1
گروه مدیریت آموزشی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران. تهران. ایران
2
گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی
3
دانشگاه فرهنگیان زنجان
10.22059/jomc.2024.369807.1008623
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی شایستگیهای خودتوسعهای مدیران انجام شده است. این مطالعه بر اساس رویکرد کیفی و روش فراترکیب انجام شده است. کلیه اسناد علمی یافت شده در بین سالهای 2012 و 2023 به تعداد 567 سند علمی جامعه پژوهش حاضر را شکل می دهند که در 7 پایگاه خارجی و 5 پایگاه داخلی یافت شدهاند. درنهایت 24 سند علمی پس از واکاوی عناوین و محتوا، گزینش و تحلیل شدند. تحلیل یافتهها با روش کدگذاری صورت گرفته است. به منظور تامین کیفیت مطالعه حاضر، شناسایی، واکاوی و تحلیل اسناد با دقت بالا صورت گرفته و همچنین از نظرات دوخبره در گامهای پژوهش بهره گرفته شده است. شایستگیهای خودتوسعهای مدیران در پنج حیطه توانایی، ویژگی، نگرش، دانش و مهارت سازماندهی شدهاند. حیطه توانایی از مولفههای خودیادگیری، خودمدیریتی، خودآگاهی و خودانگیزشی تشکیل شده و در مجموع شامل 45 زیرمولفه میباشد. حیطه ویژگی شامل 29 زیرمولفه میباشد که تحت دو مولفه ویژگیهای فردی و ویژگیهای حرفهای سازماندهی شده اند. اشتیاق حرفه ای و خودباورمندی مولفه های حیطه نگرش هستند که در مجموع شامل 17 زیرمولفه می باشد. در حیطه دانش دو مولفه دانش موقعیت، دانش حرفه ای و 8 زیرمولفه شناسایی شدهاند. 38 زیرمولفه تحت سه مولفه برقراری ارتباط بین فردی اثربخش، رشد فردی و حرفهای و بلوغ ذهنی و ادراکی، حیطه مهارت را ایجاد کردهاند.