یک مدل بهبودیافته فرآیند ثبت‌نام دانش‌آموزی در مدارس هیئت‌امنایی آموزش‌وپرورش با رویکرد معماری سازمانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده مهندسی کامپیوتر، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف‌ آباد ، ایران فارغ التحصیل رشته معماری سازمانی

2 دانشکده مهندسی کامپیوتر

3 گروه ریاضی، دانشکده مهندسی کامپیوتر، واحد نجف اباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف‌ آباد ، ایران

10.22059/jomc.2024.371552.1008633

چکیده

امروزه سازمان‌ها با معضل پیچیدگی و تغییرات زیاد و پی‌درپی، در کسب‌وکار و فناوری مواجه‌اند و اجباراً برای بقا در اکوسیستم خود و رقابت با رقبا، در پی راه‌حل و روش‌هایی هستند تا به شکل اثربخش، کسب‌وکار و خدمات خود را مدیریت، روزآمد و بهینه کنند‌. معماری سازمانی راه‌حل غلبه بر دو مشکل بالاست. معماری سازمانی دیدی فنی، از بالا و همه‌جانبه به سازمان است که تمام مؤلفه‌های یک سازمان و ارتباطات بین آنها را مشخص می‌کند. به بیان فنی‌تر «معماری سازمانی» مجموعه‌ای از نقشه‌های فنی، نمودارها، و مستنداتی است که می‌توان به کمک آنها وضعیت فعلی سازمان را ترسیم، گلوگاه‌ها را تشخیص و وضعیت ایده‌آل را ترسیم نمود و سپس برنامه گذار جهت مهاجرت به وضعیت مطلوب تدوین و عملیاتی نمود. حیطه بحث این مقاله سازمان آموزش‌و‌پرورش ایران و به طور خاص واحدهای عملیاتی آن که مدارس هستند می‌باشد. فعالیت مدارس به طورکلی در چهار فرآیند کلی؛ ثبت‌نام، آموزش، ارزشیابی و فارغ التحصیلی خلاصه می‌شود. در این مقاله فرآیند ثبت‌نام مدارس هیئت‌امنایی متوسطه دوم سازمان آموزش‌وپرورش که هرسال تابستان مخاطب زیادی (ذی‌نفعان) را دچار چالش و تحت‌‌تأثیر قرار می‌دهد، مورد بررسی قرار داده و با رویکرد معماری سازمانی و طبق روش ADM توگف، مدلی مطلوب و بهبودیافته در تمام لایه‌های معماری سازمانی برای آن معرفی می‌نماییم. مدل بهبودیافته را در سه مدرسه پیاده‌سازی کرده و سپس نتایج عملکرد آن را با فرآیند سنتی توسط پرسش‌نامه مورد مقایسه و ارزیابی قرار دادیم. طبق مقادیر بدست‌آمده از شاخص‌های آزمون‌های آماری، مدل پیشنهادی بهبودیافته عملکرد برتری نسبت به مدل سنتی داشته است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات