شناسایی و تحلیل دلایل و پیامدهای پدیده محرومیت احساسی با روش FCM.

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران

2 کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی ، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران

10.22059/jomc.2024.369568.1008621

چکیده

هدف؛ عدم حمایت، توجه، مهربانی، هدایت و درک منابع انسانی از یکدیگر در محیط فعالیتشان، سبب بروز پدیده‌ای به‌نام محرومیت احساسی می‌شود. به‌عبارتی محرومیت احساسی به عدم تجربه ارتباطات عمیق و معنادار با دیگران، نبود حمایت و پشتیبانی اجتماعی و یا احساس تنهایی و نادیده گرفته شدن اشاره دارد. این پدیده ممکن است سبب کاهش انگیزه، افزایش استرس و افسردگی، کاهش عملکرد شغلی و حتی افزایش نرخ ترک شغل شود. بنابراین باتوجه به اهمیت موضوع برای سازمان، پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل دلایل و پیامدهای پدیده محرومیت احساسی با روش FCM انجام پذیرفت.

طرح پژوهش/ روش شناسی/ رویکرد: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از حیث نحوه گردآوری داده‌ها پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، خبرگان و صاحب نظران آشنا با موضوع مورد مطالعه هستند که مشتمل بر مدیران و کارکنان سازمان‌های دولتی می‌باشند، که بااستفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند و براساس اصل اشباع نظری 30 نفر از ‏آنان به عنوان اعضای نمونه انتخاب شده‌اند. ابزار گردآوری داده‌ها در بخش کیفی، مصاحبه و در بخش کمی پرسشنامه است. در این پژوهش برای تحلیل داده-ها در بخش کیفی از روش تحلیل محتوا و فرآیند کدگذاری بااستفاده از نرم‌افزار مکس‌کیو‌دی‌ای و در بخش کمی از روش نقشه شناختی فازی بهره گرفته شده است. روایی و پایایی مصاحبه با استفاده از روش روایی محتوایی و آزمون کاپای-کوهن تایید شد. همچنین روایی و پایایی پرسشنامه بااستفاده از روایی محتوایی و بازآزمون سنجیده شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات