multilingual contexts: Redefining identities of Basque-speaking academics”, Language, Culture and Curriculum, 28(2), pp. 158-169. {C51}
Lauricella, S. (2019). “Darkness as the frenemy: social media, student shaming, and building academic culture”, Communication Education, 68(3), pp. 386-393. {C52}
Lewin Group Inc. (2001). Health Resources and Services Administration Study on Measuring Cultural Competence in Health Care Delivery Settings: A Review of the Literature.
Lu, X. (2018). “When feminism encounters New Documentary Movement: an uncompleted academic discussion”, Inter-Asia Cultural Studies, 19(2), pp. 294-309. {C53}
Ma, R. (2019). “Advanced academic literacy development: a case study of a successful Chinese doctoral student”, Language, Culture and Curriculum, 32(2), pp. 207-222. {C54}
Maarefvand, Z., Shams, G.R., & Sabbaghian, Z. (2018). “Evaluation of learning culture of architecture students of Shahid Beheshti University: strengths and weaknesses”, Educational Measurement and Evaluation Studies, 8(21), pp. 159-190. (in Persian) {C16}
Maciąg, J. (2019). “Lean Culture in Higher Education—A Model Approach”, In Lean Culture in Higher Education (pp. 117-245), Palgrave Macmillan, Cham.
Mahdavi, R. (2013). “Islamic University Theory: A Cultural Model Derived from the Basic Theory Method”, Epistemological Studies in Islamic University, 17(54), pp. 27-50. (in Persian) {C17}
Mahdiyeh, A., Hemmati, R., & Vaddahir, A.A. (2016). “The process of academic socialization of doctoral students: The Case of the University of Isfahan”, Research and Planning in Higher Education, 79(1), pp. 45-73. (in Persian) {C18}
Mallman, M. & Lee, H. (2017). “Isolated learners: young mature-age students, university culture, and desire for academic sociality”, International Journal of Lifelong Education, 36(5), pp. 512-525. {C55}
Marquis, E. (2018). “Beautiful minds and unruly bodies: embodiment and academic identity in Still Alice and The Theory of Everything”, Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 39(6), pp. 829-840. {C56}
Marzooghi, R., Peyravi Nezhad, Z., Turkzadeh, J., & Mohammadi, M. (2019). “Historiography of leadership mechanisms for the development of culture in the Islamic University in the framework of the model of development of behavioral systems”, Culture in the Islamic University, 8(4), pp. 575-604. (in Persian) {C15}
Mattingly, P. H. (2017). American academic cultures: A history of higher education, University of Chicago Press. {C57}
Mazboohi, S. (2012). “The ideal model of student culture in the Qur'an”, Culture in Islamic University, 2(2), pp. 168-149. (in Persian) {C14}
Moore Jerry, D. (2009). Visions of Culture, An Introduction to Anthropological Theories and Theorists.
Mukharji, P. B. (2017). “Embracing academic elitism”, South Asian History and Culture, 8(3), pp. 354-359. {C58}
Nasiri, H., Yamani Duzi Sorkhabi, M., & Haqqani, M. (2018). “Analysis of the effect of integration in higher education on university culture”, Research and Planning in Higher Education, 2(88), pp. 109-134. (in Persian) {C19}
Nazar Mansouri, A., Yazdkhasti, B., & Hemmati, R. (2017). “Issues and Challenges of Students' Scientific Socialization in the University Environment”, Iranian Higher Education, 8(4), pp. 1-28. (in Persian) {C20}
Negewo, M. A. & Murugan, P. (2018). “Cultural Capital and Students' Academic Performance: The Case of Ethiopian Higher Educational Institutions”, Eastern Africa Social Science Research Review, 34(1), pp. 249-276. {C59}
Oakleaf, L., Burk, B. N., & Mausolf, A. P. (2019). “Shouldn’t Leisure Scholars Know Better? How the Work/Leisure Dichotomy Affects Policy and Culture for Academic Mothers”, SCHOLE: A Journal of Leisure Studies and Recreation Education, 34(2), pp. 96-108. {C60}
O'Brien, C., Kroner, C., & Placier, P. (2015). “Deaf culture and academic culture: Cultivating understanding across cultural and linguistic boundaries”, Journal of Diversity in Higher Education, 8(2), p. 104. {C61}
Oikonomidoy, E. (2018). “College academic identities situated in interlocking contextual blocks”, Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 39(4), pp. 536-549. {C62}
Pereira, V. (2017). “Journal editors as philosopher kings: duties and responsibilities of academics in a changing world”, South Asian History and Culture, 8(3), pp. 360-364. {C63}
Pountain, C. J. (2019). “Modern Languages as an academic discipline: the linguistic component”, Language, Culture and Curriculum, 32(3), pp. 244-260. {C64}
Safaei Fakhri, L. & Behrangi, M.R. (2010). “Utilization of knowledge management model in the development of culture of Islamic University”, Epistemological studies in Islamic University, 13(2), pp. 136-162. (in Persian) {C9}
Sandelowski, M. & Barroso, J. (2006). Handbook for synthesizing qualitative research, springer publishing company.
Schein, E. H. (2010). Organizational culture and leadership (Vol. 2), John Wiley & Sons.
Shaw Marta, A. (2013). “Organizational culture in the adoption of the Bologna process: a study of academic staff at a Ukrainian university/Marta A. Shaw, David W. Chapman, Nataliya L. Rumyantseva”, Studies in Higher Education, 38(7), pp. 989-1003. {C65}
Shepstone, C. & Currie, L. (2014). “Organizational culture and institutional change: Prairie West University in transition”, The Journal of academic librarianship, 40(1), pp. 92-94. {C66}
Sohbatlu, A. & Mirza Mohammadi, M.H. (2010). “Globalization and the Challenges of Optimal Student Culture in the University System of the Country”, Epistemological Studies in Islamic University, 13(2), pp. 47-74. (in Persian) {C8}
Stensaker, B. (2018). “Academic development as cultural work: Responding to the organizational complexity of modern higher education institutions”, International Journal for Academic Development, 23(4), pp. 274-285. {C67}
Taylor, T. L. (2019). “World making or world breaking?: a Black womanist perspective on social media crises in higher education”, Communication Education, 68(3), pp. 381-385. {C68}
Tierney, W. G. & Sabharwal, N. S. (2017). “Academic corruption: Culture and trust in Indian higher education”, International Journal of Educational Development, 55, pp. 30-40. {C69}
Townsend, S. & Armstrong, H. (2017). “Introduction: The Value of Design in an Academic Context”, Design and Culture, 9(1), pp. 67-68. {C70}
Wingard, D., Trejo, J., Gudea, M., Goodman, S., & Reznik, V. (2019). “Faculty equity, diversity, culture and climate change in academic medicine: a longitudinal study”, Journal of the National Medical Association, 111(1), p. 46. {C71}
Yoshioka-Kobayashi, T. (2019). “Institutional Factors for Academic Entrepreneurship in Publicly owned Universities in Japan: Transition from a Conservative Anti-Industry University Collaboration Culture to a Leading Entrepreneurial University”, Science, Technology and Society, 24(3), pp. 423-445. {C72}
Zakai, M.S. & Ismaili, M. J. (2012). “Youth and academic and academic alienation”, Iranian Cultural Research, 4(4), pp. 55-90. (in Persian) {C6}
Zakersalehi, G.R. (2018). "Iranian Higher Education Issues". Tehran, Research Institute for Social and Cultural Studies. (in Persian) Zakersalehi, G.R. & Nazarian, Z. (2014). “The place of academic culture and institutional requirements of science in student life”, Sociology of Social Institutions, 1(3), pp. 33-69. (in Persian) {C5}
Zaloznaya, M. (2012). “Organizational cultures as agents of differential associat53.  ion: explaining the variation in bribery practices in Ukrainian universities, Crime, law and social change, 58(3), pp. 295-320. {C73}
Zamani, A., Ghahremani, M., Tawfiqi, J., & Abolghasemi, M. (2015). “Documenting the experiences of university presidents: a necessity in the management of university knowledge”, Research in Iranian Educational Systems, 8(27), pp. 7-34. (in Persian) {C7}
Zeqiri, J. & Alija, S. (2016). “The organizational culture dimensions–the case of an independent private university in Macedonia”, Studia Universitatis Babes-Bolyai Oeconomica, 61(3), pp. 20-31. {C74}
Zolfagharzadeh, M.M., Amiri, A.N., & Zarei-Matin, H. (2011). “Discovering of University Culture: A Theoretical and Typological Analysis of University Culture Studies”, Strategic Management Thought (Management Thought), 5(1), pp. 45-97. (in Persian)