ساخت پرسشنامه‌ای میزان‌شده برای انداز‌ه‌‌گیری فرهنگ ارزشیابی در آموزش عالی : یک پژوهش آمیخته مدل توسعه ابزار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 دانشیار دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 دانشیار دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران

10.22059/jomc.2024.371651.1008636

چکیده

هدف: این پژوهش با هدف مفهوم‌پردازی و ساخت ابزاری میزان‌شده برای اندازه‌گیری فرهنگ ارزشیابی شکل گرفت.

روش پژوهش: این پژوهش مبتنی بر روش آمیخته اکتشافی مدل توسعه ابزار بود. در مرحله پدیدارشناسی با هدف تحلیل تجارب زیسته یاران آموزشی، ادراک چهار طبقه شامل اعضای هیات علمی، کارکنان، مدیران و دانشجویان دانشکده‌های مختلف دانشگاه پس از مصاحبه با 61 شرکت‌کننده، اشباع داده حاصل‌شد. در بخش کمّی مبتنی بر روش همبستگی انجام‌شد و 510 نفر از کُنشگران دانشگاهی شامل اعضای هیات علمی، کادر آموزش و اجرایی و دانشجویان دانشگاه به شیوه در دسترس در مطالعه شرکت کردند. در ساخت ابزار، ویژگی‌های روان‌سنجی بر اساس نظریه کلاسیک آزمون(CTT) و نظریه ‌سئوال‌پاسخ (IRT)مورد بررسی قرار گرفت.

یافته‌ها: در ابتدا روایی محتوایی و سازه با استفاده از تحلیل عاملی مورد بررسی و تایید قرار گرفت؛ در ادامه اعتبار با استفاده از روش اُمگا مک دونالد در فرهنگ ارزشیابی بصورت کلی 869/0 و در همه خرده‌مقیاس‌ها بالای 7/0 بدست آمد. در تحلیل گویه‌ها مبتنی بر نظریه سوال پاسخ، یافته‌ها نشان داد که مدل امتیاز پاره‌ای (PCM) با داده‎های پرسشنامه فرهنگ‌ارزشیابی برازش مناسب‌تری دارد.

نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج بدست‌آمده و ویژگی‌های مطلوب روان‌سنجی از ابزار ساخته‌شده، از این پرسشنامه می‌توان برای سنجش سطوح فرهنگ ارزشیابی در محیط دانشگاهی استفاده کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات