الگوی شایستگی های خودتوسعه‌‌‌ای مدیران (یک مطالعه فراترکیب)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت آموزشی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران. تهران. ایران

2 گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی

3 دانشگاه فرهنگیان زنجان

10.22059/jomc.2024.369807.1008623

چکیده

پژوهش حاضر با هدف شناسایی شایستگی‎های خودتوسعه‎ای مدیران انجام شده است. این مطالعه بر اساس رویکرد کیفی و روش فراترکیب انجام شده است. کلیه اسناد علمی یافت شده در بین سال‌های 2012 و 2023 به تعداد 567 سند علمی جامعه پژوهش حاضر را شکل می دهند که در 7 پایگاه خارجی و 5 پایگاه داخلی یافت شده‎اند. درنهایت 24 سند علمی پس از واکاوی عناوین و محتوا، گزینش و تحلیل شدند. تحلیل یافته‏ها با روش کدگذاری صورت گرفته است. به منظور تامین کیفیت مطالعه حاضر، شناسایی، واکاوی و تحلیل اسناد با دقت بالا صورت گرفته و همچنین از نظرات دوخبره در گام‎های پژوهش بهره گرفته شده است. شایستگی‎های خودتوسعه‎ای مدیران در پنج حیطه توانایی، ویژگی، نگرش، دانش و مهارت سازماندهی شده‌اند. حیطه توانایی از مولفه‎های خودیادگیری، خودمدیریتی، خودآگاهی و خودانگیزشی تشکیل شده و در مجموع شامل 45 زیرمولفه می‎باشد. حیطه ویژگی شامل 29 زیرمولفه می‎باشد که تحت دو مولفه ویژگی‎های فردی و ویژگی‎های حرفه‎ای سازماندهی شده اند. اشتیاق حرفه ای و خودباورمندی مولفه های حیطه نگرش هستند که در مجموع شامل 17 زیرمولفه می باشد. در حیطه دانش دو مولفه دانش موقعیت، دانش حرفه ای و 8 زیرمولفه شناسایی شده‎اند. 38 زیرمولفه تحت سه مولفه برقراری ارتباط بین‎ فردی اثربخش، رشد فردی و حرفه‎ای و بلوغ ذهنی و ادراکی، حیطه مهارت را ایجاد کرده‎اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات