1
سردبیر/رییس دانشکده مدیریت پردیس فارابی دانشگاه تهران
2
مدرس دانشگاه فرهنگیان
3
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
10.22059/jomc.2024.380636.1008695
چکیده
پژوهش حاضر، به منظور ارائه مدل حکمرانی نظام تربیتمعلم با رویکرد کیفی و با روش فراترکیب صورت گرفتهاست. کلیه مقالات علمی-پژوهشی یافت شده در یازده سال اخیر به تعداد 615 سند علمی، جامعه پژوهش حاضر را شکل میدهند که در 7 پایگاه خارجی و 3 پایگاه داخلی یافت شدهاند. درنهایت، 20 سند علمی پس از واکاوی عناوین، چکیده، روش پژوهش و یافتهها، گزینش و تحلیل شدند. تحلیل یافتهها با روش تحلیل مضمون انجام گرفته و کیفیت یافتهها با بازبینی همتایان و ارائه بازخورد خبرگان در گامهای پژوهش و همچنین بوسیله ابزار برنامه مهارتهای ارزیابی حیاتی (CASP) مورد تایید قرار گرفتهاست؛ همچنین پایایی مطلوبی با ضریب کوهن-کاپا 76 درصد به دست آمد. براساس یافتهها، الگوی حکمرانی نظام تربیتمعلم الزامات کارکردی (هویت و استقلال نهادی، مشارکت و سرمایه اجتماعی دانشگاهی)، الزامات اخلاقی (اخلاق دانشگاهی، شفافیت)، الزامات مدیریتی (دانشآفرینی و داناییمحوری، سیاستگذاری استراتژیک، انسجامبخشی و یکپارچهسازی) و الزامات توسعهای (تعالی آکادمیک، توسعه و بالندگی سازمانی، چابکی و تحرک دانشگاهی) را در برمیگیرد.