شایعه‌سازی هدفمند و شهرت شخصی؛ آزمون نقش میانجی شبکه‌سازی سیاسی و تعدیلگر جاه‌طلبی منفی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران

2 دانشیار گروه مدیریت دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ایلام، ایلام، ایران

3 دانشگاه لرستان

چکیده

مطالعة حاضر با هدف بررسی تأثیر شایعه‌سازی هدفمند بر شهرت شخصی با توجه به نقش میانجی شبکه‌سازی سیاسی و تعدیلگر جاه‌طلبی منفی اجرا شده است. این تحقیق، از نظر هدف کاربردی و به لحاظ شیوة گردآوری و تحلیل داده، توصیفی از نوع میدانی – علّی است. جامعة آماری را کارکنان شاغل در استانداری ایلام و واحدهای تابعه تشکیل می‌دهند که با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی براساس سطح سازمانی، 420 نفر به‌ عنوان نمونة تحقیق تعیین شدند. در نهایت، تعداد 318 پرسشنامه با استفاده از مدل‌یابی معادلات ساختاری مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزئی تحلیل شدند. نتایج تحقیق نشان داد شایعه‌سازی هدفمند بر شهرت شخصی و شبکه‌سازی سیاسی، تأثیر معنادار و مثبت دارد. همچنین، شبکه‌سازی سیاسی اثر معنادار و مثبتی بر شهرت شخصی می‌گذارد و شایعه‌سازی هدفمند از طریق شبکه‌سازی سیاسی بر شهرت شخصی اثرغیرمستقیم و مثبت دارد. سرانجام مشخص شد جاه‌طلبی منفی اثر شایعه‌سازی هدفمند بر شهرت شخصی را افزایش می‌دهد. نتایج این تحقیق در فهم تاکتیک‌‌های کمترشناخته شده؛ نحوة کاربست و برآیند حاصل در محیط‌های سازمانی کارساز می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات