آسیب‌شناسی مشاغل خانگی و تبیین پیشران‌های توسعه فرهنگ کسب‌وکارهای خانگی نوین

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت،دانشکده علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه (س) قم، ایران

2 گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران

3 گروه فناوری اطلاعات، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه قم، قم، ایران

4 گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه علوم تحقیقات، تهران، ایران

10.22059/jomc.2024.375943.1008660

چکیده

هدف: امروزه فرهنگ سازی در حوزه کسب‌وکارهای کوچک و متوسط و به‌طور خاص مشاغل خانگی به‌عنوان یکی از ابزارهای توسعه فراگیر و تولید ثروت پایدار شناخته می‌شود. ازاین‌رو، هدف اصلی این طرح آسیب‌شناسی مشاغل خانگی و تبیین پیشران‌های توسعه فرهنگ کسب‌وکارهای خانگی نوین است.

روش پژوهش: رویکرد تحقیق حاضر آمیخته، ازنظر هدف کاربردی و ازلحاظ ماهیت و روش توصیفی است. جامعه مشارکت‌کنندگان این طرح در بخش کیفی و کمی شامل خبرگان، اساتید دانشگاهی که دارای تألیفاتی درزمینه کسب‌وکارهای خانگی داشته و همچنین فعالان حوزه مشاغل خانگی با حداقل سه سال سابقه مفید، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و درنهایت کارشناسان، مدیران و مسئولان دستگاه‌های اجرایی متولی امور اشتغال است. روش نمونه‌گیری در مرحله اول هدفمند و از قاعده اشباع نظری تعداد 25 نفر انتخاب و از طریق مصاحبه اکتشافی داده‌ها جمع‌آوری گردید. روش نمونه‌گیری در مرحله دوم در دسترس و تعداد 42 به‌عنوان نمونه انتخاب و اطلاعات جمع‌آوری‌شده است.

یافته ها: تجزیه‌وتحلیل داده‌های پژوهش بر اساس تحلیل مضمون دربرگیرنده تعداد 49 مضمون پایه، هشت مضمون سازماندهنده و درنهایت سه مضمون فراگیر به نام ارزش‌آفرینی هدفمند، بازآفرینی هوشمند و هم‌افزایی چندگانه است. همچنین نتایج میانگین موزون در خصوص مشاغل نوین نشان می‌دهد که مشاغل طراحی سایت‌های تجاری، طراحی ربات در شبکه‌های اجتماعی، طراحی مد و لباس با نرم‌افزار به ترتیب بیشترین اولویت را بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات