ارائه الگوی پیدایش مدیریت ذره بینی؛ چگونگی شکل گیری مدیریت ذره بینی با روش مدلسازی-ساختاری تفسیری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران

2 کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی ، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران

چکیده

در میان سبک‌های غیرکارکرکردی مدیریت، سبک و شیوه‌ای وجود دارد به لحاظ ریزبینی، توجه به جزئیات و ظرافت بیش از حد در تصمیم‌گیری با عنوان مدیریت ذره بینی شناخته می‌شود.مدیران دارای این سبک، فاقد انعطاف‌پذیری و چابکی برای تغییر هستند و گاها به علت فقدان دوراندیشی و ریزبینی بیش ازحد سازمان را با مخاطراتی مواجه می‌سازند.لذا پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی پیدایش مدیریت ذره‌بینی و چگونگی شکل‌گیری آن با روش مدلسازی ساختاری تفسیری انجام شد.این پژوهش بر پایه پژوهش آمیخته و به صورت کیفی و کمی در پارادایم قیاسی استقرایی است که از نظر هدف، کاربردی و از حیث ماهیت و روش توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش خبرگان هستند که اعضای نمونه آن با روش نمونه‌گیری گلوله‌برفی و براساس اصل کفایت نظری انتخاب شده‌اند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختار یافته است که روایی و پایایی آن با روش محتوایی و روایی نظری و پایایی درون کد گذار میان گذار آزمون شد. همچنین ابزار گرداوری اطلاعات در بخش کمی پرسشنامه است که روایی و پایایی آن با روش روایی اعتبار محتوا و پایایی بازآزمون سنجیده شد. نتایج پژوهش مشتمل بر شناسایی مولفه‌های مدیریت ذره‌بینی و ارائه مدل چگونگی شکل‌گیری این سبک غیرکارکردی است. مدل مدیریت ذره‌بینی در این پژوهش در چهار سطح اصلی و براساس بسترهای شکل‌گیری، عوامل همبسته و مداخله‌جو، عوامل اصلی بروز مدیریت ذره‌بینی و پیامدهای آن تدوین شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات